Charakteristika tří období historického vývoje managementu
Kategorie: Komunikace, Management
Typ práce: Bakalářské práce
Škola: nezadáno/škola není v seznamu
Charakteristika: Práce rozebírá tří období vývoje managementu, jež také detailněji popisuje. První část je věnována klasickému období managementu a představuje zde základní principy Frederika Winslowa Taylora. Rovněž se zde autor zabývá byrokratickým řízením Maxe Webera a rovněž principy Eltona Maya, zakladatele školy lidských vztahů. Druhá část je věnována modernímu období managementu a popisu jednotlivých typů přístupů řízení a vytváření partnerských vztahů v podnicích. V poslední části nalezneme informace týkající se současného období managementu.
Obsah
1.1. | Klasické období managementu
|
1.1.1 | F.W. Taylor a jeho názory
|
1.1.2 | Základní principy úspěšného podniku
|
1.1.3 | Byrokratické řízení M. Webera
|
1.1.4 | Škola lidských vztahů E. Maya
|
1.2 | Moderní období managementu
|
1.2.1 | Psychologicko-sociální přístupy
|
1.2.4 | Kvantitativní přístupy
|
1.3 | Současné období managementu
|
1.3.1 | Vybrané metody řízení moderního a současného managementu
|
Úryvek
"„Vývoj managementu je spojen se vznikem organizace, a proto lze dělbu práce, vztahy nadřízenosti a podřízenosti, pravidla i normy jednání najít už v primitivních společnostech dávnověku. O systematickém studiu řízení lidí lze však hovořit až teprve ke konci 19. století.
Vývoj lze rozdělit do 3 základních etap:
1) Klasické období managementu
Vědecké řízení je spojováno se jménem F.W. Taylor a jeho principy jsou následující:
Nahradit při řízení lidí empirii vědou.
Provádět výběr pracovníků podle jejich schopností a zajistit jejich výcvik.
Motivovat pracovníky k práci spravedlivou odměnou.
Chaotický individualismus nahradit spoluprací pracovníků (skupinová činnost).
Úkolem vedoucích je podřízeným pracovníkům odstraňovat překážky v práci a umožnit jim tak plnit stanovené úkoly.
Aby bylo možno zvyšovat výkon pracovníků, Taylor doporučoval:
Přidělovat pracovníkovi velký, nesnadný, ale přesně vymezený úkol.
Vytvořit normalizované, stejné pracovní prostředí.
Za splnění úkolu vyplácet předem oznámenou vysokou odměnu a přinesplnění úkolu využívat drastický postih.
Správní řízení je spojováno se jménem H. Fayola, který v podstatě vytvořil obecné principy organizace řízení pracovníků. Jeho přínos spočíval v následujících myšlenkách:
Všechny činnosti v podniku lze obecně rozdělit do šesti skupin, přičemž nadřazené jsou tzv. činnosti správní, kam patří: plánování, organizování, vedení lidí, kontrola a další manažerské aktivity.
Úspěšný podnik musí dbát na naplnění 14 základních principů, kam patří:
1. Dělba práce
2. Pravomoc a odpovědnost
3. Disciplína
4. Jednota přikazování
5. Jednota řízení
6. Podřízenost dílčích zájmů
7. Spravedlivé odměňování
8. Certifikace řízení
9. Řetěz nadřízenosti a podřízenosti
10. Pořádek
11. Spravedlnost a slušnost
12. Stabilita personálu
13. Iniciativa pracovníků
14. Soulad a jednota pracovníků“
Vlastnosti
Číslo práce: | 19306 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2010 |
Počet stažení: | 604 |
Velikost souboru: | 301 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x4bb2eed5a0da2.zip (301 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.
Diskuse