Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Automobilismus, jeho sociologické souvislosti a důsledky

Automobilismus, jeho sociologické souvislosti a důsledky

Kategorie: Sociologie

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Práce se zabývá automobilismem jak ve světě, tak u nás. Upozorňuje na problematiku nárůstu automobilů ve městě a zaobírá se alternativními způsoby dopravy. Blíže se soustředí především na hromadnou dopravu. Dalším tématem jsou pak dopady automobilismu na životní prostředí. Autor si také všímá vlivu zvýšeného využívání automobilů na změnu životního stylu obyvatelstva. V závěru nabízí několik rad, jak v rámci dopravy dosáhnout zlepšení situace.

Obsah

1.
Automobilismus ve světě
1.1
Výhody a úskalí individuální automobilové dopravy ve městě
1.1.1
Zahlcování měst auty
1.1.2
Nárůst počtu automobilů
1.2
Automobilismus v České republice
2.
Městské obchvaty
2.1
Obchvat jako kompromis
2.2
Pražský obchvat
3.
Alternativní automobilové dopravy ve městech
3.1
Park & Ride
3.2
Cyklisti a motocyklisti
3.3
Městská hromadná doprava
4.
Souvislosti rozvoje automobilismu a hromadné dopravy
4.1
Snaha vytlačit automobily na okraje měst
4.2
Zpříjemňování cestování uživatelům hromadné dopravy
4.3
Situace ve světě
4.4
Situace v České republice
4.4.1
Vesnice a malá města
5.
Automobilismus a životní prostředí
5.1
Exhalace
5.2
Oběti automobilismu
5.3
Vliv automobilismu na zdraví lidí
5.4
Devastace přírody
5.5
Dálnice
6.
Automobil a časově náročná péče
7.
Vliv automobilismu na změny životního stylu
7.1
Rozvoj využití automobilu k nakupování v supermarketech v okrajových čtvrtích měst
7.2
Zbytečné užití automobilu, použití automobilu ke krátkým cestám, kdy je nutné cestovat
7.3
Vliv vývoje automobilismu na sociologické chování různých společenských skupin
7.4
Využití automobilu ve volném čase, cestování na chaty, na dovolenou, do přírody
8.
Závěr
8.1
Rady na řešení problémů

Úryvek

"1) Automobilismus ve městě
Výhody a úskalí individuální automobilové dopravy ve městě
Občané vyspělých zemí nepoužívají své automobily zdaleka jen jako prostředky rychlého a pohodlného přemísťování. To je ostatně patrné i z toho, že počet řidičů ve všech zemích neustále přibývá, i když například v Británii koncem osmdesátých let je již v mnoha městech průměrná rychlost automobilů srovnatelná s rychlostí městských drožek 18. století a v pařížském provozu dosahují automobily průměrné rychlosti 7 km/h, tedy v průměru o 2 km méně než drožky v době Balzaca. Jednou z příčin tak vysoké oblíbenosti tak pomalého dopravního prostředku je nepochybně skutečnost, že automobil plní funkci statusového symbolu.
V polovině 20. let jezdilo ve Spojených státech 80% aut vyrobených na celém světě a tato země se stala jakousi laboratoří, v níž bylo poprvé možno studovat dopady masového motorismu.
Tyto dopady v mnohém nenaplnily dřívější očekávání. Již dříve začalo být zřejmé, že osobní automobily ve městech působí dopravní zácpy a vyvolávají stále větší problémy s parkováním. V časopise Automobil z roku 1916 se píše: „Ve velkých městech se každým dnem stávají problémy s parkováním naléhavější. Jestliže je to tak špatné již dnes, jaká bude situace za 3 roky? Setkáváme se zde s něčím, co při plánování našich měst nebylo předvídáno. Přišlo to tak náhle, že nebyl ani čas uvědomit si závažnost problému, jímž jsme dnes zaskočeni.“
Již ve 20. letech zvolili technokraté ten nejméně šťastný způsob, jak se vyrovnat s problémem rostoucího zahlcování měst automobily. Místo aby se snažili užívání osobních aut ve městech omezovat, zvolili drahou a do budoucna zcela neperspektivní politiku přizpůsobování měst autům. Osobní automobil v té době zaplavuje středy měst, v nichž zůstávají pouze chudí, zatímco střední a vyšší vrstvy prchají do prudce se rozrůstajících předměstí. Henry Ford tomuto procesu přitakává: „Problém měst vyřešíme tím, že město opustíme.“
I když automobil ve vyspělých zemích dávno přestal být luxusní záležitostí a i když zácpy na dálnicích a zablokovaná města rapidně snížily časový zisk i radost řidičů z rychlosti, bez vozu se dnes již prostě nelze obejít. Auto se stalo drogou a lidé ho užívají, i když na to doplácejí.
Spolu s nárůstem počtu automobilů se stává každý z motorových prostředků nemotornější. Přestože například v Německu již více než ¾ nově pořízených automobilů jsou schopny překračovat rychlost 150 kilometrů za hodinu, průměrná rychlost jejich pohybu činí ve městech 20 až 30 kilometrů za hodinu, na silnicích je to 60 až 75 kilometrů a na dálnicích, započítáme-li průměrnou ztrátu času v dopravních zácpách, jezdí průměrnou rychlostí kolem 100 km/h. Automobily jsou používány především pro jízdy do práce, za nákupy a ve volném čase na konci týdne. To všechno jsou situace silného dopravního provozu, takže výsledná průměrná rychlost i silných automobilů je v Německu celkově odhadována na 40 – 60 kilometrů za hodinu.
V České republice se začal automobilismus masově rozvíjet po pádu totality v roce 1989. Do té doby se v Čechách dali koupit v podstatě pouze automobily tuzemské výroby a automobily vyrobené v zemích bývalé RVHP, které byly většinou nekvalitní a technicky zaostalé, navíc byly velmi těžko dostupné, v mnoha případech se zájemci o nákup nového vozu museli zapsat do pořadníků a čekat i několik let, než na ně vyšlo pořadí.
Po roce 1989 se tuzemský trh otevřel pro automobilky z celého světa. Pro mnoho lidí se stali dostupnými ojeté automobily (někdy značně) dovezené ze zemí západní Evropy. Dováželi se k nám ve značných počtech."

Poznámka

Text je subjektivně zabarvený.

Vlastnosti

Náhled

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 15 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 15 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány GP webpay, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 180 kreditů (=10Kč).
  4. Platit převodem z ČSOB a Poštovní spořitelny, službou PaySec 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Rychle, bezpečně a pohodlně.
    Zaplatit za tuto práci přes PaySec >>> Kliknutí na odkaz Vás přesměruje do platebního rozhraní
    Kliknutím na ikonku Vás přesměrujeme do platebního systému, kde si vyberete převod z ČSOB, Poštovní spořitelny nebo platbu PaySec
  5. SMS platba (Slovensko) - 0,60€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera2425
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 0,60€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou, PaySecem nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse