Seminarky.cz > Maturitní otázky > > > Klasicismus a empír ve výtvarném umění - maturitní otázka 2/3

Klasicismus a empír ve výtvarném umění - maturitní otázka 2/3


Kategorie: Umění/hudba

Typ práce: Maturitní otázky

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Maturitní otázka se věnuje klasicismu a empíru ve výtvarném umění. Po charakteristice a hlavních znacích obou slohů se zaměřuje na sochařství, malířství a nejvýznamnější památky. Předchozí maturitní otázku naleznete zde Romantismus z hlediska výtvarného umění - maturitní otázka 1/3, následující Impresionismus ve výtvarném umění - maturitní otázka 3/3.

Obsah

1.
Charakteristika klasicismu a empíru
2.
Znaky slohů
3.
Památky
4.
Sochařství
5.
Malířství
5.1.
Jacques Louis David
5.2.
Francesco Goya

Úryvek

"Sochařství
Převládal kult ideální krásy a antických vzorů. Slavné byly určité osobnosti např. Napoleon – jsou zpodobňovány jako starověcí atleti (nazí, oči bez zornic). Charakteristickým znakem pro klasicistní sochařství je nevýrazná strojenost.
V Čechách sochy Václava Prachnera – skupinové pomníky na Olšanech, pomník biskupa Leopolda Theema, alegorická socha Vltava.
Za zmínku snad ještě stojí benátský sochař Antonio Canova, který byl svým způsobem osobním sochařem Napoleona.

Malířství
Kladlo důraz na přesnou kresbu a plastickou modelaci objektu. Barva sama o sobě neměla žádnou funkci, pouze kolorovala předměty(barva v nás neměla vyvolávat city). Pro námět je často saháno do historie.

Jacques Louis David – dvorní malíř Napoleona
- obraz: Přísahy Horatiů

Francesco Goya
Geniální malíř, Španěl, není přímo klasicistním malířem, spojuje klasicismus s romantismem a expresionismem, můžeme ho považovat za zakladatele moderního malířství. Postihla ho hluchota a byl psychicky nemocný, což se projevilo i v některých z jeho obrazů, kde vyjadřuje své vidiny „noční můry“, způsobené halucinacemi – maloval příšery, začal malovat barvou vyjadřující emoce, odhaloval samolibost, ohavnost a hrabivost. (Dílo Obr).
Byl královským malířem, jedním svým obrazem královské rodiny, rodina Carlose IV., způsobil obrovský rozruch, jelikož je zobrazil přesně tak, jak vypadali – bez příkras a se vším všudy. Vyjádřil i jejich vnitřní stránku, že jsou to pokrytci, apod.

Grafický cyklus – Hrůzy války (boj proti francouzským okupantům)
Slavná plátna – Nahá Maja
- Oblečená Maja
Obraz – Poprava povstalců v Madridu 3. května 1808 (obraz tmavý, příprava na střelbu do muže – jako jediný v bílé košili)."

Poznámka

Práce má zčásti heslovitý charakter.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x47ea661112825.zip (7 kB)
Nezabalený formát:
Klasicismus_empir.doc (35 kB)
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.

Diskuse