1. | Počátky slovesného umění
|
a) Proč primitivní lidé pořádali magické obřady?
b) Jaká písma byla používána v jednotlivých starobylých kulturách?
c) Vysvětli pojem mytologie, uveď příklady, kde v různých kulturách a dílech nacházíme stejné či podobné motivy
d) Epos, jeho podstata a příklady
e) Uveď další díla z oblastí náboženských, milostných apod.
2. | Antické základy evropské literatury
|
a) Vysvětli pojem antika
b) Proč byla řecká literatura tak úspěšná?
c) Který nejstarší řecký mýtus známe?
d) Řečtí a římští filozofové v literatuře
e) Řecké a římské drama
f) Řecké a římské řečnictví a historie
g) Římská poezie
3. | Počátky písemnictví u nás
|
a) Od kdy datujeme počátky písemnictví u nás?
b) Charakterizujte legendu
c) Které první české písně známe?
d) Co víte o nejstarší české kronice?
e) Vysvětlete pojmy laicizace a demokratizace
f) Jak vzniklo první české drama a jak se jmenovalo?
g) Satiry ve středověku
4. | Literatura doby předhusitské a husitské
|
a) Uveďte, do kterého období řadíme tuto literaturu
b) Nejdůležitější Husovi předchůdci, kdo z nich byl laik?
c) Odsouzení církve v díle Jana Husa
d) Literatura doby husitské
e) Hlavní myšlenky díla Petra Chelčického
5. | Vývoj od raně feudální až po renesanční evropskou literaturou
|
a) Který rok je považován za konec starověku a proč?
b) Hrdinská národní epika, hlavní rysy, vlastnosti hlavního hrdiny + příklad díla v jednotlivých zemích
c) Rytířská epika (= dvorský epos) + témata
d) Pojmy renesance a humanismus
e) Nové formy a kdo je psal?
f) Anglická renesance v dramatu
g) Miguel de Cervantes y Saavedra
6. | Renesance, humanismus a baroko v české literatuře
|
a) Vysvětlete úvodní pojmy
b) Nauková literatura a cestopisy jako typická díla českého humanismu, autoři, díla
c) Dvě linie české pobělohorské literatury
d) Jan Amos Komenský, zásady školství, učebnice
e) Význam Jezuity Bohuslava Balbína
f) Kramářská píseň
7. | Národní obrození v českých zemích
|
a) Zařazení do časových souvislostí
b) Přínos Josefa Dobrovského, dílo
c) Počátky českého divadla
d) Josef Jungmann a jeho kulturní program
e) Posilování historického vědomí národa
f) Představitelé historické vědy
g) Myšlenka slovanské vzájemnosti, ideál, poezie
h) Erben a Tyl jako pokračovatelé N.O
8. | Romantismus ve světové literatuře
|
a) Romantismus jako umělecký směr
b) Hlavní představitelé světového romantismu a jejich díla
c) Charakterizujte díla světového romantismu s historickými náměty
d) Charakterizujte romantické kontrasty, uveďte příklad
9. | Realismus ve světové literatuře
|
a) Charakterizujete realismus jako umělecký směr
b) Charakterizujte rysy realistického hrdiny, prostředí, námětu a jazyka
c) Hlavní představitelé světového realismu a jejich díla
d) Na vybraném díle demonstrujte hlavní znaky realismu
e) Který anglický realista zachycuje ve svých románech své autobiografické zážitky?
f) Satira v ruském realismu
g) Který ruský realista se zaměřil na psychologické ztvárnění?
h) Povídky
i) Naturalismus, jeho rysy, shodné prvky s realismem
j) Charakterizujte jedno dílo na základě vlastní četby
10. | Česká literatura 30. - 50. let 19. století - romantismus a realismus v Čechách
|
a) Charakterizujte rysy romantismu a realismu (hl. postavy, prostředí, jazykové prostředky u realismu)
b) Josef Kajetán Tyl
c) Tvorba Karla Jaromíra Erbena
d) Satira a realismus u Karla Havlíčka Borovského
e) Prolínání romantismu a realismu v díle Boženy Němcové
f) Romantismus Karla Hynka Máchy, životní pocit, dílo, romantický hrdina, kontrast, emotivní obraz přírody, přítomnost básníka v díle
11. | Realismus v české literatuře
|
a) Vysvětlete pojem, charakterizujte realistického hrdinu, prostředí, jazykové prostředky
b) Jak se projevil realismus ve vědě?
c) Realismus v díle Karolíny Světlé
d) Alois Jirásek
e) Regionální próza
f) Představitelé realistického dramatu
g) Charakterizujte naturalismus
a) Proč zakladatelé pojmenovali svůj almanach právě Máj?
b) Jan Neruda - básník
c) Jan Neruda - novinář
d) Jan Neruda - prozaik
e) Hálkova poezie a próza
f) Jakub Arbes - autor romaneta
g) Karolína Světlá
h) Vysvětlete program almanachu Ruch
i) Jak naplnil program almanachu Ruch Svatopluk Čech?
j) Charakterizujte dílo Elišky Krásnohorské
k) Uveďte obsah pojmu kosmopolitismus
l) Jak naplnil Vrchlický zásady programu, ke kterému se hlásil?
m) Sládek - nastiňte jeho tvorbu
13. | Moderní básníci a směry na přelomu 19. a 20. století
|
a) Nastiňte atmosféru u nás
b) Prokletí básníci a jejich přínos
c) Charakterizuje impresionismus
d) Symbolismus
e) Podstata dekadence a civilismu
14. | Světová próza 1. poloviny 20. století
|
a) Charakterizujte atmosféru doby 1. poloviny 20. století
b) Objasněte, kdo z francouzských a anglických autorů používá metodu proudu
c) Kdo z představitelů německé literatury píše díla protiválečná a humanistická?
d) Charakterizujte tzv. ztracenou generaci amerických spisovatelů
e) Rusko, reakce na VŘSR, odraz v literatuře
f) Na základě četby ukázek srovnej způsob vyjádření války u
15. | Česká próza 1. poloviny 20. století - hlavní proudy
|
a) Uveďte hlavní literární proudy. Charakterizujte je
b) Pohled českých spisovatelů na 1. světovou válku
c) Přínos katolicky orientované prózy
d) Podkarpatská Rus v díle Olbrachta
e) Socialistický realismus, dělnické prostředí
f) Marie Pujmanová
g) Vladimír Vančura
16. | Česká próza - demokratický proud
|
a) Charakteristika proudů 1/2 20. století
b) Čím Karel Čapek ovlivnil vývoj české poezie?
c) Pojem Čapkovy dramatické utopie, příklady, nástin děje
d) Ve kterém se projevuje relativismus a jak?
e) Čapkova povídková, pohádková a novinářská tvorba
f) Ve 30. letech - tématika ohrožení fašismem
g) Karel Poláček
h) Eduard Bass, pohled na českého člověka
17. | Česká poezie poloviny 20. století s odkazy na světovou poezii
|
a) Atmosféra doby
b) Hlavní proudy české poezie, podstata, přestavitelé
c) Kdo uvedl pásmo do české poezie?
d) Kdo získal Nobelovu cenu a jeho směry
e) Avantgarda - představitelé
f) Nezařazení básníci, kdo nemohl 15 let tvořit?
g) Varování před atomovou bombou
h) Tématika proletářské poezie, poezie domova, duchovní lyrika
18. | Světová literatura po roce 1945
|
a) Charakterizuj atmosféru doby
b) Francouzská poezie, charakterizuj dílo Prévesta a Eluarda
c) Písničkáři v Sovětském svazu – uveďte největší osobnosti
d) Představitelé amerických beatníků v poezii
e) Obraz války ve světové próze
f) Existencionalismus a absurdní literatura. Hlavní představitelé, rysy. Neorealismus
g) Američtí beatníci v literatuře
h) Magický realismus
ch) Literatura s prvky sci–fi: obraz budoucí společnosti, tzv. fantazy literatura, otřesné vize totalitní společnosti, literatura blízká hororu, detektivka
19. | Česká poezie po roce 1945
|
a) Nastiňte atmosféru doby
b) Hlavní literární skupiny po roce 1945, jejich znaky a představitelé.Skupina 42 a její existencionalistické rysy
c) Poezie padesátých let, její zaměření, tématika
d) Poezie do r. 1968
e) Oficiální poezie 70. – 80. let
f) Samizdatová a exilová poezie 70. a 80. let – písničkáři, underground, autoři předchozích let, kteří nemohou vydávat oficiálně
g) Zaměřte se na rysy jednoho autora – charakter díla, jeho vývoj, příklady
h) Vývoj poezie Jaroslava Seiferta
20. | Česká próza po roce 1945
|
a) Odraz války
b) Budovatelský román - 50. léta
c) Historická literatura
d) Česká próza 70. a 80. let - oficiální
e) Současná česká próza
f) Próza po roce 1989
21. | Nejvýraznější osobnosti české exilové a samizdatové literatury
|
a) Poezie
b) Próza
22. | Odraz 1. světové války ve světové a české literatuře
|
a) Německá próza, rysy humanismu a realismu
b) Obraz války, srovnání Rolland, Burbussy
c) Americký pohled na válku, ztracená generace
d) Rusko, obraz války v literatuře
e) Obraz 1. světové války v české próze
23. | Odraz 2. světové výlky ve světové a české literatuře
|
a) Sovětská literatura a její výpověď o válce – patetická oslava hrdinství, gulagy
b) Válka očima prostého člověka, protest proti ní – americká, německá literatura
c) Tématika koncentračních táborů, židovství ve světě
d) Satirický pohled na válku ve světové poválečné próze
e) První vlna české poválečné prózy – uveďte její hlavní rysy, doložte dílo a autora
f) Charakterizujte pohled na válku v 50 – 60. letech
g) Tématika koncentračních táborů, židovství
24. | České drama od jeho počátků do konce 19. století
|
25. | České drama 20. století
|
a) České divadlo počátku 20.století
b) České divadlo mezi dvěma válkami
c) Poválečné drama
d) Socialistický realismus
e) Rozvoj nových divadelních forem v 60. letech
f) Oficiální a samizdatové drama 70. a 80. let
26. | Vývoj světového dramatu od jeho počátků do dneška
|
a) Počátky světového divadla ve starém Řecku, co je komedie a tragédie, schéma klasického řeckého dramatu
b) Divadlo ve středověku, první česká hra
c) Renesanční anglické drama, charatkeristika Shakespearových her, proč dodnes oslovují diváka?
d) Klasicistní francouzská komedie a tragédie
e) Preromantismus v Německu, filozofické téma ďábla v jiných dílech
f) Ruský realismus, satira
g) Směry světového dramatu ve 20. letech
Snad nejleépe zpracované maturitní otázky, co jsem kdy viděla.