Seminarky.cz > Studijní podklady > Zápisky z hodin > > Výklad a publicistický styl

Výklad a publicistický styl


Kategorie: Čeština

Typ práce: Zápisky z hodin

Škola: GYMNASIUM JIŽNÍ MĚSTO, s. r. o., Praha 4

Charakteristika: Zápisky z hodin českého jazyka přibližují využití a strukturu výkladu a po nastínění rysů publicistického stylu charakterizují jeden z jeho útvarů, fejeton.

Obsah

1.
Výklad
1.1.
Struktura
2.
Publicistický styl
2.1.
Fejeton

Úryvek

"KOMUNIKACE VÝKLAD
-slovníky, encyklopedie, odborná kritika, v referátech, učebnice
= slohový postup
struktura
-mluvený – oslovení, vytyčení tématu, rozvržení výkladu (struktura) - úvod
- rozvádíme myšlenky, které jsme již zmínili, bere v potaz námitky oponentů - stať
- stručné shrnutí, dát jim možnost zamyšlení, popřípadě diskuzi – závěr
-psaný
PUBLICISTICKÝ STYL
-aktualizace - aktualizovat nový výraz, přijít s něčím novým
-automatizace – běžný výraz
-tyto dva procesy se prolínají – přijde nový výraz a poté se zautomatizuje
FEJETON – Neruda zavedl fejeton do české literatury, původně vypadali tak, že se vkládali na samostatný list papíru u článku, později do poznámek pod čarou, nyní je součástí textu
- fejetonisté – Čapek, Křesťan
- cíl = pobavit ale upozornit na závažný společenský problém
- stojí na práci s jazykem, na slovních hříčkách, máme více méně volnou ruku (můžeme použít nespisovnost, hovorovou češtinu, expresiva, prostě okořenit)
- autor udržuje kontakt se čtenářem „Teď si čtenáři říkáš, že…“
- Název – musí motivovat čtenáře k tomu, aby četl dál, ale nesmí obsahovat příliš mnoho!
- Úvod – pošťouchnout čtenáře dál
- Závěr – fejeton by měl mít nějakou pointu (to je důležité)"

Poznámka



PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x5174011f020dc.zip (8 kB)
Nezabalený formát:
Vyklad_publicisticky_styl.doc (32 kB)
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.

Diskuse