Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Štíhlé podnikové systémy

Štíhlé podnikové systémy

Kategorie: Podniková ekonomika

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Práce se zaměřuje na štíhlé podnikové systémy. Jejím cílem je tento systém charakterizovat a zhodnotit jeho výhody a nevýhody. Věnuje se východiskům, původu a historii této koncepce. Její počátky spojuje s podnikem Toyota, který svůj výrobní systém obohatil o metody JIT (just-in-time) a JIDOKU (automatizace s lidskou inteligencí). Autor práce dále představuje nástroje a techniky štíhlé produkce, zaměřuje se na 7 druhů plýtvání, metodu 5 proč, metodu 5S, outsourcing, teorii omezení a teorii 6 Sigma.

Obsah

1.
Úvod
1.1
Cíl práce
2.
Východiska
2.1
Štíhlá výroba
2.2
Toyota Motor Company
3.
Historie
3.1
Důvod vzniku štíhlé výroby
3.2
Zrod
3.3
Rozvoj
4.
Principy
4.1
Základní myšlenka
4.1.1
JIT
4.1.2
JIDOKA
4.2
Základní rovnice
5.
Nástroje a techniky štíhlé produkce
5.1
7 druhů plýtvání
5.2
Metoda 5 proč
5.3
Metoda 5S
5.4
Outsourcing
5.5
Teorie omezení
5.6
6 Sigma
6.
Závěr
7.
Seznam bibliografických referencí

Úryvek

"2.2 Toyota Motor Company
Toyota Motor Company je mezinárodní korporace, která má hlavní sídlo v Japonsku a v současné době je největším světovým výrobcem aut. Tato firma zaměstnává přibližně 316 000 lidí po celém světě. Původně byly automobily prodávány pod obchodní značkou Toyoda, podle jména zakladatele tohoto podniku, Kiichira Toyody. V září roku 1936, po veřejné soutěži o nové podnikové logo, byla firma přejmenována na Toyotu z důvodů pro Japonsko celkem typických. V japonských znacích je k zapsání slova Toyota právě osm tahů, což je pro Japonce šťastné číslo a právě z toho důvodu zvolil zakladatel firmy toto jméno.

3 Historie
Koncepce štíhlé výroby byla poprvé použita ve známé automobilové firmě Toyota, kde také vznikla, a to již v padesátých až šedesátých letech dvacátého století. Měla být alternativou hromadné výroby, která byla v té době používána, vyžadovala ovšem vysokou úroveň flexibility a finance dostatečné na nákladné investice. Proto se ve firmě Toyota ujala metoda, která provádí komplexní organizaci vývoje a výroby produktu, dodavatelů a kontakty se zákazníkem tak, aby při lepším plnění zákazníkova požadavku bylo zapotřebí méně lidského úsilí, prostoru, kapitálu a času - a přitom produkty mají mnohem lepší kvalitu než v hromadné výrobě, jak říká dále Bordárs. (Bordárs, 2006)

3.1 Důvod vzniku štíhlé výroby
Důvodem pro nutnost vzniku nové výroby právě ve firmě Toyota v Japonsku byla snaha o zvýšení konkurenceschopnosti se Spojenými Státy Americkými, o kterou usiloval tehdejší prezident firmy Toyota, Kiichiro Toyoda. Ten vydal heslo:„Dohoňme Ameriku během tří let!“ Nebylo zde však možné převzít klasickou americkou metodu hromadné výroby , která vyžaduje velké zakázky a poptávku. Ta totiž v té době v Japonsku neexistovala v dostatečné míře.
Nápad na zavedení štíhlé produkce se ale zrodil z myšlenky, že japonští dělníci museli v té době odvádět více věcí zbytečně oproti jejich zahraničním kolegům. Bylo totiž dokázáno, že produktivita japonského dělníka po válce byla na třetině produktivity dělníka německé a devítině amerického. Zde tedy, z nápadu odstranit tyto zbytečnosti a zvýšit tím produktivitu japonských pracovníků, vznikly základy štíhlé výroby ve firmě Toyota.

3.2 Zrod
A zde se potvrzuje, že se správným přístupem není od dobrého nápadu daleko k jeho realizaci. Zrod štíhlé výrobního systému je připisován manažerovi Toyoty Taiichi Ohnovi, který byl vedoucím jedné výrobní linky v Toyotě právě v době inovací. V roce 1947 dostal za úkol v rámci nového hesla prezidenta Toyody zavést v podniku změny, které by vylepšily jeho produktivitu, a to odstraněním zbytečných prostojů a jiných nepotřebných aktivit, které provoz a výrobu zdržovaly.
To zpočátku zajistil tak, že vymyslel linku, na které byl jeden pracovník schopný obsluhovat více strojů různého druhu. Toto byl velký pokrok a zásadně revoluční myšlenka, která se podstatně lišila dřívějšího provozu, kdy vždy jeden pracovník ovládal jeden stroj. Tímto byla produktivita zvýšena na dvojnásobek až trojnásobek a udávala to, kam budou v budoucnu směřovat další trendy. "

Poznámka

Vysoká škola ekonomická v Praze. Čistá délka textu bez poznámek pod čarou je cca 12 stran.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 15 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 15 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány GP webpay, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 180 kreditů (=10Kč).
  4. Platit převodem z ČSOB a Poštovní spořitelny, službou PaySec 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Rychle, bezpečně a pohodlně.
    Zaplatit za tuto práci přes PaySec >>> Kliknutí na odkaz Vás přesměruje do platebního rozhraní
    Kliknutím na ikonku Vás přesměrujeme do platebního systému, kde si vyberete převod z ČSOB, Poštovní spořitelny nebo platbu PaySec
  5. SMS platba (Slovensko) - 0,60€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera19990
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 0,60€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou, PaySecem nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse