Obsah
1. | Úloha státu a práva v tržní ekonomice
|
2. | Právo, právní normy, jejich platnost a působnost právních norem
|
3. | Právní vztah, jejich předpoklady a prvky
|
4. | Prameny a systém práva
|
5. | Ústavní právo, jeho předmět a prameny
|
6. | Ústava České republiky
|
7. | Listina základních práv a svobod
|
8. | Vznik a vývoj Evropských společenství
|
9. | Orgány Evropských společenství
|
11. | Jednotný vnitřní trh Společenství
|
12. | Pojem, předmět a prameny mezinárodního práva
|
13. | Mezinárodní právo veřejné a jeho subjekty
|
14. | Odpovědnost a donucení v mezinárodním právu veřejném
|
15. | Mezinárodní právo soukromé
|
16. | Pojem, předmět a členění správního práva
|
17. | Prameny, normy a subjekty správního práva
|
18. | Správní právo trestní
|
20. | Pojem a charakteristika finančního práva
|
21. | Systém finančního práva
|
22. | Charakteristika subodvětví finančního práva
|
24. | Finanční právo procesní
|
25. | Pojem a prameny trestního práva hmotného a procesního
|
26. | Základy trestní odpovědnosti
|
27. | Ukládání trestů a ochranných opatření
|
28. | Charakteristika zvláštní části trestního zákona
|
29. | Trestní řízení (pojem a účel, základní zásady)
|
30. | Pojem, předmět a prameny pracovního práva
|
31. | Účastníci a obsah pracovně právních vztahů
|
32. | Vznik pracovního poměru
|
33. | Změna pracovního poměru
|
34. | Skončení pracovního poměru
|
35. | Pojem a předmět práva sociálního zabezpečení a pojem sociálního zabezpečení, subjekty pracovních vztahů
|
36. | Systém sociálního zabezpečení
|
37. | Nemocenské pojištění – účel, dávky, prameny právní úpravy
|
38. | Důchodové pojištění – účel, dávky, prameny právní úpravy
|
39. | Státní sociální podpora – účel, dávky, prameny právní úpravy
|
40. | Sociální pomoc – účel, oblasti sociální pomoci, prameny právní úpravy
|
41. | Pojem, předmět, systém a prameny občanského práva
|
42. | Subjekty práv a povinnosti a zastupování osob v občanském právu
|
43. | Věci jako objekty práv a povinností
|
44. | Právní skutečnosti, občanskoprávní vztahy, ochrana subjektivních práv
|
45. | Význam času v občanském právu
|
46. | Vlastnické právo – pojem, obsah, omezení, držba a detence, vznik a zánik vlastnického práva
|
47. | Podílové spoluvlastnictví, společné jmění manželů
|
48. | Zástavní právo, zadržovací právo, věcná břemena
|
49. | Závazky – odlišnost od práv věcných
|
50. | Vznik, změna, zánik a zajištění závazků
|
52. | Odpovědnost za bezdůvodné obohacení
|
53. | Dědická posloupnost, dědění ze závěti a ze zákona
|
54. | Práva k nehmotným statkům (předmět, členění)
|
55. | Autorská práva a práva příbuzná
|
57. | Pojem, předmět a prameny obchodního práva
|
58. | Charakteristika práva firemního, společenstevního, závazkového, soutěžního, konkurzního a práva cenných papírů
|
59. | Subjekty obchodního práva
|
60. | Charakteristika práva zahraničního obchodu, mezinárodní ekonomické právo a jeho prameny
|
61. | Právo regulující obchodní transakce s mezinárodním prvkem
|
62. | Civilní proces a jeho zásady
|
63. | Účastníci řízení a jejich procesní úkony
|
64. | Řízení v prvním stupni
|
67. | Organizace soudnictví a organizace veřejné správy v ČR – pojem, prameny právní úpravy. Vzájemný vztah soudnictví a veřejné správy, základní rozdíly
|
68. | Soustava soudů a státních zastupitelství, jejich druhy, uspořádání a hlavní zásady činnosti
|
69. | Uspořádání veřejné správy, ústřední orgány státní správy
|
70. | Decentralizované orgány veřejné správy, územní samospráva |
Úryvek
"1. ÚLOHA STÁTU A PRÁVA V TRŽNÍ EKONOMICE
Působení státu v oblasti zákonodárné a výkonné moci
Předchozí Ústava našeho státu stanovila za jeho ekonomický základ socialistickou hospodářskou soustavu, k jejímž obecným rysům patřilo plánovité řízení národního hospodářství. Tato právní úprava umožňovala státním orgánům hospodářského řízení jednotlivým podnikatelským subjektům závazky přímo uložit a již existující závazky měnit nebo rušit.
Takováto role státu, respektive jeho orgánů je pochopitelně zásadám tržní ekonomiky cizí. Je naopak spojena s procesem deetatizace, tedy oddělením státu od ekonomické sféry. Působí především v oblasti zákonodárné moci státu, tedy ve formě tvorby právních norem, které však neumožňují zásady státu a jeho orgánů způsobem odporujícím zásadám tržním, nýbrž v zájmu právní jistoty subjektů podnikatelské činnosti regulují pouze postavení těchto subjektů právní formy obchodních vztahů a výkon státní správy vůči těmto subjektům.
Orgány oblasti moci výkonné, tedy vládní, vždy byly, jsou a budou svým způsobem charakteru byrokratického, nemající přímý ekonomický zájem na výsledcích hospodaření podnikatelských subjektů. Jejich úloha v ekonomice je stále významná (máme na mysli např. vládní regulace cen apod. ) s tím, že postupně by měla být přesouvána do oblasti zajištění ochrany veřejných zájmů proti možným negativním důsledkům podnikatelské činnosti (ochrana hospodářské soutěže, životního prostředí apod.)
Formy zásahů státu do podnikatelské činnosti
Státu i ve vyspělých tržních ekonomikách přísluší v oblasti podnikání to zásadní, tedy stanovení předpokladů a podmínek k provozování podnikatelské činnosti vůbec. Možnost podnikání je proto při splnění obecně stanovených podmínek vázána na zápis do obchodního rejstříku, eventuelně alespoň na registraci u příslušného úřadu.
Mezi přímé formy zásahů státu do podnikatelské činnosti patří:
- monopol státu – z důvodu zachování obecných zájmů neprovozují podnikatelskou činnost státem řízené podnikatelské subjekty (např. výroba lihu, provozování poštovních služeb, celostátních drah apod.) i činnosti, kde zájem na ochraně společnosti před negativními vlivy logicky vyplývá už z charakteru těchto činností, jako (např. výroba a nakládání s jedy, zbraněmi, střelivem apod.)
- vydávání osvědčení o způsobilosti- k výkonu určitých druhů podnikatelské činnosti (např. projektové, stavební, důlní, dopravní apod.)
- stanovení a kontrola podmínek – provozování podnikatelské činnosti z hlediska ochrany veřejných zájmů. O tom, aby podnikatelské subjekty splňovaly provozně-technické, hygienické, požární, bezpečnostní aj. podmínky rozhodují příslušné státní orgány, jako např. stavební úřady, hygienické stanice apod."
Poznámka
Otázky jsou zpracovány v rozsahu cca 0,5 až 7 stran.
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 25903 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 142 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Částečně |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2007 |
Počet stažení: | 114 |
Velikost souboru: | 174 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x5123f1f672059.zip (174 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.