Seminarky.cz > Maturitní otázky > > > Základy pedagogiky volného času

Základy pedagogiky volného času


Kategorie: Pedagogika

Typ práce: Maturitní otázky

Škola: AHOL - Střední odborná škola, s.r.o., Ostrava - Vítkovice

Charakteristika: Práce obsahuje téma základy pedagogiky volného času. Rozebírá volný čas jako fenomén, rozdělení a funkce, možnosti školy a rodiny ve využitém volném čase a nakonec také zážitkovou pedagogiku.

Obsah

1.
Volný čas jako fenomén, rozdělení a funkce
2.
Možnosti školy a rodiny ve využitém volném čase
3.
Zážitková pedagogika

Úryvek

"Pedagogika volného času
= Věda o výchově ve volném čase
- Zabývá se pojetími a cíli, organizacemi a institucemi, které vytvářejí podmínky pro uskutečňování volného času.
- Cílem PVČ by mělo být – naučit sebe i jiné k tomu, jak volný čas smysluplně a efektivně využívat tak, aby nebyl zcela promarněn.
- Úkolem PVČ je dávat návod, zejména dětem, jak svobodně využívat VČ a jeho možnosti.
VOLNÝ ČAS
= Doba, která nám zbývá po splnění povinností
- Prostor pro svobodnou volbu činností, kdy si člověk vybírá činnost nezávisle na společenských povinnostech.
- Vykonává ji tedy dobrovolně a tato činnost mu poskytuje uspokojení a příjemné zážitky
ZÁKLADNÍ PRINCIPY VÝCHOVY VE VČ – Dobrovolnost, Aktivita, Samostatnost
ÚKOLY PEDAGOGICKÉHO OVLIVŇOVÁNÍ VČ:
• Výchova ve volném čase – Naplánování VČ smysluplnými aktivitami, rekreačními či výchovně-vzdělávacími.
• Výchova k volnému času – Poskytuje jedinci základní orientaci ve volnočasových aktivitách a pomůže mu najít oblast zájmové činnosti, která mu poskytne uspokojení a seberealizaci.
Činitelé ve výchově dětí: Rodina, Škola a další instituce, Vrstevnické skupiny, Hromadné sdělovací prostředky
POJETÍ VČ V HISTORICKÉM KONTEXTU
Starověk – Aristoteles, Sokrates, Platón – myslí si, že ve VČ bychom se měli zabývat filosofií, vzděláváním
Středověk – Šíří se náboženství, křesťanství – modlitby. Školy vznikají, rozvíjí se, ale stálé vliv křesťanství. Jan Hus, Jan Vilič, Petr Chelčický
Novověk – J.A. Komenský – divadlo, četba, procházky. 19.století – počátky VČ. Zkrátila se pracovní doba, Děti – nejsou pracovní silou. Spolková činnost – Sokol (saleziáni)
Jaroslav Foglar – péče o mládež určitým způsobem. V čele organizací – dodával inspiraci. Hoši od bobří řeky – plnili bobříky. Vzor, chtěl ať děti mají dovednosti, vyžadující tělesnou zdatnost."

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x59ccb64872d11.zip (13 kB)
Nezabalený formát:
13.MO_Zaklady_pedagogiky_volneho_casu.doc (45 kB)
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.

Diskuse