Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Steampunk - úvaha

Steampunk - úvaha

Kategorie: Film - filmová teorie, dějiny filmu

Typ práce: Eseje

Škola: Vysoké učení technické v Brně Fakulta informačních technologií, Brno

Charakteristika: Tato úvaha na téma steampunk se snaží vysvětlit podstatu tohoto pojmu. Autor hledá odpověď na otázku, jak vznikl tento název a jaké je jeho zaměření. Autorovy pozornosti neušly ani rysy tohoto nového žánru sci-fi literatury. Práce dále nabízí charakteristiku některých filmových zpracování steampunkových knih jak zahraničních, tak českých. V závěru práce vysvětluje autor různá pojetí steampunku.

Obsah

1.
Úvod
2.
Co je to steampunk?
2.1
Průkopníci steampunku
2.2
Vývoj steampunku ve 20. století
3.
Filmová zpracování
3.1
Zahraniční produkce
3.2
České filmy
4.
Steampunk a počítačové hry
5.
Steampunk a jeho různá pojetí
6.
Seznam literatury
7.
Obrazové přílohy

Úryvek

„Steampunk jako žánr je obecně vhodným tématem pro úvahu už jen proto, že jeho samotná definice je velice mlhavá a nejasná, místy dokonce rozporuplná, jinými slovy: prakticky neexistuje. Význam tohoto slova je totiž často velice subjektivní, spjatý s emocemi a vnímáním konkrétních osob a v komunitě jeho fanoušků je pak tento fakt zdrojem nekončících dohadů a diskuzí, které však mimo jiné podněcují ke vzniku zajímavých myšlenek často zdaleka přesahujících původní rámec. Položme si tedy otázku, co to je steampunk? Samotný termín vznikl zřejmě modifikací známějšího kyberpunku, který kromě svých filosofických aspektů tvoří zejména charakteristický podžánr sci-fi. Kyberpunk je specifický situováním děje do blízké budoucnosti s prostředím a politickou situací extrapolovanými ze současného stravu společnosti s důrazem na její problematické aspekty zejména na ty vyplývající ke vztahu k technice. Objevují se zde prvky nihilismu a odcizení jedince v hi-tech megalopolích, který obvykle svůj „skutečný“ život tráví v kyberprostoru [1]. Často je zde zobrazen svět plný morálních paradoxů vzniklých širokou aplikací technologií jako klonování, umělé implantáty, umělá inteligence a kyberprostor do společnosti ovládané často autoritářským, technokratickým či vyloženě antihumanistickým režimem. Standardní životní prostor drtivé většiny populace je tvořen rozsáhlými „předměstími“ s mizernou životní úrovní, kde bují drogy a kriminalita, což tvoří tradiční atmosféru kyberpunkových děl. Mezi průkopníky kyberpunkové literatury lze směle zařadit např. Williama Gibsona s jeho dílem Neuromancer. Ze známých filmů patří mezi kyberpunkové klasiky Blade Runner (1982)
režiséra Ridleyho Scotta či japonské anime z r. 1995 Ghost in the Shell, které do hloubky vystihuje kyberpunk i s jeho filosofickými aspekty. Inspiraci kyberpunkem lze postřehnout i v komerčně veleúspěšném Matrixu (1999).
Nahrazení předpony kyber výrazem pro páru (angl. steam) pak naznačuje, že kybernetické
technologie utvářející podmínky v prostředí fiktivního světa jsou zde v našem případě akorát
nahrazeny technologiemi páry. Takovýmto rozborem lze tedy objasnit lingvistické kořeny předmětu této úvahy. Je však takto objasněn i jeho význam? Jedna z četných „definicí“ steampunku ho popisuje jako prostředí viktoriánské éry, kde informační a technologická revoluce začala o sto let dříve. Pára je hlavním zdrojem energie jak pro analogické počítače, tak pro mechanické roboty včetně případné umělé inteligence. Jako dopravní prostředek zde dominuje železnice, s veškerým svým kouzlem supících lokomotiv a potem se lesknoucích svalnatých topičů. Svým způsobem se jedná alternativní běh dějin paralelní k současnosti. Některé metody identifikující steampunk pokládají za klíčovou přítomnost vzducholodí, ozubených koleček a více či méně šílených vědátorů. Jednoznačně steampunkový image zajistí bezprsté rukavice, cibulové hodiny a letecké brýle (angl. goggles).“

Poznámka

Úvaha z VUT v Brně z Fakulty informačních technologií pro předmět Filozofie a dějiny techniky. Práce je ve formátu Adobe Acrobat (*pdf). Součástí práce jsou i obrazové přílohy. Čistý text dosahuje cca 3 strany.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 15 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 15 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány GP webpay, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 180 kreditů (=10Kč).
  4. Platit převodem z ČSOB a Poštovní spořitelny, službou PaySec 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Rychle, bezpečně a pohodlně.
    Zaplatit za tuto práci přes PaySec >>> Kliknutí na odkaz Vás přesměruje do platebního rozhraní
    Kliknutím na ikonku Vás přesměrujeme do platebního systému, kde si vyberete převod z ČSOB, Poštovní spořitelny nebo platbu PaySec
  5. SMS platba (Slovensko) - 0,60€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera19972
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 0,60€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou, PaySecem nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse