Obsah
1.1. | Základní informace o Etruscích
|
1.4. | Malířství a umělecké řemeslo
|
2.2.1. | Základní charakteristika
|
2.2.2.5. | Bazilika, lázně, inženýrské stavby
|
2.2.2.6. | Obytná architektura
|
2.4.2. | Mozaika, malba na deskách
|
2.4.3. | Sklo, keramika, kámen, zlato a stříbro
|
Úryvek
" ŘÍMSKÁ ANTICKÁ KULTURA A ETRUSKOVÉ
ETRUSKOVÉ
- Neví se přesně odkud přišli, vrchol v 6. – 8.stol., ženy všude doprovází své muže – hry, závody, jednání
- Velcí obchodníci, roznašeči kultury, skvělá metalurgie (dolování kovů z podzemí), vynikající stavitelé, architekti a inženýři – viadukty a akvadukty, věštci
- Ze zablácené močálové vesnice udělali Řím → dokázali vysušit močál a zavodnit sušinu
- Postavili kloaku maximu = velký odvodňovací kanál v Římě, používaný dodnes
- Silný pohřební kult: věřili že duše zůstává v hrobce → hrobky jako domy, pohřební dary, uznávali podsvětí
- Město Orvieto, postavené na hoře (jezdí se do něj zubačkou)
Architektura Moc se nadechovalo, Architrávový i archivoltový systém, Akvadukty a viadukt
Ø Hrobky vytesané do skály
Ø Etruský chrám: vysoký sokl, vchod jenom z jedné strany, čtvercový půdorys, rozdělen na tři části – každá část zasvěcena jednomu bohovi – převzali od nich Římané
Sochařství Keramika: Apollon z Vejí ; sarkofág – víko ve tvaru lůžka se sochou zemřelého
Bronz: Římská vlčice s Romulem a Remem (vlčice etruská ale děti až renesanční)
Malířství Hlavně nástěnné, nejvíce nalezeno v Tarquinii - Zápasníci, Hráč na fiklos z hrobky Leopardů , Vázové malířství
Umělecké Keramika: Buckhero = černá keramika k nerozeznání od kovů
řemeslo Bronz: Cista = válcovitá nádoba na třech nohách, na víku plastika na chycení, na skladování potravin
ŘÍM
- Mytologie: převzali od Řeků, jenom si bohy přejmenovali → Jupiter (Zeus), Mars (Ares), Minerva (Athena), Venuše (Afrodita), Cupid (Amor), Neptun (Poseidon)
- Kultura: Římané nevěnují tolik pozornost vzdělání jako Řekové, většinou navazují na Řecké tradice, umění si objednávají od Řeků, Římané dobyvatelé X Řekové umělci
Architektura vliv etrusků – oblouk, klenba; inspirace řeckým helénistickým um.
Znaky: účelnost, monumentálnost, konstrukčnost, přepych
Materiál: pálené cihly, kámen – mramor, objev lití malty – betonu
Konstrukční principy: architrávový – od Řeků, archivoltový – od Etrusků, oblouk, klenba – křížová klenba, kopule, pilíř, pilastr, polosloup,
sloupy – korintský řád, kompozitní hlavice = kombinace jónského a korint.
Kanalizace – Etruskové, dláždění, vodovody
Ø Chrám:
Podélný typ: navazuje na řecký ch. korint. stylu, polosloupy, vysoký sokl, přístup z čelní strany, portikus, chrám Fortuny Virilis, Vespasiánův chrám
Kruhový typ: podobný jako řecký tholos, Vestin chrám
Smíšený typ: portikus + kulatý půdorys, kupole, Pantheon – zasvěcen více bohům, iluzionismus – kupole
Ø Veřejné stavby:
Fórum = náměstí: centrum města, nejprve obchodní účely, později reprezentativní – chrámy, vítězné oblouky a sloupy, Forum Romanum – 4 chrámy, Titův vítězný oblouk,
Trajánovo fórum, oblouk, sloup, bazilika
Via Appia: spojovala Řím s jihem Itálie, celá síť silnic, přímočaré spojení – viadukty
Zahradní arch: parky, zahrady
Ø Vítězné - oslavné stavby:
Vítězný oblouk: vstup na fórum, zdobená vázaným sochařstvím, triumfální návrat vojsk, Titův vítězný oblouk – dobytí Jeruzaléma, Konstantinův v. o.
Vítězný sloup: památní zdobený spirálovým reliéfem, výjevy z válek, Trajánův vítězný sloup – bitva s Dáky (Rumuny), na vrchu původně 4 spřežení
(přesun do Konstantinopole, poté do Benátek – dodnes) dnes socha sv. Petra s klíčem, sloup Marka Aurelia – na vrchu socha sv. Pavla
Ø Amfiteátr: = divadlo, z Řeckého typu divadla, později změněn v arénu – zápasy gladiátorů, šelem, vodní bitvy - naumachie, uprostřed měst, tři stavební řády nad sebou,
důmyslný systém schodišť a ochozů, Vespasiánův amfiteátr, Koloseum v Římě
Cirky: oválné stadiony pro závody koňských spřežení, ale i slavnosti, Circus Maximus
Ø Bazilika: obchodní a soudní účely, uvnitř velký prostor pro plno lidí, ochozy, Konstantinova bazilika – jako první sloužila křesťanům k bohoslužbě, Trajánova bazilika
Ø Thermy: lázně, komplex budov pro odpočinek, několik druhů koupelí, parní lázně, knihovny, čítárny, promenády, divadlo, galerie, hřiště – tělocvičny, parky,
Caracalloovy thermy, Diokleciánovy thermy
Ø Inženýrské stavyb: akvadukt – vodovod, přesně vypočítán spád vody, pitná voda z hor do měst, Pont du Garde v Nimes ve Francii – nejznámější;
viadukt – most, často kombinace obojích
Ø Obytná arch.: - Císařský palác: monumentální rozměry, Neronův zlatý dům
- Obytný dům: patriciové, dva prostory – atrium (otevřený vnitřní dvůr) a peristyl (fontány, sochy, fresky), zachovalé hlavně v Pompejích
- Vila: na venkově, komplex staveb s jezírky, fontánami, zahradami, Hadriánova vila v Tivoli
- Nájemní dům: všechny vrstvy obyvatel, jedna místnost, otevřený oheň"
Poznámka
Práce je ve formátu MS Excel (*.xls).
Vhodné jako učební materiál k maturitní zkoušce nebo jako příprava k přijímacímu řízení na vysoké umělecké školy.
Vlastnosti
Číslo práce: | 23016 |
---|
Autor: | Brambic - |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | MS Excel |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2011 |
Počet stažení: | 395 |
Velikost souboru: | 12 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x4f228ac96031f.zip (12 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.