a) Popište nejdůležitější ustanovení tzv. tiskového zákona – např. právo na odpověď, dodatečné sdělení, evidence periodického tisku, autorizace, zveřejnění zdroje informací, odpovědnost novináře a vydavatele. Kdy byl tiskový zákon novelizován?
b) Působnost zákoníku práce
c) Objasněte předmět psychologie jako vědy, její základní pojmový aparát a funkce psychiky.
a) Jak vzniká televizní reportáž – popište postup od získávání informací po odvysílání.
b) Účastníci pracovně právních vztahů.
c) Objasněte základní zákony a poučky lidské komunikace (není možné nekomunikovat, symetrický a komplementární průběh komunikace, její obsahová a vztahová rovina).
a) Vyjmenujte a popište etapy ve vývoji lidské komunikace.
b) Listina základních práv a svobod, obsah, vztah k oblasti pracovního práva.
c) Charakterizujte prožívání, jeho obsahové prvky, úlohu a význam v psychice člověka.
4.otázka
a) Kdy, za jaké situace vznikala propagace, reklama a PR?
b) Zastoupení účastníků pracovně právních vztahů
c) Objasněte podstatu a proces interpersonální komunikace a v návaznosti na to analyzujte potencionální zdroje nedorozumění v průběhu rozhovoru.
a) Jak má Česká televize podle zákona naplňovat službu veřejnosti? O který zákon jde? Jaký samoregulační text České televize podrobně vymezuje službu veřejnosti?
b) Právo zaměstnance na informace od zaměstnavatele.
c) Charakterizujte chování člověka, jeho základní formy, úlohu a význam v psychice člověka.
a) Terminologie televizního zpravodajství – jak vypadá ideální reportáž, co má obsahovat studio a komentář?
b) Pracovní smlouva a vznik pracovního poměru.
c) Objasněte podstatu, význam a zásady poskytování zpětné vazby v průběhu interpersonální komunikace a strukturu tzv. aktivního naslouchání.
a) Jak teorie masové komunikace popisuje vztah médií a společnosti (funkcionalistický přístup – liberální a radikální model, média a demokracie, čtyři teorie tisku, svoboda médií, koncept veřejného zájmu).
b) Druhy pracovního poměru.
c) Stručně charakterizujte pojem osobnost a základné témata psychologie osobnosti – geneze, struktura, typologie a dynamika osobnosti.
a) Marketing a jeho uplatnění ve veřejné správě a neziskových organizacích.
b) Změny pracovního poměru.
c) Charakterizujte nejčastější komunikační bariéry (např. tendence k lhostejnosti a separaci, tendence vynášet soudy, naléhat a napravovat aj.) a zásady k jejich překonání.
a) Jaké jsou základní podmínky soukromého televizního vysílání v ČR? Který zákon tuto problematiku upravuje a z kterého roku je? Jaký je aktuální vývoj problematiky komerčního televizního vysílání v ČR? Který orgán dohlíží v ČR na provoz audiovizuálních médií?
b) Skončení pracovního poměru právními úkony.
c) Objasněte možné přístupy k analýze struktury sdělení (např. z hlediska jejího významu, osobnosti mluvčího, důležitosti sdělovaných informací, formy sdělení aj.) a její význam pro formulaci tiskového prohlášení.
a) Jak je vystavena zpravodajská relace – vytvoř bodový scénář Událostí, Jihomoravského večerníku nebo jiné autentické zpravodajské relace s celoplošným rozsahem. Vyjmenuj alespoň 5 televizních redaktorů.
b) Skončení pracovního poměru právní událostí.
c) Objasněte možnosti a základní metody poznávání osobnosti člověka v personální praxi a problémy tohoto procesu.
11.otázka
a) Jak teorie masové komunikace popisuje vztah médií a kultury ( funkcionalistický přístup, kulturní dědictví, reprezentace, konstrukce kultury, globalizace, infotainment).
b) Dohody o pracích konaných mimo pracovní dobu.
c) Charakterizujte základní formy (prostředky) lidské komunikace a zhodnoťte jejich efektivnost a význam pro běžnou komunikační praxi.
b) Pracovní doba, pružná pracovní doba, evidence pracovní doby
c) Objasněte základní motivy lidského chování, podstatu a průběh procesu motivace a zvláštnosti motivace pracovního procesu.
a) Jak novináři pracují se zdroji informací, jak probíhá ověřování zdrojů informací? Jaké jsou zásady práce s agenturními zprávami? Co znamená rešeršování? Na základě jakého zákona má novinář právo na informace?
b) Dovolená na zotavenou.
c) Charakterizujte cíl a podstatu jednotlivých komunikačních dovedností (pozorování, naslouchání, empatie dotazování, dotazování, popisování a přijímání závěrů) a na jejich základě formulujte praktické rady pro běžnou komunikaci.
a) Která právní norma vymezuje, a v základních rysech jak vymezuje, přístup novinářů k informacím?
b) Mateřská dovolená, rodičovská dovolená.
c) Objasněte podstatu a základní přístupy k typologii osobnosti, možnosti její aplikace v personální praxi a význam pro vnímání a hodnocení druhých lidí.
b) Práce přes čas, pracovní pohotovost, noční práce
c) Objasněte základní myšlenky modelu tzv. pragmatické komunikace ( respekt k sebevědomí, potřebám k obrazům druhých a jejich motivace, kontrola obranných mechanismů, aj) a zhodnoťte možnosti jeho aplikace v práci tiskového mluvčího.
a) Jaké jsou typy mediálních publik? Jak se zjišťuje čtenost tisku a sledovanost audiovizuálních médií? Co je to rating, share, reach?
b) Mzda, druhy mzdy, splatnost, srážky ze mzdy
c) Charakterizujte předmět sociální psychologie, její vztah k jiným vědám, využití v personální praxi a základní sociálně psychologická témata.
17.otázka
a) Jaké jsou zákonem vymezené orgány, které dohlížejí v ČT, ČRo a ČTK na službu veřejnosti těchto institucí? Který zákon jejich fungování reguluje? Které samoregulační normy ovlivňují práci novináře v ČR a v konkrétním médiu?
b) Náhrada mzdy při překážkách v práci na straně zaměstnavatele
c) Objasněte podstatu asertivity jako strategie jednání, základní asertivní dovednosti a limity jejich použití v praxi tiskového mluvčího.
a) Co rozumíme pod pojmem marketingový mix a jaká je v něm úloha PR.
b) Náhrada mzdy při překážkách v práci na straně zaměstnance
c) Objasněte podstatu základních pojmů sociální psychologie (sociální styk, motivace, interakce, percepce a komunikace) a jejich vzájemný vztah.
a) Co je to fonetika a fonologie?Co je rétorika?Jakým způsobem funguje hlasové ústrojí?
b) Odpovědnost za schodek na svěřených hodnotách, které je zaměstnanec povinen vyúčtovat
c) Objasněte podstatu teorie a metody transakční analýzy a zhodnoťte její význam pro komunikační praxi tiskového mluvčího
b) Odpovědnost zaměstnavatele za škodu při pracovních úrazech a nemocech z povolání
c) Charakterizujte podstatu procesu sociální interakce, její základní formy a determinanty
21.otázka
a) Které samoregulační normy ovlivňují práci novináře v ČR a v konkrérním médiu?
b) Odpovědnost zaměstnavatele za škodu na odložených věcech pracovníka
Práce hodně čerpá z intenetu - znění zákonů, povinnosti a pramovmoci jednotlivých orgánů, ale i některá další témata. Práce je doplněna o schémata.