Obsah
4. | Co všechno Jakub zvládne
|
5. | Hodnocení společné práce
|
Úryvek
"Mentální postižení
Na celém světě je spousta lidí, zvláště dnešní doba dává hodně znát, že nejsme všichni stejní. Černí, bílí, tlustí, tencí, ale snad žádný jiný člověk než člověk s mentálním postižením není tak „odlišný“. Nejen, že se takovým lidem někteří vyhýbají, nechtějí jim pomáhat, ale hovoří o nich jako o „bláznech nebo nemocných“. Snadno odsoudí takové lidi a přitom si vůbec neuvědomí nebo si nedokážou představit, co vše a s jakou intenzitou se v tomto člověku a jeho duši odehrává. Jen mu dát šanci poznat ho blíže. V tomto případě je individuální přístup nutný.
I přes různá omezení a zvláštnosti jsou lidé s touto poruchou především lidmi a mají stejné právo na život jako my ostatní se vším všudy. Mnozí z nich mohou pracovat, navazovat partnerské vztahy, cestovat a sportovat. Pro jedince s lehkým stupněm mentální retardace je prognóza sociální integrace zpravidla velmi dobrá, pokud k tomu dostanou příležitost.
Myšlení dětí s mentální retardací by mělo být neustále rozvíjeno postupným osvojováním vědomostí, dovedností a návyků odpovídajících úrovni jejich rozumových schopností a aktuální úrovní již získaných poznatků. Ze svých dosavadních zkušeností vím, že tyto děti si všechno nové osvojují velmi pomalu. Potřebují k tomu neustálé opakování, protože rychle všechno zapomínají.
Jakub
Chlapec, se kterým pracuji, navštěvuje 8. ročník základní školy, je mu 15 let. Jeho rodiče si vybrali vzdělávání v základní škole proto, že je možnost navštěvovat školu v místě bydliště a se svými sourozenci, vrstevníky a kamarády.
Vzhledem k Jakubově diagnóze byla doporučena integrace po celou dobu školní docházky. Jakubovo vzdělávání probíhá podle individuálního vzdělávacího plánu.
Jedná se o chlapce s kombinovanou vadou intelektu a řeči (vývojová dysfázie) s vlivy rané deprivace, což se negativně odráží ve zvládání školních požadavků. Komplikujícím faktorem je impulzivita (tendence k okamžitému uspokojení potřeb), kompenzujícím faktorem je naopak kvalitní výkonová motivace, mimořádně kvalitní péče matky a pozitivní osobnostní vyladění.
Při mé práci je důležitá komunikace nejen s rodiči, výchovným poradcem, asistentkou pedagoga, vedením školy a ostatními pedagogy, ale i spolupráce se Speciálně pedagogickým centrem Vertikála.
Vzhledem k náročnosti situace ve třídě, která je vytvořená přítomností Jakuba, je individuální přístup nezbytný alespoň na předměty jako je matematika, český a anglický jazyk.
Co všechno Jakub zvládne
Z důvodu vysokého počtu žáků v osmé třídě je obtížné udržet Jakubovu soustředěnost i na malou chvíli, proto se velice osvědčilo pracovat samostatně s asistentkou pedagoga ve volné třídě nebo v počítačové učebně, kde je možné využít i výukových programů v předmětech matematiky a českého jazyka.
Jakub potřebuje neustále obměňovat činnosti, není schopen delší soustředěnosti na jednu věc, proto v hodinách často střídáme různé činnosti. V matematice při sčítání a odečítání stále využívá prstů. V českém jazyce používáme často pracovní listy s nákresy. V literatuře si Jakub po přečtení textu příběh převypráví vlastními slovy a něco z přečteného nakreslí, vyjmenuje hlavní postavy. V anglickém jazyce využíváme křížovek a her, které udrží Jakubovu pozornost a jsou pro něj zajímavé. V ostatních předmětech jako je TV, VV, HV, OV se Jakub účastní vyučování spolu s ostatními dětmi, téměř bez individuality."
Vlastnosti
Číslo práce: | 15028 |
---|
Autor: | illunka - pohotovost na seznam.cz |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2008 |
Počet stažení: | 350 |
Velikost souboru: | 13 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x490f43437a725.zip (13 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.