Seminarky.cz > Studijní podklady > Zápisky z hodin > > Dějiny hudby - klasicismus, romantismus

Dějiny hudby - klasicismus, romantismus


Kategorie: Umění/hudba

Typ práce: Zápisky z hodin

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Soubor obsahuje zápisky na klasicismus a romantismus z dějin hudby.

Obsah

Soubor obsahuje zápisky na klasicismus a romantismus z dějin hudby.

Úryvek

"KLASICISMUS
Úvod – klasicismus a osvícenství
- v průběhu 18. století dochází v Evropě ke změnám, zejména politickým, které zasáhly i do umění
- vládli zde panovníci Marie Terezie, Josef II., Kateřina II. a Bedřich II. Pruský
- osvícenské myšlenky směřovaly k potlačení feudalismu a k nástupu podnikatelské třídy měšťanů
- tato situace vznikla zejména v Anglii a Francii
- realizovala se Encyklopedie Denise Diderota (Francie) a filosofické myšlenky Voltaira
- v oblasti hudby se začaly pevně provozovat veřejné koncerty za peníze, z čehož měli umělci zisk, neboť díla posluchači pozorně vnímali a hluboce je poslouchali
- důležité je zmínit se o přechodném stylu mezi barokem a klasicismem – rokokem (1730-1750)
- rokoko se nazývá také galantní sloh; měl v sobě prvky barokní, ale náznaky již klasicistní
- patří k němu velká vyumělkovanost
- v hudebním rokoku vynikli zejména Ital Luigi Boccherini /bokeríni/, Francouzi Francois Couperin a Jean Philippe Rameau, ale též Bachovi synové
Hudební řeč klasicismu
- v klasicismu převládá homofonie – tj. doprovázený jednohlas
- uplatňují se principy periodicity a symetrie – členění hudební věty do úseků, které dávají určitý logický celek; též pravidelné takty (ty jsou ale zavedeny v baroku)

Jednotlivé složky hudby:
- rytmus a tempo – obecně pro tuto složku platí rychlejší tempa a briskní provedení
samozřejmostí jsou tempové údaje u skladeb
s tímto souvisí i vynález metronomu – Johann Nepomuk Mälzel (r. 1815)

- dynamika – barokní terasovitá (tedy náhlá) dynamika nestačí, uplatňuje se dnešní dynamika postupná
- velmi významným tělesem, které zasáhlo a ovlivnilo hudební pole, byla tzv. Mannheimská škola – byl to orchestr v Mannheimu, v Evropě dosahující nejvyšší kvality
- vedl jej dirigent a skladatel Jan Václav Stamic (1717-1757)
- byla zde i poptávka po novém klávesovém nástroji – hammerklavieru (pianoforte) – zvuk a vzhled nejprve mezi cembalem a klavírem; sestrojil jej Bartolomeo Cristophori

- harmonie – oproti baroku je harmonická složka jednodušší
- převaha durových tónorodů (tóniny nejčastěji příkladně C dur, G dur, F dur, B dur, D dur…)
- modulace do blízkých tónin, užívá se kadence
- mizí a zaniká generálbas
Nové hudební druhy a formy v instrumentální hudbě
- řada druhů z barokního slohu se již nepoužívá, ale udržel se například menuet"

Poznámka

Konzervatoř České Budějovice

PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x5fda28f29136b.zip (1964 kB)
Nezabalený formát:
Klasicismus__romantismus.docx (2012 kB)
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.

Diskuse