Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Automobilový průmysl v České republice

Automobilový průmysl v České republice

Kategorie: Regionální ekonomika, Strojírenství

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Seminární práce věnovaná českému automobilovému průmyslu postihuje v první kapitole jeho historii od vyrobení prvního osobního automobilu na konci 19. století po vývoj v odvětví během 90. let 20. století. V následující části autor popisuje stav automobilového průmyslu k roku 1998 a svá tvrzení dokládá údaji z grafů a tabulek. Obsaženy jsou informace o objemu výroby, podílu na celkovém průmyslu či výrobě a prodeji různých typů vozidel. Závěrečná část charakterizuje situaci na trhu s vozidly v České republice během 90. let.

Obsah

1.
Historie automobilového průmyslu
1.1.
Vývoj do první světové války
1.2.
Meziválečný vývoj
1.3.
Poválečný vývoj
1.4.
Vývoj v devadesátých letech
2.
Základní údaje o českém automobilovém průmyslu (1998)
2.1.
Přehled výroby a prodeje vozidel domácích značek
3.
Trh s automobily v ČR
3.1.
Vývoj podílů českých výrobců na domácím trhu
3.2.
Kategorie osobních automobilů
3.3.
Malé užitkové automobily
3.4.
Nákladní automobily
3.5.
Autobusy
3.6.
Motocykly
3.7.
Přívěsy a návěsy

Úryvek

"Kategorie osobních automobilů
V roce 1993 tvořili české automobily 75% celkového prodeje na domácím trhu. Z této pozice však během tří let ustoupili až na úroveň necelých 54%. Po tomto propadu přišlo jednoroční mírné oživení prodeje spojené s nástupem Octavie, a to 2%. Ovšem v letech 1997 - 1999 (leden - září) si opět pohoršily, a to o 5%. Za to může zejména zastaralost modelu Felicie a vyčkávání zákazníků na novou Fabii.
Za leden až září tohoto roku se prodalo 108 563 ks nových osobních automobilů. Trh oproti stejnému období roku 1998 dosáhl zvýšení prodejů a to celkem o 1,93%, což je o 2 057 vozidel více. Projevilo se to i ve zlepšení prodejů domácích výrobců, resp. hlavního domácího výrobce osobních automobilů Škoda Auto. Jestliže pokles prodejů za leden až červenec činil ještě zhruba 20%, za leden až září klesl pod 9%.
V prvních devíti měsících roku 1999 uplatnilo své výrobky na oficiálním českém trhu osobních automobilů celkem 38 výrobních značek, z toho 3 české (ŠKODA AUTO, MTX a TATRA). Podíl značky Škoda na trhu činí 49,69% , což oproti údaji za 1. pololetí představuje mírné snížení.

Malé užitkové automobily
V roce 1993 tvořili české automobily téměř 50% celkového prodeje na domácím trhu v této kategorii. Z této pozice však během pouhých dvou let ustoupili až na úroveň necelých 20%. Po tomto hlubokém propadu přišlo oživení prodeje a ten stoupal až do roku 1998, kdy české osobní automobily tvořily 31,5% celkového prodeje. Ovšem v roce 1999 (leden - září) si opět pohoršily, a to o 5%.
Na trhu nových malých užitkových vozidel se prodeje za leden až září 1999 oproti r. 1998 snížily o 3,22%. Za uvedené období bylo v tomto roce prodáno 11 207 ks nových malých užitkových vozidel, tedy o 373 ks méně než vloni.
V prvních devíti měsících působilo na českém trhu malých užitkových vozidel (kategorie N1, to je do 3,5 tuny celkové hmotnosti) celkem 31 výrobních značek, z toho 5 českých výrobců (ŠKODA AUTO, LUBLIN, TATRA BETA, MAGMA a JLAURETA). Jejich souhrnný podíl na trhu představuje 26,48% (z toho Škoda Auto = 23,09%), což je zhruba o 1,2% méně než za 1. pololetí 1999.

Nákladní automobily
Nákladní automobily zaznamenaly podobný vývoj v letech 1993 - 1999 jako malé užitkové automobily. Jejich podíl v roce 1993 tvořil téměř 85%. Poté se zmenšoval až na 53,5% v roce 1996. V roce 1997 nastal sice obrat k lepšímu, a to o více jak 2%, ovšem v roce 1998 a 1999 se podíl domácích značek na prodeji dále snižoval a to až na 33,75%.
Z pohledu českých výrobců trvá na trhu nových nákladních automobilů nepříznivý vývoj. Za devět měsíců tohoto roku bylo v ČR prodáno 3 395 nových nákladních automobilů. Oproti stejnému období minulého roku se trh nákladních automobilů snížil o 12,32%, to je již o 477 vozů. Přestože si v této kategorii vozidel stále drží vedoucí místo v prodejích domácí značka DAEWOO AVIA, došlo u této značky i u dalších domácích výrobců nákladních vozidel k poklesu prodejů oproti stejnému období roku 1998.
Prodeje na českém trhu nákladních vozidel vykázalo pouze 14 značek, z toho 4 čeští výrobci (DAEWOO AVIA, ŠKODA MNICHOVO HRADIŠTĚ, TATRA a PRAGA). Jejich souhrnný podíl na trhu nových nákladních automobilů činil za dané období 33,75% (z toho Daewoo Avia = 28,70%), oproti lednu až srpnu tedy došlo k dalšímu mírnému zvýšení.

Autobusy
V roce 1993 ovládali domácí výrobci přes 94% procent domácího trhu s autobusy. Do roku 1995 zaznamenaly dokonce nárůst podílu na trhu, a to až na 95,38%. Ovšem již v roce 1996 se museli spokojit již se 73,6%. Tento podíl si udrželi až do roku 1998 a v roce 1999 jej dokonce zvýšily na 76,6%.
Na trhu nových autobusů se za leden až září bylo prodáno celkem 487 nových autobusů, z toho 472 ks domácími výrobci a 15 oficiálními dovozci. Prodeje na českém trhu autobusů přitom vykázalo pouze 6 značek, z toho 3 čeští výrobci (KAROSA, SOR Libchavy a ŠKODA Ostrov)."

Poznámka

Zpracováno jako seminární práce pro předmět Ekonomika České republiky. Práce obsahuje několik tabulek a grafů, čistý text dosahuje cca 5 stran.
V práci se objevují pravopisné chyby a překlepy.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 15 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 15 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány GP webpay, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 180 kreditů (=10Kč).
  4. Platit převodem z ČSOB a Poštovní spořitelny, službou PaySec 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Rychle, bezpečně a pohodlně.
    Zaplatit za tuto práci přes PaySec >>> Kliknutí na odkaz Vás přesměruje do platebního rozhraní
    Kliknutím na ikonku Vás přesměrujeme do platebního systému, kde si vyberete převod z ČSOB, Poštovní spořitelny nebo platbu PaySec
  5. SMS platba (Slovensko) - 0,60€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera22380
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 0,60€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou, PaySecem nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse