Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Obsahová analýza učebnic českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ

Obsahová analýza učebnic českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ

Kategorie: Pedagogika

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Pedagogická fakulta, České Budějovice

Charakteristika: Jedná se o obsahovou analýzu učebnic českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Konkrétně se analyzují čtyři řady učebnic. Obsahuje základní teoretické informace o učebnicích, jednotlivých řadách a jednotlivé pojmy.

Obsah

1.
Identifikace a formulace výzkumného problému a cíle výzkumu, zdůvodnění jeho relevance
2.
Stručné zhodnocení dosavadního stavu zkoumané problematiky
3.
Teoretické zaměření práce a definice základních pojmů souvisejících s výzkumným problémem
4.
Vzdělávací oblast RVP pro ZV: Jazyk a jazyková komunikace
5.
Obsahová analýza
6.
Kvantitativní obsahová analýza
7.
Formulace výzkumné otázky
8.
Popis výzkumného vzorku a způsob jeho výběru v kvantitativním výzkumu
9.
Informace o učebnicových řadách
10.
Výsledky výzkumu a následná diskuze

Úryvek

"Identifikace a formulace výzkumného problému a cíle výzkumu, zdůvodnění jeho relevance
Do předmětu Metodologie pedagogicko – psychologického výzkumu si naše skupina jako téma projektu vybrala obsahovou analýzu učebnic. Bude se jednat o vybrané školní učebnicové řady českého jazyka pro 2. stupeň základních škol z hlediska jejich didaktické vybavenosti. Dané téma jsme si vybraly proto, abychom se lépe seznámily s těmito primárními učebními pomůckami ještě před vstupem do učitelské praxe. Výsledky našeho výzkumu mohou být využity pedagogy i jejich žáky a pomocí nich tak vybrat vhodnou učebnici českého jazyka.
Cílem této práce je tedy analyzovat obsah učebnic českého jazyka pro druhý stupeň základních škol (6. – 9. ročník), a to z hlediska vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace a zjistit podíl zastoupení jevů tohoto očekávaného výstupu: ČJL-9-2-06 rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí. V úvodní části se práce zaměří na teoretické vymezení přístupu ke studiu syntaxe, dále pak výukou skladby na ZŠ, jejich cílů a návaznosti na Rámcový vzdělávací program. Poté bude následovat samotná obsahová analýza učebnic.
Stručné zhodnocení dosavadního stavu zkoumané problematiky
Obsahovými analýzami učebnic určených pro základní i střední školy se v posledních letech zabývalo poměrně velké množství odborných prací. Tyto práce vznikaly jak na akademické půdě jako práce diplomové, tak i v odborných pedagogických kruzích jako publikace a články určené pro učitelská periodika.
Jednou z diplomových prací zabývající se touto problematikou je ta s názvem Obsahová analýza učebnic pro výuku základů společenských věd autorky Simony Borsekové z Pedagogické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyněho v Ústí nad Labem. Autorka se zabývá jednak historií, funkcí a strukturou učebnic Základů společenských věd, jednak z praktického hlediska analyzuje vybrané učebnice. Výstupem diplomové práce je pomyslné nalezení nejoptimálnější učebnice základů společenských věd pro žáky středních škol.
Na podobné bázi je vypracována i kvalifikační práce Ireny Jaré z Technické univerzity v Liberci z roku 2014, která se zabývá strukturální a obsahovou analýzou učebnic občanské výchovy z nakladatelství Fraus a Fortuna pro 6. a 7. ročník základních škol. Učebnicemi se zabývá z hlediska jejich didaktické vybavenosti, míry obtížnosti výkladového textu a obsahové správnosti, přičemž hlavním cílem práce je ověřit kvalitu těchto učebnic, a tím poukázat na jejich vhodnost, popřípadě nevhodnost pro výuku občanské výchovy na základních školách. V práci se autorka opírá především o studie Jana Průchy, tedy pedagogického odborníka, který se v našich podmínkách analýzou učebnic intenzivně zabýval. Výsledky bádání jsou v práci přehledně zaznamenány do tabulek a grafů, a jsou podle nás vhodným vodítkem k tomu, jak obdobné práce technicky konstruovat.
Inspirující je i studie autorek Radky Marty Dvořákové a Karolíny Absolonové z roku 2016, která analyzuje obsah tématu evoluce člověka v českých učebnicích dějepisu. Studie byla zveřejněna ve vědeckém recenzovaném časopise s názvem Scientia in educatione pro oborové didaktiky přírodovědných předmětů a matematiky, a je v ní analyzována hlavně obsahová správnost tématu evoluce člověka ve 14 českých dějepisných učebnicích. Práce se zaměřujeme se na tři klíčové oblasti, a sice na pojetí vývoje člověka, druhovou analýzu a pojetí druhu H. sapiens. Kromě samotné analýzy autorky také v práci upozorňují na řadu nedostatků a stále se opakujících nepřesností ve sledovaných učebnicích. Studie je tedy také poměrně sofistikovanou kritikou, která může dobře sloužit jako pobídka k úpravám a změnám v analyzovaných učebnicích.
Ze starších publikací jmenujme například Závěrečnou zprávu zástupců expertní skupiny pro základní školy projektu Varianty. Tato zpráva nese souhrnný název Obsahová analýza učebnic pro základní školy a vychází z vyhodnocení obsahu učebnic pro základní školy, kterým byla udělena schvalovací doložka Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Analýza byla provedena v roce 2001 a cílem závěrečného hodnocení bylo analyzovat obsah učebnic z hlediska jejich přínosů pro naplňování cílů interkulturní výchovy a navrhnout způsoby zkvalitnění obsahu učebnic, případně procesu jejich samotné tvorby. Ačkoli jde o práci, která vznikla už před relativně dlouhým časem, z metodického hlediska je pro pedagogický výzkum velmi přínosnou dodnes.
V podobném období, kdy vyšla závěrečná zpráva projektu Varianty, byl v recenzovaném vědeckém časopise Studia Paedagogica vydávaným Filozofickou fakultou Masarykovy univerzity uveřejněn taktéž článek Lenky Hlouškové s názvem Obsahová analýza učebnice jako didaktického a historického textu. Tento článek z roku 2001 se zabývá samotnou obecnou metodikou obsahových analýz učebnic v pedagogickém výzkumu a dal by se tak označit jako jakási povinná literatura pro ty členy pedagogické veřejnosti, kteří se rozhodnou dělat analýzu učebnic, nehledě na jejich konkrétní předmětovou příslušnost.
V neposlední řadě pak zmiňme publikaci s názvem Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu autorů Petr Knechta, Tomáše Janíka a kolektivu, která vyšla v Brně v roce 2008 v rámci edice Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Tato práce vznikla za podpory MŠMT v rámci projektu Centrum základního výzkumu školního vzdělávání. V první části monografie jsou zařazeny teoretické, pohledové a metodologické pedagogické studie. Ve druhé části monografie jsou zařazeny empirické studie, jež přináší nové poznatky o využívání učebnic ve výuce a o obtížnosti textu těchto učebnic.
Teoretické zaměření práce a definice základních pojmů souvisejících s výzkumným problémem
Učební text
Synonymum didaktický text. Souhrnné označení pro různé druhy učebnic, skript aj. tištěných materiálů určených učícím se subjektům. (PRŮCHA, 2001, str. 258)
Učební úloha
Každá pedagogická situace, která se vytváří proto, aby zajistila u žáků dosažení určitého učebního cíle. Je zaměřena na pět aspektů učení: obsahový, stimulační (motivační), operační, formativní a regulativní. (PRŮCHA, 2001, str. 258)
Učebnice
Učebnice je druh knižní publikace uzpůsobené k didaktické komunikaci svým obsahem a strukturou. Má řadu typů, z nichž nejrozšířenější je školní učebnice. Ta funguje: 1. jako prvek kurikula, tj. prezentuje výsek plánovaného obsahu vzdělání; 2. jako didaktický prostředek, tj. je informačním zdrojem pro žáky a učitele, řídí a stimuluje učení žáků. Výzkumu učebnic se v zahraničí věnují specializovaná vědecká pracoviště (textbook research). Analýza učebnic se zaměřuje na strukturu didaktického textu, jeho obsah, rozsah, obtížnost, didaktickou vybavenost aj. V České republice jsou po roce 1989 vyvíjeny kromě standardních též alternativní učebnice. (PRŮCHA, 2001, str. 258)
Učivo
Význam pojmu se mění spolu se změnami pojetí obsahu vzdělávání. 1 Tradičně bylo chápáno jako souhrn poznatků, které má učitel předat žákům. 2 V širším pojetí je chápáno jako věcný obsah učení, učební látka a zahrnuje souhrn vědomostí a dovedností, které si má žák osvojit. 3 Současné pojetí učiva zahrnuje veškerou zkušenost žáka, kterou si osvojuje ve výuce. (PRŮCHA, 2001, str. 262)
Výklad
Ve vzdělávacích procesech se uplatňuje v těchto funkcích: 1. V7klad učitele (učebnice) jako způsob prezentace didaktické informace. Hlavním účelem je vysvětlování učiva žákům. Musí mít tedy přiměřené parametry obtížnosti textu, aby byl srozumitelný pro žáky určitého věku. 2 Výklad prováděný žákem (většinou ve formě písemné práce) je slohový útvar, jímž má žák procvičovat a prokazovat svou dovednost vyjadřování. (PRŮCHA, 2001, str. 280)"

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 38 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 630 kreditů (=35Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera32334
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 1,70€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse