Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Učitelská autorita v pojetí J. J. Rousseaua a L. N. Tolstého

Učitelská autorita v pojetí J. J. Rousseaua a L. N. Tolstého

Kategorie: Pedagogika

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Práce se věnuje místu a pojímání autority v dílech Emil čili o vychování J. J. Rousseaua a Pedagogické spisy L. N. Tolstého. V první části zachycuje Rousseauovu představu o vhodném působení učitele na žáka, způsobech poučování dítěte o povinnostech a roli zkušenosti v učení. Po subjektivním zhodnocení knihy a Rousseauových výchovných metod přikračuje k chápání autority v Tolstého spisu. Konstatuje Tolstého důraz na svobodu a jeho důsledky pro autoritu učitele a poukazuje na autorovo oceňování lásky učitele k žákům a pedagogické práci. Ukazuje splývání výchovy a vzdělávání v jeho úvahách a srovnává obě knihy a jejich tematizaci autority. Na závěr charakterizuje přístup učitelské autority k dítěti ve francouzské a ruské tradici ztělesněné těmito dvěma autory.

Obsah

1.
Emil čili o vychování
1.1.
Rousseaův pohled na autoritu a její výchovné působení
1.2.
Poučování dítěte o povinnosti
1.3.
Učení se zkušeností
1.4.
Autorčino hodnocení díla a poučení z něj
2.
Pedagogické spisy
2.1.
Tolstého pojímání autority a jeho důsledky
2.2.
Láska učitele k pedagogické práci a žákům
2.3.
Výchova a vzdělávání
3.
Srovnání obou knih a jejich pojednání tématu autority
4.
Působení učitelské autority na dítě ve francouzské a ruské tradici

Úryvek

"Jak nahlíží na autoritu J. J. Rousseau? Odpověď na tuto otázku jsem v jeho knize Emil čili o vychovávání nalezla v kapitole nazvané ,,Kniha druhá, Věk dětský od doby, kdy začíná dítě mluviti až po dvanáctý rok.“ ( srov. Rousseau, 1907, s. 101 – 211 )
Pokud jsem dobře pochopila autorova slova, abychom dali dítěti najevo, že jsme jakousi autoritou, nemáme používat zákazy, příkazy, různé formy trestů, nemáme křičet, domlouvat, srovnávat, ale máme dítě nechat, aby se poučilo vlastní chybou, či zkušeností. Dítě si sice vyslechne zákazy, příkazy a to všechno, co jsem popsala výše, ale podle Rousseau nám dítě mnohdy nerozumí a pak se stane situace ještě horší. Nemáme chtít po dítěti, aby nám něco slibovalo, ono nám něco slíbí, ale umí být dobře mazané a říct si: ,,Slíbil jsem, že to neudělám, ale když mě nikdo neuvidí a nikdo na to nepřijde, co se mi může stát?“ A my jsme stejně opět tam, kde jsme byli. Dítě se má tedy ponaučit z vlastní zkušenosti, aby zjistilo, že máte pravdu. Až pak jste pro něj jakousi přirozenou autoritou a dítě si dokáže říct: ,,Aha, zjistil jsem, že má pravdu,“ a když se opět něco stane, dá na vás.

Nyní dávám příklad z knihy, který se mi moc líbil, a který bych nazvala – poučování dítěte o jakési povinnosti.

,,Učitel: To se nesmí činiti.
Dítě: A proč se to nesmí činiti?
Učitel: Protože jest to zlé.
Dítě: Zlé! Co jest zlé?
Učitel: Co se zapovídá.
Dítě: A co bude z toho, učiním-li to, co se zapovídá?
Učitel: Budeš trestán, že jsi neuposlechl.
Dítě: Učiním to tak, že nikdo o tom se nedoví.
Učitel: Budou na tě číhati.
Dítě: Schovám se.
Učitel:Budeč vyslýchán
Dítě: Budu lháti.
Učitel: Lháti se nesmí.
Dítě: Proč se nesmí lháti?
Učitel: Protože jest to zlé atd.“ ( srov. Rousseau, 1907, s. 117 )
Pod tímto příkladem Rousseau píše: ,,To je onen kruh, jemuž nelze se vyhnouti .. Překročíte-li jej, dítě vám nerozumí . Není-li to poučení velmi užitečné? Byl bych zvědav, dověděti se, co by mohl kdo položiti místo tohoto dialogu? ´´ ( srov. Rousseau, 1907, s. 117 )
Učitel se v tomto rozhovoru snaží přesvědčit dítě o tom, že poslušnost je povinností a k tomuto přesvědčování používá hrozbu, lichocení a sliby. Ale dítě tomuto nerozumí, nemá žádný důvod pro povinnost a jak Rousseau napsal ,,… není na světě človíčka, kterému by se podařilo oživiti v nich tento pocit povinnosti: ale strach před trestem, naděje na odpuštění, obtížné doléhání, nesnáz odpovídati vynutí na nich každé přiznání, které chceme a nám se zdá, že jsme je přesvědčili, kdežto jsme jim způsobili jen dlouhou chvíli nebo strach."

Poznámka

Práce se opírá o rozsáhlé citace ze zkoumaných děl.
Citace jsou v textu zvýrazněny kurzívou.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 15 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 15 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány GP webpay, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 180 kreditů (=10Kč).
  4. Platit převodem z ČSOB a Poštovní spořitelny, službou PaySec 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Rychle, bezpečně a pohodlně.
    Zaplatit za tuto práci přes PaySec >>> Kliknutí na odkaz Vás přesměruje do platebního rozhraní
    Kliknutím na ikonku Vás přesměrujeme do platebního systému, kde si vyberete převod z ČSOB, Poštovní spořitelny nebo platbu PaySec
  5. SMS platba (Slovensko) - 0,60€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera23030
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 0,60€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou, PaySecem nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse