Počátky křesťanského bohoslužebného zpěvu
Kategorie: Umění/hudba
Typ práce: Zápisky z hodin
Škola: Gymnázium Evolution, s.r.o., Praha 2
Charakteristika: Zápisky z hodin se věnují počátkům vývoje křesťanského bohoslužebného zpěvu v prvním tisíciletí našeho letopočtu.
Obsah
1. | Kořeny křesťanské hudby
|
Úryvek
"Počátky křesťanského bohoslužebného zpěvu
• Hudba doprovázela především liturgii
• Kořeny: starožidovská a helenistická hudba
o Křesťanství bylo zprvu považováno za židovskou sektu → původ křesťanského zpěvu v židovských náboženských zpěvech (Důkazem je melodická podobnost řady křesťanských nápěvů s nápěvy židovskými)
dvě větve vlivů“
• starožidovský vliv na východě
• helénistický vliv (Řecko) na západě
- V raném období převažuje psalmodie (přednes žalmů) provozovaná antifonicky a responsoriálně
• antifona = liturgický verš zpívaný střídavě sborem a knězem nebo dvěma sbory
• responsorium = přednesová hudební forma, při níž se střídá sólový zpěv a odpovědi sboru
- Roku 313 (za vlády Konstantina I. Velikého) - křesťanství přijato za náboženství říše římské, v 5.-7.stol. rozšíření po celém imperiu. Postupně ve východní části nezávislý řecký zpěv byzantské říše (staví spíše na syrském základě, od něho od 9.století odštěpení zpěvu staroslovanského (viz.odd.3.5)
Západokřesťanský zpěv = jednotnější, od 4.století spojován latinou. Ale i zde rozdílné prvky v liturgii:
• zpěv milánský (ambrosiánský, nazývaný podle biskupa sv. Ambrože) a starořímský - na území Itálie
• zpěv starogalitánský - v dnešní Francii
• zpěv mozarabský - v dnešním Španělsku
• zvláštní liturgie v Anglii a Irsku
- V letech 650-800 - nová redakce latinského křesťanského zpěvu (sjednocující trend papeže) platná pro západní a střední Evropu (s výjimkou Milána) - tzv. gregoriánský chorál. Hlavní reformy:
• pořádek církevního zpěvu ve vzorovém antifonáři (= zpěvník liturgických zpěvů)
• pravidla a pořádek historických tónorodů
• liturgie nebyly jednotné → normalizace liturgických forem
• Schola cantorum
• hymnus = zhudebněná lyrická část Bible
• kánon = cyklus hymnů
• Řehoř Veliký (590 – 604) je považován za zakladatele liturgického zpěvu v té podobě, v jaké se dochoval dodnes
o tento poslední velký starověký papež dal sebrat a utřídit všechny tehdejší liturgické zpěvy → vznik tzv. Řehořova antifonáře (stal se po celé Evropě obecně platnou formou)
o při svatopetrském velechrámu i lateránské bazilice byla založena škola pěvců = Schola cantorum → měla pečovat o správný přednes bohoslužebného zpěvu
podle tohoto vzoru byly později zakládány podobné sbory i jinde.
později byl po papeži Řehořovi celý křesťanský bohoslužebný zpěv nazván gregoriánský chorál."
Poznámka
Důležité informace jsou tučně značeny.
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 26257 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 1 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2011 |
Počet stažení: | 99 |
Velikost souboru: | 10 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x514ebcb880006.zip (10 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.
Diskuse