Seminarky.cz > Maturitní otázky > > > Zásady, metody, formy a prostředky výchovy a vzdělávání

Zásady, metody, formy a prostředky výchovy a vzdělávání


Kategorie: Pedagogika

Typ práce: Maturitní otázky

Škola: Gymnázium Jana Blahoslava a Střední pedagogická škola, Přerov, Denisova 3, Přerov

Charakteristika: Práce se zaměřuje na zásady, metody, formy a prostředky výchovy a vzdělávání. Rozebírá organizační formy výuky jako jsou skupinové vyučování nebo individuální vyučování. Dále se zabývá vzdělávacími metodami a problémy jejich modernizací.

Obsah

1.
Organizační formy výuky
2.
Vzdělávací metody a problémy jejich modernizace
2.1.
Tradiční metody
2.2.
Aktivizující (moderní) metody

Úryvek

"Za prostředky považujeme vše, co nám umožňuje dosáhnout výchovně vzdělávacího cíle.
 1. materiální prostředky → mezi materiální prostředky řadíme veškeré předměty hmotné, materiální povahy, které jsou využívány ve výuce a slouží jako podpůrný prostředek k dosažení stanovených cílů
 přírodní prostředí + společensko ekonomické
 materiální vybavení škol a výchovných zařízení (budova i vybavení)
 pomůcky učitele i žáka (učebnice, sešity, psací potřeby)
 didaktické pomůcky (magnetofon, video)
 2. nemateriální prostředky
 hra (do 6let)
 učení (školní věk)
 práce (dospělí)
 metody
 organizační formy
 didaktické zásady
Působí → intencionálně (záměrně, přímo)
→ funkcionálně (nepřímo, jako bezděčné)

Organizační formy výuky
O. F. rozumíme vnějších organizačních stránek a podmínek výuky tak, aby učitel mohl stanovené cíle optimálně realizovat.

 I. Individuální vyučování → je to práce 1 učitele a 1 žáka. Výuku řídí jeden učitel, žáci pracují individuálně, nespolupracují, je uplatňováno při výuce cizích jazyků, hře na hudební nastroj, v ZUŠ, při přípravě na vyučování, při doučování.
Úkoly učitele: musí zprostředkovat model efektivního učení 1 žáka na ostatní. Náročné na pomůcky, psychický pro učitele i žáka.

 II. Skupinové vyučování → vychází ze vzájemné spolupráce a aktivity žáků, jejím cílem je mimo jiné systematicky rozvíjet sociální vztahy ve třídě. Při této formě se mění uspořádání žáků ve třídě, struktura vyuč. Jednotky a výběr učiva musí být přizpůsoben této formě.
Základní myšlenkou skup. Výuky je, aby si žáci osvojovali učební činnost a zároveň spolupracovali na řešení problémů.
Skupiny se tvoří podle schopností a zájmů nebo podle přání, nejčastěji v počtu 3-5 žáků.
Skupiny mohou být :
 Sourodné (homogenní) → z hlediska schopností, výkonu, prospěchu …
 Nesourodé (heterogenní) → žáci mají různé role (jeden žák průměrný, jeden slabší, výborný → slabší žák se snaží dosáhnout znalostí výborného)
Vhodné učivo – poznání přírody, společnosti
Nevhodné učivo – učivo abstraktního charakteru, kde není dostatek materiálu
Skupinové vyučování je náročné pro učitele na přípravu, na vybavení školy, pro žáky

 III. Hromadné (frontální) vyučování → učitel pracuje s velkou skupinou žáků (1hod. = 45 min, 20-40 žáků), jakoby každý z nich byl izolovaný jedinec. Žáci vykonávají stejnou činnost, ale každý pracuje sám. Není problém spolupráce – je považována za napovídání. Při tomto vyučování je využíváno určitého druhu přenosu → odpovědi 1žáka působí na ostatní.
Výhody: snadnost řízení, ekonomická úspornost, psych. Podpora kamarádů, spolužáků..Předpokládá synchronizovanou učební činnost žáků → stejná úroveň učebních znalostí žáků ve třídě
Nevýhody: nepřihlíží k individuálním vědomostem, schopností, podřizuje se žákovi, stereotypnost postupů a forem ….., sdělování hotových poznatků, rychlé rozpomínání, myšlen. pohodlnost, neschopnost uplatňovat v praxi, pasivita

Vzdělávací metody a problémy jejich modernizace
1) Pojem metoda
Z řeckého methodos  cesta, postup, způsob;  jeden z prostředků, pomocí něhož je dosahováno cílů ve vzdělávacím procesu
2) volba metod → je podmíněna těmito faktory
• cíl, úkoly
• prostorové a materiální podmínky
• Koncepce vzdělávání, organ.formách
• Etapa vyučovacího procesu (seznamov.s novým učivem, zjišťování dosažených výsledků, procvičování, upevňování)
• Osobnost žáka (věkové zvláštnosti – doba koncentrace pozornosti, předcházející znalosti)
• Obsah vzdělávání (učivo z oblasti přírodovědných nebo společenských věd, z techniky je různě náročné na paměť, názornost, abstrakci atd.)"

Poznámka



PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x540fe1dfb6178.zip (18 kB)
Nezabalený formát:
3._Zasady__metody__formy_a_prostredky_vychovy_a_vzdelavani.doc (82 kB)
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.

Diskuse