Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Helena Kubátová: Sociologie životního způsobu

Helena Kubátová: Sociologie životního způsobu

Kategorie: Sociologie

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: Ostravská univerzita v Ostravě Filozofická fakulta, Ostrava

Charakteristika: Seminární práce zpracovává téma sociologie životního způsobu na základě knihy Heleny Kubátové Sociologie životního způsobu. Ze začátku práce vysvětluje základní pojmy týkající se životního způsobu, dále vymezuje rozdíly mezi evropským a americkým způsobem života. Nakonec se práce zabývá módou, luxusem či generací.

Obsah

1.
Úvod
2.
Předmět sociologie životního způsobu
3.
Teorie životního způsobu
4.
Proměny způsobu života
5.
Smysl života a spotřební života
6.
Prostor a čas a způsob života
7.
Móda, luxus a způsob života
8.
Generace, gender a způsob života
9.
Závěr
10.
Seznam použité literatury

Úryvek

"V této předposlední kapitole se autorka mezi jinými tématy věnuje třídnímu pojetí módy, historii luxusního života, marnotratnému způsobu života.
Zmiňuje se , že móda v odívání existovala vždy, ovšem jako první oblast v tomto podnikání uvádí Paříž 70. let 17. století . Jako nástroj módního průmyslu autorka zdůrazňuje pravidelně střídající se moderní trendy. (1 str. 187) .
Třídní pojetí módy podle autora T.Vablena : móda slouží jako celospolečenská norma marnotratné a zahálčivé třídy.
Pojetí módy podle G. Simmela : vyšší třída je konzervativní, hnací silou je třída střední, která tu vyšší napodobuje a tím ji nutí, aby přicházela s novinkami, vytváří se však poptávka po levných napodobeninách.
Pojetí tohoto tématu P. Bourdierem : odlišné třídy se nacházejí v odlišné životní situaci a móda je znakem třídních ambicí. (1 str. 217)
Zajímavý text o módních trendech v odívání a jídle je v části Vyšla móda z módy ? Autorka uvádí, že změny ve společnosti ovlivňují i trendy v módě. V textu jsou postupně rozebírána jednotlivá období 20. století. 20. léta jsou charakteristická návratem kultu mládí, módní návrhářkou Coco Chanel, ženami oblékajícími si šaty typické pro muže.
V období po první světové válce, chtěli lidé všechno dohonit. Ženy začaly pracovat, vydělávat peníze a za vydělané peníze se chtěly i pěkně oblékat.
Šedesátá léta jsou charakteristická návratem kultu mládí, érou hippies, odmítáním elegance, objevováním orientálních prvků, érou štíhlosti a minisukní.
90. léta jsou v knize popisována jako nejednotnost stylu. Vrací se móda z let minulých, radikalizuje se kult mládí, kdy všechno je dovoleno.
Spolu s rozvojem komunikačních technologií se také zrychluje životní tempo. Nosí se všechno. Vzrůstá obliba fitness, výkonnosti, sportovní obuvi, nových pohodlných látek. (1 stránky 210- 214)
Velmi zajímavé a v současné době vysoce aktuální je část textu, která je věnována mentální anorexii a bulimii. Autorka uvádí, že v minulosti , kdy měli lidé nedostatek jídla, byl tuk a maso symbolem dostatku. To byl také důvod estetického ideálu tloušťky. Hodnota hubenosti a štíhlosti se začala objevovat v 19. století.
Vzor štíhlosti v oblasti stravování a estetice se významně rozšířil v 1. polovině 20. století a v ideologii se rozšířil v posledních třech desetiletích 20. století. Znamená to v podstatě převrácení vztahu k jídlu. Nyní, kdy máme každodenní hojnost jídla ( tady je třeba zdůraznit , že v našem bohatém světě) , se objevují dva extrémy – chorobná obezita a jako opak choroby z nedostatku potravy ( mentální anorexie a bulimie) . (1 stránky 214, 215)

7 Generace, gender a způsob života
Poslední kapitolu autorka začíná konstatováním, že se moderní společnost rychle proměňuje. A tyto proměny se projevují i v různých generačních zkušenostech. (1 str. 220)
Pokračuje vymezením pojmů generační příslušnost, historické generace. Generace se formuje v době sociálního dospívání. Historické události formují způsob života každého člověka. Autorka pomocí historických mezníků popisuje a postupně interpretuje , jak a čím byly jednotlivé generace v naší zemi ovlivněny.
Generaci 40. let , dnešní osmdesátníky, kteří dospívali ve 40. letech, popisuje jako ovlivněnou zkušeností s druhou světovou válkou a rokem 1948, generaci s nezlomným duchem a optimistickým přístupem.
Generace 50. let, dnešní sedmdesátníci je historicky vymezena komunistickou mocí. Tuto generaci autorka charakterizuje důrazem na poctivou práci, spolehlivost a morálku. Zajímavé je rozlišení na v podstatě tři skupiny ( autorka uvádí dvě, ale tu třetí popisuje v dalším textu ) . Podle postoje ke komunistické straně je rozlišuje na ty, kteří tyto ideály zásadně uznávali a prosazovali. Další skupinou jsou lidé, kteří s komunistickou stranou se zásady nesouhlasili, do strany nevstupovali i když to pro ně a jejich rodiny mělo negativní důsledky. Proto existovala strategie třetí skupiny, kdy tito lidé částečně s komunistickou stranou spolupracovali, aby si mohli zachovat přístup k dobré pracovní pozici pro sebe , nebo studia na školách pro své děti. V textu je tato strategie nazvána strategií proplouvání.
Generace 60. let, je vymezena rokem 1968 a srpnovou okupací, marnou snahou žen o vstup do veřejného života, či získávání vyšších pracovních pozic."

Poznámka

Text je doplněn o tabulku zabírající asi čtvrtinu stránky.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 15 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 15 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány GP webpay, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 180 kreditů (=10Kč).
  4. Platit převodem z ČSOB a Poštovní spořitelny, službou PaySec 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Rychle, bezpečně a pohodlně.
    Zaplatit za tuto práci přes PaySec >>> Kliknutí na odkaz Vás přesměruje do platebního rozhraní
    Kliknutím na ikonku Vás přesměrujeme do platebního systému, kde si vyberete převod z ČSOB, Poštovní spořitelny nebo platbu PaySec
  5. SMS platba (Slovensko) - 0,60€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera27912
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 0,60€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou, PaySecem nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse