Obsah
Soubor obsahuje zápisky na klasicismus a romantismus z dějin hudby.
Úryvek
"KLASICISMUS
Úvod – klasicismus a osvícenství
- v průběhu 18. století dochází v Evropě ke změnám, zejména politickým, které zasáhly i do umění
- vládli zde panovníci Marie Terezie, Josef II., Kateřina II. a Bedřich II. Pruský
- osvícenské myšlenky směřovaly k potlačení feudalismu a k nástupu podnikatelské třídy měšťanů
- tato situace vznikla zejména v Anglii a Francii
- realizovala se Encyklopedie Denise Diderota (Francie) a filosofické myšlenky Voltaira
- v oblasti hudby se začaly pevně provozovat veřejné koncerty za peníze, z čehož měli umělci zisk, neboť díla posluchači pozorně vnímali a hluboce je poslouchali
- důležité je zmínit se o přechodném stylu mezi barokem a klasicismem – rokokem (1730-1750)
- rokoko se nazývá také galantní sloh; měl v sobě prvky barokní, ale náznaky již klasicistní
- patří k němu velká vyumělkovanost
- v hudebním rokoku vynikli zejména Ital Luigi Boccherini /bokeríni/, Francouzi Francois Couperin a Jean Philippe Rameau, ale též Bachovi synové
Hudební řeč klasicismu
- v klasicismu převládá homofonie – tj. doprovázený jednohlas
- uplatňují se principy periodicity a symetrie – členění hudební věty do úseků, které dávají určitý logický celek; též pravidelné takty (ty jsou ale zavedeny v baroku)
Jednotlivé složky hudby:
- rytmus a tempo – obecně pro tuto složku platí rychlejší tempa a briskní provedení
samozřejmostí jsou tempové údaje u skladeb
s tímto souvisí i vynález metronomu – Johann Nepomuk Mälzel (r. 1815)
- dynamika – barokní terasovitá (tedy náhlá) dynamika nestačí, uplatňuje se dnešní dynamika postupná
- velmi významným tělesem, které zasáhlo a ovlivnilo hudební pole, byla tzv. Mannheimská škola – byl to orchestr v Mannheimu, v Evropě dosahující nejvyšší kvality
- vedl jej dirigent a skladatel Jan Václav Stamic (1717-1757)
- byla zde i poptávka po novém klávesovém nástroji – hammerklavieru (pianoforte) – zvuk a vzhled nejprve mezi cembalem a klavírem; sestrojil jej Bartolomeo Cristophori
- harmonie – oproti baroku je harmonická složka jednodušší
- převaha durových tónorodů (tóniny nejčastěji příkladně C dur, G dur, F dur, B dur, D dur…)
- modulace do blízkých tónin, užívá se kadence
- mizí a zaniká generálbas
Nové hudební druhy a formy v instrumentální hudbě
- řada druhů z barokního slohu se již nepoužívá, ale udržel se například menuet"
Poznámka
Konzervatoř České Budějovice
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 33291 |
---|
Autor: | Hejkilka - Hejkilka na seznam.cz |
Typ školy: | Konzervatoř |
Počet stran:* | 21 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2017 |
Počet stažení: | 10 |
Velikost souboru: | 1964 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x5fda28f29136b.zip (1964 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.