Seminarky.cz > Studijní podklady > Zápisky z hodin > > Ekonomie- celý obsah SŠ

Ekonomie- celý obsah SŠ


Kategorie: Ekonomie

Typ práce: Zápisky z hodin

Škola: Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20, Zábřeh

Charakteristika: Práce obsahuje shrnutí celé obsahu středoškolského učiva z ekonomie na gymnáziu. Rozebírá základy makroekonomie, mikroekonomie, hospodaření s penězi.

Obsah

1.
Tržní ekonomie
2.
Podnikání
3.
Národní hospodářství
4.
Daně
5.
Bankovní sektor
6.
Finanční gramotnost
7.
Peníze

Úryvek

"TRŽNÍ EKONOMIE
- = společenská věda, která zkoumá nejobecnější a nejzákladnější souvislosti hospodářského života společ. viděné vcelku
- zabývá se ekonomikou= společenská realita
- ekonomie (teorie) x ekonomika (praxe)
- využívá vědy: sociologie, psychologie, právo, geografie, religionistika, politologie, etika, marketing, management, historie, matematika
- disciplíny:
- 1) účetnictví
- 2) měnová teorie
- 3) statistika
- cíle:
- pozitivní = zabývá se tím, co je nebo co bylo, ale nezabývá se tím, co by mělo být
- negativní= zabývá se tím, co by mělo být, hledá ideál
- dělíme:
- makroekonomie (větší celky- stát,..)
- mikroekonomie (jednotlivec, domácnost, firma,...)

- vývoj ekonomie:

- počátky- 16. stol., neobjevují se celky, pouze kousky (neucelenost)
- první řeší obchodní vztahy
- mění se se vznikem kapitalismu (merkantilismus)
- 17. stol.- “klasická škola”
- hlavně makroekonom. problémy, výchozí idea- liberalismus (svoboda podnikání)
- Adam Smith, David Ricardo- pojem “neviditelná ruka trhu”, popírá merkantilismus
- utopický socialismus a marxismus
- popírá myšlenky klasické školy, myšlenka třídní společ., přeceňuje dělnickou třídu
- Marx, Engles
- rakouská škola
- poslední třetina 19. stol.- už mikroekonomické problémy, rozhodování jednotlivce
- Fridrich August von Hayek- Teorie hospodářského cyklu
- neoklasická škola
- 19. stol. - 30. léta 20. stol.
- Pareto
- kynesiánství
- myšlenky J. Keynese, zdůvodňuje úlohu státu v ekonomice (aktivní- snižování nezaměstnanosti)
- monetarismus
- vyzdvihuje úlohu peněz, regulační fce trhu, navazuje na klasickou školu
- příznivec- Václav Klaus
- Karl Brunner


- základní ekonomické otázky:
1) Jak vyrábět?
2) Co a kolik vyrábět?
3) Jak rozdělit to, co bylo vyrobeno?

- ekonomické subjekty:
1) stát
- nabízí služby, produkty
- poptává pracovní sílu
2) firma
- nabízí výrobky, služby
- poptávají pracovní sílu, suroviny
3) jednotlivci/ domácnosti
- nabízí prac. sílu, suroviny
- poptává výrobky


- ekonomická vzájemnost:
- definována potřebami člověka a užitečností statků a služeb, které potřeby uspokojují
- STATEK= předmět, který můžeme použít v ekonomických kruzích
- definována omezeností a nedostatky zdrojů

- statky:
1) hmotné- materiální podoba
2) nehmotné- duševní výtvory člověka (autorská práva, skladby,...)
- ekonomický statek= předmět, který je pro člověka důležitý a je vzácný ekonomicky (suroviny)
- volný statek= předmět užitečný, neexistuje v omezené míře- je volně dostupný (voda, vzduch)
- spotřební statek= určený k okamžité spotřebě
- kapitálový statek= určený k další investici

- služby:
- = činnosti uspokojující potřeby člověka
1) věcné- zaměřeny na obnovu hmotných statků
2) osobní- zaměřena na člověka"

Poznámka

Práce obsahuje grafy o rozsahu cca 3 stran.

PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x581351e46c774.zip (393 kB)
Nezabalený formát:
Ekonomie_30.10..docx (427 kB)
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.

Diskuse