Seminarky.cz > Diplomky, bakalářky > Absolventské práce > > Emocionální inteligence a její vliv na úspěšnost managementu

Emocionální inteligence a její vliv na úspěšnost managementu

Kategorie: Řízení lidských zdrojů, Psychologie

Typ práce: Absolventské práce

Škola: Vyšší odborná škola ekonomických studií a Střední průmyslová škola potravinářských technologií, Praha 2, Podskalská 10, Praha 2

Charakteristika: Práce pojednává o důležitosti vnímání emocionálních vlastností lidí a jejich vlivu na úspěšnost jednání. První kapitola seznamuje s tím, co je to vůbec emocionální inteligence, jak ji lze charakterizovat a definovat. Uvádí její teorie a hlavní představitele. Druhá kapitola se věnuje psychologii emocí a tím, co s ní souvisí. Třetí kapitola je věnována nejen vztahu emocionální inteligence a managementu, ale také vedení lidí, leadershipu, identifikaci s týmem apod. Předposlední kapitola je zaměřena na konkrétní praxi, tedy práci s emocionální inteligencí, i na důležitost efektivní komunikace, týmovou spolupráci a sebeorganizaci. Dále je zde popsáno měření emocionální inteligence a možnosti i způsoby zvyšování její míry. V práci jsou přiloženy ukázkové testy. V závěru jsou vyjmenovány možnosti uplatnění citů nejen v umění a v životě, ale také v pracovních vztazích. Zamýšlí se nad tím, jak nás emoce mohou inspirovat k vytvoření nějakého hmatatelného objektu, či přimět k něčemu novému, možná lepšímu.

Obsah

0.
Úvod
1.
Co to znamená emocionální inteligence
1.1.
Definice pojmu emocionální inteligence
1.2.
Vznik teorie emocionální inteligence a její historie
1.2.1.
Teorie Daniela Golmana
1.2.2.
Teorie MSC (Mayer & Salovey & Caruso)
2.
Psychologie emocí
2.1.
Emoce
2.2.
Vzájemný vztah mezi emocemi a zdravím
3.
Management a emocionální inteligence
3.1.
Význam emocionální inteligence v managementu
3.1.1.
Jaký je tedy přínos EQ?
3.1.2.
Jak vést s pomocí využití potenciálu emocionální inteligence
3.2.
Pozitivní myšlení a pozitivní změna
3.3.
Flexibilita a adaptabilita
3.4.
Výkonnostní možnosti a touha po vlivu
4.
Práce s emocionální inteligencí
4.1.
Efektivní komunikace a týmová spolupráce
4.2.
Testy a měření emocionální inteligence
4.3.
Rozvíjení a zvyšování emocionální inteligence
5.
Inspirace emocemi
6.
Závěr

Úryvek

"3 MANAGEMENT A EMOCIONÁLNÍ INTELIGENCE

Vztah emocionální inteligence a oblasti vedení lidí je dalším klíčovým tématem této práce. To, jak emocionálně vzdělaní budou vedoucí pracovníci ve společnostech
a jaký tím pádem budou mít vliv na ostatní členy v týmu a na své podřízené, je podstatné pro jejich úspěšnost ve zvládání dosahování cílů, plnění úkolů, komunikaci s lidmi
a i v osobní spokojenosti se svou prací a se svým životem.

Daniel Goleman jako první v roce 1995 využil termín "emocionální inteligence"
v oblasti podnikání a leadershipu . Našel přímé souvislosti mezi emocionálním kvocientem EQ a obchodním úspěchem, přesto se však neustále vede debata na toto téma.

3.1 Význam emocionální inteligence v managementu

Co se týče moderního řízení a vedení lidí, zjistil Goleman ve svém průzkumu velkých globálních společností, že tradiční kvality vedoucích pracovníků samy o sobě
k úspěchu v řídící práci nestačí, pokud tito lidé nemají také vysoký stupeň právě emocionální inteligence. Výzkum z roku 1996 ukázal, že manažeři, kteří měli určitou nadlimitní emocionální inteligenci, překračovali svůj business plán v průměru o 20 %,
a ti, kteří ji nedosahovali, v průměru neplnili plán o 20 % a to bez ohledu na kontinent, zda je to v Americe, Asii, či Evropě. S kolegy a podnikovými psychology provedl Goleman výzkum v téměř dvou stovkách větších firem. Při porovnávání vlivu intelektu, technologických dovedností a emocionální inteligence na excelentní výkon zjistil dramatické rozdíly a to takové, že emocionální inteligence se ukázala být dvojnásobně důležitá, než všechny ostatní složky osobnosti, a to ve všech hierarchických úrovních organizace. A navíc, její význam pro efektivnost pracovníka stoupal úměrně s postupem pracovníka směrem nahoru v podnikové hierarchii. To znamená, že čím výše v podniku člověk stojí, tím má emocionální inteligence významnější vliv na jeho efektivitu. Jak již bylo zmíněno, ve svých nejnovějších pracích uvádí Goleman pouze 4 složky emocionální inteligence, přičemž seberegulaci a sebemotivaci dává do jedné kategorie - sebevedení (self-management).

3.1.1 Jaký je tedy přínos EQ?

Většina velkých společností dnes zaměstnává školené psychology, aby vytvořili tzv. "modely schopností" ve snaze najít budoucí hvězdy firemního managementu. Když Goleman prováděl svůj výzkum, bylo jeho cílem určit, které osobnostní dovednosti rozhodujícím způsobem ovlivňují mimořádné výkony těchto organizací. Seskupil je do tří skupin, kdy vedle těch ryze technických a vedle schopností obecné analytické inteligence (IQ) postavil ještě třetí typ inteligence a to inteligenci emocionální (EQ).

Když psychologové chtějí vytvořit kompetenční model, obvykle žádají vedení společnosti o identifikaci schopností, kterými se vyznačují nejlepší vůdčí pracovníci společnosti. V jiných modelech psychologové využívají objektivní kritéria, jako je ziskovost divize, kterou ten či onen manažer řídí. V tomto případě byli předmětem testování a interviewování vynikající jednotlivci a jejich schopnosti byly porovnávány. Posléze vznikl seznam "ingrediencí" (schopností), které by měl vysoce výkonný vedoucí pracovník mít. Seznam měl 15 položek a obsahoval takové věci, jako je iniciativa a vize. "

Poznámka

Čistý text dosahuje cca 41 stran. Práce obsahuje tabulky a fotografie. Práce obsahuje přílohu s ukázkou EQ testů.
Vyšší odborná škola ekonomických studií a Střední průmyslová škola potravinářských technologií.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 65 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 59 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 990 kreditů (=55Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 2,50€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera15498
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 2,50€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse