Obsah
Soubor obsahuje podklady na test z baroka z Dějin hudby.
Úryvek
"Baroko (1600 - 1750)
- rekatolizace, proměna harmonie (začínají se víc používat akordy)
- r. 1600 vznikla opera, 1750 smrt J. S. Bacha
- znaky - práce se světlem (kontrast), oči nahoru (kouká do nebe), baculaté barokní tvary,
zdůrazněná linie lidského těla, dynamika (pohyb), dějovost (příběh) = popis obrazu
OBECNÝ ÚVOD
- 30 letá válka - 1618 - 1648
- vyvrcholení sporů protestantů a katolíků
- válčí celá Evropa
- katolické země: Španělsko, Portugalsko, Habsburkové
- prostestantské země: Země koruny české, Švédsko, Anglie, Dánsko, Nizozemí
- protireformace - po celé 17. stol. pobíhá
- Lutheráni, Kalvinisté
= proti protestantům - rozhodl o ní Tridentský koncil
- papežská inkvizice = právní odbor papeže
- rozhoduje o tom, kdo je kacíř a kdo ne (Giordano Brunno, Galileo Galilei - potom
odvolal svá tvrzení)
- po renesančním zesvětštění, důrazu na člověka přechází v baroko s myšlenkami, které navazují spíše na
středověké křesťanské myšlení
- Tridentský koncil určil program obrody křesťanství (kat. církve) pomocí papežské inkvizice
- v českých zemích dochází k rekatolizaci
BAROKNÍ UMĚNÍ (barokní sloh umění)
- vypjatá citovost (emoce) - exaltované city (přehánění citů)
- více nás má zasáhnout po citové stránce
- dynamické tvary (chrám sv. Mikuláše)
- zdobnost
- JOHAN SEBASTIAN BACH - orchestrální suita č. 3 D dur = ouvetura D dur (podle 1. času)
- 1. část Ouvetura
- 2. část Air (ze slova árie)
- 3. část Gavotta (tanec)
- 4. část Boureé - tanec
- 5. část Giga, Gigue - rychlý tanec
- suita = řada barokních tanců (nemusí to být tance)
- barokní suita je většinou pro sólový nástroj
ZNAKY BAROKNÍ HUDBY
- afektová teorie = citová teorie
- huba má za úkol pohnout posluchačem po emoční stránce, působí na jeho afekty
- tvrdili, že hudba má lidské afekty, a tím je přímo probouzen u posluchače např.
lítostivý afekt (disonantní intervaly a synkopy), radostné afekty (rychlejší tempo, vyšší poloha hlasu, žádné synkopy a vhodný třídobý takt, consonanta)
- vzniká doprovázená melodie - oproti barokní polyfonii přichází jedna melodie s akordickým (nějakým)
doprovodem (doprovázený jednohlas)
- vedoucí hlas, který je doprovázen nástrojem
- v baroku se používají 2 praxe:
1. prima prattica = polyfonie s rovnocennými hlasy
2. seconda prattica = jeden hlas s doprovodem
- tóniny: dur i moll, nástup durmollové tunatury
- taktové čáry
- harmonie - hlavně se používá 7. stupeň, rychlejší harmonický pohyb, střídání tónorodu
- větší soustředění na vertikální složku
- souzvuky (kordy, nauky o harmonii), začínají se používat zv. a zm. intervaly
- používají se všechny dur a moll tóniny (princip temperovaného ladění)
- basso continuo = stále pokračující hlas
= číslovaný bas"
Poznámka
Konzervatoř České Budějovice
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 33289 |
---|
Autor: | Hejkilka - Hejkilka na seznam.cz |
Typ školy: | Konzervatoř |
Počet stran:* | 15 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2018 |
Počet stažení: | 12 |
Velikost souboru: | 51 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x5fd8cb6269e8e.zip (51 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.