Seminarky.cz > Studijní podklady > Výpisky z knih, recenze > > Recenze: 12 rozhněvaných mužů (USA, 1957)

Recenze: 12 rozhněvaných mužů (USA, 1957)

Kategorie: Film - rozbory a obsahy

Typ práce: Výpisky z knih, recenze

Škola: Masarykova univerzita Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, Brno

Charakteristika: Recenze se zaměřuje na film 12 rozhněvaných mužů režiséra Sidney Lumeta z roku 1958. Po úvodu formou lehké kritiky se dostává ke stručnému nástinu obsahu. Na závěr je doplněn celkový dojem o pocity z filmu.

Recenze: 12 rozhněvaných mužů, rozsah 1,5 NS:
1.
Úvod - zhodnocení
2.
3.
Závěr - dojmy

"Nad filmem Dvanáct rozhněvaných mužů amerického režiséra Sidneyho Kumeta by žasl snad každý. Ač bylo dílo natočeno na konci padesátých let minulého století, je i po skoro šedesáti letech stále velmi aktuální. Na scéně je dvanáct mužů v uzavřené soudní místnosti, počet střihů by se dal spočítat na prstech, řeší se celou dobu jeden problém. Na první pohled tato charakteristika nezní moc lákavě, ale autor dílo zpracoval tak dokonale, že diváka zaujme, a ten je pak schopen udržet pozornost po celou dobu promítání. Scénář k filmu napsal Američan Reginald Rose a zaslouží si také za to velikou pochvalu. Dialogy herců v průběhu filmu nabývají na dynamičnosti, což je jeden z dalších důvodů, proč je film tak zajímavý. Co se herců týče, nemůže si nikdo stěžovat. Mezi jedenácti Američany Henrym Fordem, Johnem Fiedlerem, Lee J. Cobbem, Edem Begleyem, E. G. Marshallem, Edwardem Binnsem, Jackem Wardenem, Martinem Balsamem, Jackem Klugmanem, Josephem Sweeneyem a Robertem Webber najdeme i našeho vynikajícího herce Jiřího Voskovce, který jako obvykle nezklamal a svou roli ztvárnil bravurně.
Příběh je prostý. Vše začíná v soudní místnosti, kde je mladý muž obviněn z vraždy svého otce. Nad jeho osudem má rozhodnout porota čítající dvanáct pánů. Ti se pro rozhodnutí, zda bude mladík popraven či nikoli, odeberou do vedlejší místnosti. Hlasování musí být v poměru 12:0, tedy je nutné, aby všichni byli přesvědčeni o jeho vině. Hlasování však ukáže, že jeden porotce je toho názoru, že je mladík nevinný. To všechny překvapí a lehce rozbouří, protože každý doufal, že hlasování bude trvat jen pár chvil. V místnosti zavládne lehké napjetí, kdy se zbylých jedenáct porotců snaží přesvědčit svého kolegu o chlapcově vině. On však zastává svůj názor. Postupem času svými argumenty a myšlenkovými postupy ovlivní názor i jiných porotců, kteří se přidají na jeho stranu. Někteří pánové začnou jednat bouřlivě a zoufale, hádají se jeden přes druhého, jiní naopak klidně a tiše sedí přemýšlejíc nad celou touto věcí. Ke konci filmu se situace, jenž panovala na začátku, zcela otočí. Názor, že je mladík vinen, má již pouze jeden účastník. Ten se však nakonec ze zoufalství (či snad z touhy jít už po tolika hodinách strávených v jedné místnosti s jedenácti stejnými muži domů) přidává k ostatním."

Zabalený formát ZIP: x54b14c5e31d98.zip (9 kB)
Karolina_Pavlokova.doc (29 kB)