Somatologie pro speciální pedagogy
Kategorie: Pedagogika - speciální
Typ práce: Zápisky z přednášek
Škola: Univerzita Hradec Králové Pedagogická fakulta, Hradec Králové
Charakteristika: V zápiscích z přednášek jsou formou odrážek zaznamenány nejdůležitější informace ze somatologie pro speciální pedagogy. Stěžejní prostor je věnován buňce a tkáním a tělním tekutinám. Podrobně je popsána také oběhová a dýchací soustava.
Obsah
1. | Somatologie jako vědní obor
|
3.1. | Základní funkce buněk
|
3.2. | Chemické složení buňky
|
7.3. | Složení dýchací soustavy
|
7.5. | Choroby dýchací soustavy |
Úryvek
"Somatologie pro speciální pedagogy
1. Somatologie jako vědní obor
• nauka o lidském těle, jeho složení a funkcích
• je založena hlavně na poznatcích systematické, topografické a srovnávací anatomie a fyziologie
2. Pojmy
• cytologie - věda zabývající se studiem buněk
• histologie – věda zabývající se mikroskopickou stavbou tkání těl mnohobuněčných organismů i člověka
• embryologie - nauka o zárodečném vývoji mnohobuněčných organismů
• anatomie - obor biologie zabývající se vnitřní stavbou organismů
• morfologie - nauka o tvarových vlastnostech rostlin, živočichů a člověka
• biochemie - obor zabývající se složením, přeměnami a funkcí látek v živé hmotě
• biofyzika - zkoumá biologické objekty a problémy fyzikálními metodami
• fyziologie - studuje mechanickou, fyzikální a biochemickou podstatu procesů a činností v organismu
• patologie - lékařský vědní obor zabývající se studiem chorobných jevu a pochodů v organismu
(v psychopatologii)
3. Buňka (celulla)
• základní stavební i funkční jednotka všech živých organizmů (jednotka života)
• živočišná buňka je vždy eukaryotická a mívá jedno jádro( výjimka u buňky jaterní nebo buněčných chrupavek)
• je schopna samostatné existence
• různé tvary
• v lidském těle je 45 bilionů buněk
• velikost: nejmenší – erytrocyt (7,2 m), největší – vajíčko (150 – 200 m)
3.1 Základní funkce buňky
• příjem živin
• uvolňování energie
• odstraňování koncových produktů
• růst
• reprodukce
• přenášení genetických informací
• komunikace s okolím"
Poznámka
Důležité informace jsou psány kurzívou nebo podtrženy.
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
| Číslo práce: | 26337 |
|---|
| Autor: | nezaregistrovatelna - |
| Typ školy: | VŠ |
| Počet stran:* | 13 |
| Formát: | MS Word |
| Odrážky: | Ano |
| Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
| Použitá literatura: | Ne |
| Jazyk: | čeština |
| Rok výroby: | 2009 |
| Počet stažení: | 274 |
| Velikost souboru: | 33 KiB |
| * Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x51576770d8945.zip (33 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.
Diskuse