Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Pětifaktorový model osobnostních rysů „Big five“

Pětifaktorový model osobnostních rysů „Big five“

Kategorie: Řízení lidských zdrojů, Psychologie

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Práce se zabývá novými trendy v oblasti lidských zdrojů, a to především použitím nových psychologických metod při přijímacích pohovorech pro personalisty. Konkrétně se jedná o metodu „Big five“. Autor nastiňuje její historii, využití v praxi a uvádí příklad testu. Součástí práce je i prezentace, ve které jsou shrnuty základní body.

Obsah

1.
Úvod
2.
Teorie „Big five“
2.1
Historie
2.2
Pětifaktorový model „Big five“
2.3
Otevřenost vůči zkušenosti
2.4
Svědomitost
2.5
Živost
2.6
Přívětivost
2.7
Emocionální stabilita
2.8
Budoucnost
3.
„Big five“ v praxi
4.
Test „Big five“ questions
6.
Závěr
7.
Příloha

Úryvek

„1 Teorie „Big five“
1. 1 Historie
„Big five“ byla původně odvozena v 70. letech dvěma nezávislými výzkumnými týmy , které došly podobnými metodami ke stejnému závěru. Podle nich může být většina osobnostních rysů vymezena do 5 dimenzí. K tomuto poznatku došli dotazováním tisíců lidí ze severní Ameriky a západní Evropy stovkami otázek. Data poté analyzovali pomocí faktorové analýzy. Je důležité říci, že oněch 5 dimenzí bylo vymezeno právě z těchto analýz. Ve vědeckých kruzích je „Big five“ nyní nejvíce rozšířený a uznávaný model osobností (existuje mnoho odlišných modelu např. MBTI, které z části vycházejí z „Big five“).
Za léta používání „Big five“ bylo také zkoumáno, jak se osobnosti mění v čase, a jak se mění vzhledem k ostatním vlivům jako jsou např. trendy v módě, náboženská odlišnost, regionální rozdílnost apod. Během toho byla nashromážděna data o miliónech lidí z celého světa. Výsledkem je, že lidé nejsou stejní, že ani tato metoda nefunguje na všechny lidi, a že se osobnost lidí důsledkem externích vlivů a času postupně mění a vyvíjí.
Firmy a personalisté se začali o pětifaktorový model vážně zajímat kolem roku 1995, kdy byl zveřejněn článek “Buddy, Can You Paradigm?” . Článek se věnoval právě „Big five“ a jejímu významu pro trh práce a pochopení vztahů jednotlivců a týmu na pracovišti a jednotlivých situací v práci. V současnosti organizace využívají „Big five“ pro analýzu stávajících a potencionálních zaměstnanců a ostatních aspektů human resource development.

1. 2 Pětifaktorový model „Big five“
Každá dimenze je v pětifaktorovém modelu tvořena sadou osobnostních rysů, které mají společný základ. „Big five“ tedy představuje model s pěti dimenzemi a 24 osobnostními rysy.
Původním záměrem nebylo poukázat na to, že všechny individuální rozdíly osobností mohou byt redukovány pouze na pět dimenzí, ale že pět dimenzí popisuje osobnost na nejvyšší úrovni abstrakce, a že každá dimenze obsahuje množství dalších specifických osobnostních rysů. Pojmenování pěti faktorů (OCEAN) je odvozeno podle prvních písmen jejich anglických názvů: Openness to Experience (Otevřenost vůči zkušenosti), Conscientiousness (Svědomitost), Extraversion (Živost), Agreeableness (Přívětivost), Neuroticism (Emocionální stabilita). Slovo OCEAN sice slouží jako memotechnická pomůcka pro snadnější zapamatováni názvů jednotlivých faktorů, ale jednotlivé faktory „Big five“ nejsou rovnocenné a stejně důležité. Norman (1963) seřadil faktory podle robustnosti a významnosti: I Živost, II Přívětivost, III Svědomitost, IV Emocionální stabilita, V Otevřenost vůči zkušenostem.

1. 3 OCEAN
Openness to Experience (Otevřenost vůči zkušenosti)
Ukazuje stupeň otevřenosti novým zážitkům a zkušenostem a také způsob, kterým toho dosahujeme. Vysoce otevření lidé mají tendenci mít mnoho zájmů a koníčků. V práci jsou nositelem technologického pokroku a strategických nápadů a rozhodnutí. Jsou to lidé vzdělaní, inteligentní a originální. Lidé málo otevření novým věcem mají tendenci mít dobrý přehled o problému, tématu nebo zadané práci, ale neumí prezentovat své nápady a myšlenky.“

Poznámka

Součástí práce je prezentace ve formátu MS PowerPoint (*.ppt). Práce obsahuje tabulky. Čistý text práce dosahuje cca 5 stran.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 15 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 15 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány GP webpay, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 180 kreditů (=10Kč).
  4. Platit převodem z ČSOB a Poštovní spořitelny, službou PaySec 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Rychle, bezpečně a pohodlně.
    Zaplatit za tuto práci přes PaySec >>> Kliknutí na odkaz Vás přesměruje do platebního rozhraní
    Kliknutím na ikonku Vás přesměrujeme do platebního systému, kde si vyberete převod z ČSOB, Poštovní spořitelny nebo platbu PaySec
  5. SMS platba (Slovensko) - 0,60€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera18078
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 0,60€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou, PaySecem nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse