Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Wankelův motor

Wankelův motor



Kategorie: Fyzika

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Práce podává základní charakteristiku Wankelova motoru, uvádí jeho výhody a dotýká se také otázky jeho životnosti. Nakonec popisuje konstrukci tohoto typu motoru.

Obsah

1.
Základní charakteristika a princip fungování
2.
Výhody
3.
Životnost
4.
Konstrukce

Úryvek

"Spalovací motor s rotujícím pístem (rotační motor). Pracovní prostor oválného tvaru (tzv. epitrochoida), v něm se pohybuje píst tvaru trojúhelníku s oblými rohy a stranami.

Píst se otáčí a přitom vykonává malý přímočarý pohyb tak, že postupně vytváří prostor sací, kompresní, spalovací a výfukový. Motor tak během jedné otáčky pístu vykoná cyklus 4dobého motoru.

• Oproti stejně výkonným klasickým motorům mají mnohem menší hmotnost, kompaktnější rozměry, lepší charakter výkonové křivky, nižší vibrace a vyšší litrový výkon (tzn. že na jeden litr objemu motoru vyrobí třeba 2x více koní).
• Problémem byla životnost. Automobilka Mazda motor vyvíjí k lepšímu a s Wankelovými motory již nejsou žádné problémy, důkazem může být model RX-8.

Výhody
Hlavním důvodem použití wankelova rotačního motoru je skutečnost, že oproti klasickým pístovým motorům srovnatelného výkonu nabízí mnohem menší hmotnost (pro srovnání - moderní pístový motor z Ferrari Enzo o výkonu 650 koní váží cca 235 kg, naproti tomu přes 10 let starý wankelův motor o výkonu 700 koní váží pouhých 180 kg), kompaktnější rozměry, příznivější průběh charakteristiky motoru (díky absenci ventilů je charakteristika velmi plochá) a také nižší vibrace. Tedy parametry, na které se klade u pohonných jednotek sportovních automobilů největší důraz.

Životnost
Obzvláště diskutovaná u wankelových motorů je otázka životnosti. Dříve měly tyto motory s životností opravdu problémy, ale hlavně díky intezivnímu vývoji a výzkumu těchto motorů automobilkou Mazda, již dnes nejsou s životností žádné problémy. Důkazem toho je, že už před deseti lety dokázala Mazda vyhrát se závodním automobilem poháněmým právě wankelovým motorem na spolehlivost a výkon velice náročný závod 24 hodin v Le Mans a celkově patří Mazda se svými rotačními motory k nejúspěšnějším týmům soutěže.

Jediný skutečný problém s rot. motory je, že většina mechaniků nemá tušení jak je opravovat, i když je několik vysoce kvalifikovaných "rotačních" techniků roztroušených po Spojených státech a ve světě. Kdyby byla spolehlivost takový problém, pak by Mazda neměla tolik úspěchů na různých závodních okruzích po celém světě.

Konstrukce
Vzhledem k tomu, že rotační motory neobsahují žádné vačky a ventily, je jejich konstrukce mechanicky jednodušší a tudíž i potencionálně spolehlivější, a zároveň se toto i pozitivně projevuje na charakteristice motoru. Všechny hlavní pohyblivé součásti motoru se narozdíl od klasických pístových motorů pohybují stále stejným směrem a všechny masy jsou dokonale vyvážené, tudíž jsou eliminovány veškeré vibrace.

Cílem motoru je točit hřídelí. V normální pístové verzi se píst připojený ke klikové hřídeli pohybuje tam a zpátky. Tato kliková hřídel se pohybuje s pístem a je spojena s hnací hřídelí. Pístový motor mění příčnou sílu na rotační sílu. A zde je problém. Když se píst vrací do vyšší pozice, hřídel na ten píst působí silou, ovšem úkolem motoru je pracovat (užívat síly) na hřídeli a nikde jinde. Všechna síla generovaná rotorem v rotačním motoru jde do točení hřídelí. Z tohoto důvodu rotační motor o stejné velikosti jako daný pístový motor může vyrobit mnohem více koňských sil. Dnešní moderní rotační motory vyrábějí zhruba 2x více koňských sil na litr objemu než klasické pístové motory."

Poznámka

Důležité informace jsou tučně značeny. K práci je přiloženo několik obrázků Wankelova motoru.

PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x510e52eb187af.zip (112 kB)
Nezabalený formát:
Wankeluv_motor.doc (36 kB)
cyklus.jpg (29 kB)
gasfuehrung4.gif (50 kB)
motor.bmp (74 kB)
TM01_XL.jpg (13 kB)
velky_motor.jpg (13 kB)
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.

Diskuse