Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Metody personálního výběru, jejich výhody a nevýhody

Metody personálního výběru, jejich výhody a nevýhody

Kategorie: Management

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: Univerzita obrany Fakulta vojenského leadershipu, Brno

Charakteristika: Zápočtová práce z předmětu Management I podává popis hlavních metod výběru zaměstnanců. U jednotlivých metod od využití externích konzultantských firem po headhunting informuje o jejich principech a postupu a nezapomíná ani na příklady uplatnění a přehled výhod a nevýhod.

Obsah

1.
Úvod
2.
Jednotlivé metody výběru
2.1.
Využití externích konzultantských firem
2.2.
Případové studie
2.3.
Stress interview
2.4.
Výchova stážistů
2.5.
Psychodiagnostické metody
2.5.1.
Psychologické testy
2.6.
Grafologický rozbor
2.7.
Využití referencí
2.7.1.
Oficiální posudky a reference
2.7.2.
Neoficiální reference
2.8.
Nestrukturovaný a strukturovaný životopis + „Tvrdá data“
2.8.1.
Nestrukturovaný životopis
2.8.2.
Strukturovaný životopis
2.9.
Assessment centra, skupinové výběrové pohovory
2.9.1.
Struktura AC
2.9.2.
Výstup z AC
2.10.
Headhunting
2.10.1.
Proces headhuntingu
2.10.2.
Etické dilema
2.10.3.
Cena headhuntingu
3.
Závěr

Úryvek

"Jednotlivé metody výběru
Využití externích konzultantských firem
Externí konzultantské firmy, neboli personální agentury, sehrávají na trhu práce významnou úlohu zprostředkovatele zaměstnání.
Prakticky si firma hledající zaměstnance najme personální agenturu (dále jen PA) a zadá jí, které pozice je třeba obsadit. Personální agentura následně hledá vhodné obsazení pro volné pozice. K tomu volí metody výběru zaměstnanců popisovaný v následujících kapitolách práce, aby posoudila jejich způsobilost a kvalifikaci. Většinou jde o kombinaci těchto metod s cílem co nejlépe vyhovět požadavkům objednatele služeb ať už jde o člověka hledajícího práci, nebo firmy obsazující volné pozice.
Kromě přímého obsazení, či návrhů jednotlivých kandidátů vhodných na danou pozici lze konzultantskou firmu využít i k dalším úkolům jako jsou zajištění prostor a organizace testování zaměstnanců, skupinových pohovorů a dalších metod výběru zaměstnanců, které zadavatel buď nezvládne zorganizovat sám, nebo se rozhodne při jejich zajištění využít služeb konzultantské firmy.
Prvním příkladem jednoho z používaných postupů lze uvést následující schéma.: Firma pro obsazení pozice vypíše na internet, koho přesně hledá. Jednotlivé personální agentury, které jsou touto firmou dlouhodobě osloveny k hledání vhodných kandidátů na jednotlivé pozice začnou svoji práci. Velmi moderním je hledání zaměstnanců na internetu, kde i proběhne první kontakt mezi zaměstnanci personální agentury a potenciálním zájemcem o danou pozici. Kromě internetu se kandidáti vybírají z firemních databází, či se sami přihlašují poté, co narazí na inzerci personální agentury. Mezi uchazeči personální agentura vybere skupinu vyhovující popisu zaměstnavatele a volí další kritéria výběru. Obvykle jsou uchazeči pozváni na pohovor s konzultantem, popřípadě dokládají dokumenty prokazující odbornou způsobilost k působení na dané pozici, či jsou požádáni o účast na osobnostních testech. Po dalším protřízení optimálních kandidátů jsou prověřeny jejich reference a následně je zasláno několik uchazečů na pohovor prímo do zaměstnávající firmy.
V případě úspěšného zprostředkování zaměstnance se konzultantské firmě dle platebních podmínek může vyplácet část provize jí přináležící za obsazení žádané pozice. Zbytek provize, či provize celá bývá obvykle vyplácena v hodnotách 1,5-5 násobku měsíčních platů zaměstnance, jehož pozice byla obsazena po ukončení několikaměsíční zkušební lhůty.
Druhým příkladovým schématem může být následující: Konzultant v PA nejprve sbírá informace (internet – jobs.cz, sprace.cz, profesní databáze, vlastní databáze společnosti), zde se zaměřuje na tvrdá data ze životopisů. V této fázi také agent poprvé kontaktuje uchazeče formou telefonického pohovoru. Uchazeči, kteří projdou touto fází náborového procesu jsou přizváni na pohovor do sídla agentury a dále jsou vybráni jen ti, kteří nejlépe korespondují s požadavky klienta. Počet uchazečů bývá v této fázi redukován na ½ původního počtu. V dalším kroce personalista rozesílá životopisy (bez kontaktních údajů, aby klient nepřijal uchazeče bez služeb jeho firmy, která by tímto přišla o provizi) společně s krátkým komentářem. Klient si mezi těmito uchazeči vybere jen ty nejvhodnější, kteří jsou přizváni do sídla klienta na pohovor.
V případě úspěšného zprostředkování uchazeče se PA vyplácí provize ve výši 3 měsíčních hrubých platů zaměstnance. Dále PA poskytuje garanci, kdy „ručí“ za zaměstnance po dobu 3 měsíců (např.: pokud zaměstnanec ukončí pracovní poměr v prvním měsíci, PA vrací zadavateli 80% provize, ve druhém měsíci 70% provize…).
Výše popsané druhé schéma je v praxi ojedinělé, zpravidla PA poskytují služby, při kterých se zaměřují na kvantitu uchazečů, nikoliv kvalitu. Tento postup však následně znesnadňuje práci personalistů ve firmách, kteří vedou pohovory s velkým množstvím kandidátů a jsou nuceni si je sami „protřídit“. Kvalita poskytovaných služeb je v různých agenturách velmi odlišná.

VÝHODY VYUŽITÍ EXTERNÍCH KONTULTANTSKÝCH FIREM
• Odborný výběr zaměstnanců
• Objektivní snaha vybrat nejlepšího zaměstnance
• Minimální zatížení vlastního personálu
NEVÝHODY VYUŽITÍ EXTERNÍCH KONZULTANTSKÝCH FIREM
• Cena"

Poznámka

Součástí práce je menší tabulka.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 38 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 630 kreditů (=35Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera24325
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 1,70€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse