Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Práce s chybou

Práce s chybou

Kategorie: Pedagogika

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: Univerzita Karlova v Praze Husitská teologická fakulta, Praha 4 - Krč

Charakteristika: Seminární práce se věnuje metodám, které využívají chyb žáků, jež se dopustí při zkoušení nebo při písemných pracích. Po úvodním zamyšlení následuje konkrétní příklad z hodiny českého jazyka. Hodina německého jazyka zachycuje další metodu práce s chybou, kdy místo učitele zkouší žák žáka. Poté je popsána situace, kdy vyučující použil humor, aby uvedl správnou odpověď místo chybné. V závěru práce nechybí některé názory učitelů chybování žáků a vlastní autorovo hodnocení.

Obsah

1.
Úvodní zamyšlení
2.
Několik postupů při práci s chybou
2.1
Chyba na tabuli
2.2
Žák učitelem
2.3
Chyba a humor
3.
Názory učitelů na chybu
4.
Závěrečné zamyšlení

Úryvek

"1. Úvodní zamyšlení
Během klinického semestru jsem se rozhodl zaměřit svou pozornost na pedagogické téma práce s chybou. Chyby k člověku nepochybně patří. Lidé nejsou roboti, kteří by nechybovali. A domnívám se, že pokud se člověk učí něčemu novému (jak by to ve škole mělo být), pak se chyba stává častějším jevem než jindy. Učení se něčemu novému zcela bez chyb by bylo podezřelé, nevěrohodné, podivné. Může se samozřejmě stát, že má nějaký žák výjimečné nadání například na matematiku nebo cizí jazyky, avšak ani ten se chybám nevyhne; ani ten není robot. Proč se ale chybou zabývat? Je to k něčemu dobré? Domnívám se, že ano. Každý jistě mnohokrát slyšel přísloví: Chybami se člověk učí. Je to ale opravdu tak jednoduché? Udělám chybu a něco se tím naučím? Nebo je třeba se chybou zabývat, ptát se jak to udělat, aby už se příště na stejném místě chyba neobjevila atd.?
Zeptal jsem se několika učitelů právě na to, co si myslí o zmíněném přísloví: Chybami se člověk učí. Přísloví je to na první pohled prosté, krátké, každý mu nějak rozumí. S tímto příslovím si v běžném životě, pokud ho někdo pronese, příliš hlavu nelámeme. Bereme ho jako něco, co se „prostě tak říká“. Ale proč se to říká? Má nějaký hlubší význam, nebo je to jen „suchá“ poučka? Přikláním se k první možnosti a učitelé, kterých jsem se tázal, vesměs také. Více si o tom povíme v kapitole Názory učitelů na chybu.

2. Několik postupů při práci s chybou
Během klinického semestru jsem se zaměřil na několik učitelů a na jejich postupy při prácis chybou. Učitelé samozřejmě neřekli: „Teď budeme pracovat s chybou!“ Bylo třeba vypozorovat, kdy se nějaká chyba vyskytne a poté se zaměřit na postup, pomocí kterého se učitel sám nebo ve spolupráci s žáky, s chybou pokusí vypořádat. V této kapitole uvedu několik postupů, které se mi podařilo zachytit a které jsou dle mého názoru nějakým způsobem konstruktivní – snaží se s chybou nějak pracovat nebo chybu ve výuce nějak využít.
2.1 Chyba na tabuli
„Vzorovou“ práci s chybou jsem vypozoroval během hodiny anglického jazyka ve 4. Třídě osmiletého gymnázia. Jak práce s chybou v této třídě probíhala? Paní učitelka na začátku hodiny rozdala opravené písemky z minulé hodiny. Po chvíli vyvolala žáka z první lavice, aby
šel k tabuli a říká mu: „Napiš větu, kde si měl chybu!“ Žák tedy napsal na tabuli celou větu,ve které měl od učitelky označenou chybu. Zde je důležitý moment: chybu vidí celá třída. Má ji před očima a navíc je to chyba „cizí“ a proto k ní nejspíše necítí takový „odpor“, jaký můžeme někdy cítit k chybě své vlastní. Ale vidí všichni žáci skutečně tu chybu, nebo vidí jen
větu a chyba už jim uniká?
Učitelka pokračuje ve své práci s chybou (která doposud nemusí být všem zřejmá) a volá dalšího žáka k tabuli, aby chybu opravil. Ten však neví… Volá proto dalšího a ten – barevnou křídou – chybu na tabuli opravuje. Třída nyní jistě zpozorní a každý žák porovnává svou verzi věty v písemce s tou na tabuli. Učitelka – aby potvrdila správnost opravy – opakuje nahlas, co bylo ve větě špatně a nyní už není. Takto učitelka postupně vybírá několik vět a vždy vyvolává žáka, který větu následně píše na tabuli. Nyní už dodává: „Všichni přemýšlíme!“ Žáci tedy „ohmatávají“ větu očima a pokud chybu zpozorují, hlásí se a mohou před celou třídou (respektive polovinou – probíhá „půlená“ hodina) ukázat, že oni „vědí“. Zároveň zde nehrozí ze strany vyučujícího to, že by „chybné opravení chyby“ trestal například špatnou známkou. Žáci si tímto způsobem mohou poměrně poutavou (v rámci možností) a zdravě soutěživou formou procvičit látku „bez rizika“. Chyba zde není tabu. Naopak se upřednostňuje postoj, který je možné vyjádřit známým latinským příslovím: Errare humanum est – Chybovat je lidské. Český psycholog Jaro Křivohlavý píše k tématu práce s chybou toto: „Ukázalo se, že člověk se může mnohému naučit z chyb druhého. V některých pokusech stačilo, že pozorovatel viděl, že to tomu druhému nejde a jeho vlastní výkon se již zvýšil.“1 Čím to je? „Druhému to nejde, tak se budu snažit, aby mě to šlo, abych byl lepší než on?“ Jistě to neplatí v životě vždy, ale ve škole by se to zdálo pochopitelné."

Poznámka

Práce je ve formátu Adobe Acrobat (*pdf). Seminární práce z Husitské teologické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 15 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 15 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány GP webpay, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 180 kreditů (=10Kč).
  4. Platit převodem z ČSOB a Poštovní spořitelny, službou PaySec 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Rychle, bezpečně a pohodlně.
    Zaplatit za tuto práci přes PaySec >>> Kliknutí na odkaz Vás přesměruje do platebního rozhraní
    Kliknutím na ikonku Vás přesměrujeme do platebního systému, kde si vyberete převod z ČSOB, Poštovní spořitelny nebo platbu PaySec
  5. SMS platba (Slovensko) - 0,60€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera22661
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 0,60€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou, PaySecem nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse