Profesionalizace v andragogice

Kategorie: Andragogika

Typ práce: Vysokoškolské okruhy

Škola: Univerzita Karlova Filozofická fakulta, Praha 1

Charakteristika: Práce nejprve seznamuje s povoláním angragoga a dále se zabývá následnou profesionalizací v andragogice. Také uvádí hlavní znaky moderního andragoga a představuje základní trendy ve vzdělávání dospělých.

Obsah

1.
Povolání andragoga
2.
Profesionalizace
3.
Hlavní znaky moderního andragoga
4.
Základní trendy ve vzdělávání dospělých
5.
Asociace institucí vzdělávání dospělých
6.
Zdroje

Úryvek

"3. HLAVNÍ ZNAKY MODERNÍHO ANDRAGOGA
Jak už bylo řečeno, andragog se postupem času změnil z podomního cestovního zástupce v kouče, trenéra, týmového (skupinového) i individuálního supervizora či poradce pro praxi, který má i jisté manažerské dovednosti a podílí se na chodu organizace. Dá se říct, že přestává být jen vyučujícím, ale i poradcem. Už není jen zprostředkovatelem informací, které jsou v současné době navíc dostupné všude a všem, ale jde především o zajištění efektivního zacházení s nimi.
„Dnes se uznává, že kvalita vzdělávání záleží ne tak na normách, certifikaci, standardech nebo ekonomických nástrojích, ale v rozhodující míře na profesionalitě andragogů a jejich prestiži a pozici v hierarchii organizace.“ (Beneš, 2008, str. 92).
Mezi vlastnosti kvalitního profesionálního lektora by měla určitě patřit komunikativnost, empatie, kreativita, schopnost improvizace a samozřejmě trpělivost. Kromě toho by měl mít i pozitivní vztah k lidem a ke vzdělávání jako takovému. Zároveň by měl být ochotný se neustále vzdělávat a rozšiřovat si své obzory, aby byl schopný „jít s dobou“.
Kompetence andragoga (podle Matulčíka, 2009):
 Odborné kompetence
 Metodické kompetence a zkušenosti
 Rétorické a komunikační kompetence
 Osobnostní kompetence či spíše vlastnosti

Kvalitní a adekvátně vzdělaný lektor by měl mít znalosti nejen z oblasti vzdělávání dospělých, ale měl by využívat i další znalosti z oblasti společenských věd, organizačního a personálního rozvoje, personálního a vzdělávacího marketingu, managementu a podnikového hospodářství, didaktiky, práva nebo metod získávání a vyhodnocování dat. To mu zajistí široké pole profesní působnosti a pomůže mu to při hledání nových klientů.
Hlavní didaktické znaky moderního andragoga (podle Beneše):
 Opouští didaktiku „předvést a nechat procvičit“ a zadává úkoly k samostatnému řešení.
 Ze zprostředkovatele vědění se mění v poradce při učení.
 Nepředává informace, ale nechává účastníky samostatně je získat.
 Nepředkládá řešení, ale umožňuje najít vlastní řešení a využít zkušeností.
 Neví předem, co zprostředkovávat, ale zjišťuje konkrétní vzdělávací potřeby.
 Netvrdí, že zná, co je dobré a špatné, ale animuje diskuzi o hodnotách a cílech.
Důležité je, aby byl andragog (vzdělavatel) seznámen i se strukturou posluchačů. Ke každé skupině lidí musí přistupovat individuálně, protože každý má jiné studijní předpoklady apod.
Podle Palána (2003, str. 93) tedy musí mít přehled o následujících pěti oblastech svých klientů:
 s jejich sociální strukturou, věkem a pohlavím
 s jejich motivací účasti na vzdělávacím procesu, s jejich potřebami a zájmy o obsah
 s jejich znalostmi, zkušenostmi, s jejich možnostmi, s jejich intelektuální úrovní (čeho jsou schopni dosáhnout)
 s jejich dosavadním školením, s úrovní znalostí ve vztahu k obsahu vyučovacího procesu (dosaženou úrovní v předcházejících kurzech nebo školeních)
 s jejich studijními podmínkami."

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 38 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 630 kreditů (=35Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera27918
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 1,70€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse