Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Mezní užitek a chování spotřebitele, struktura trhu

Mezní užitek a chování spotřebitele, struktura trhu

Kategorie: Ekonomie, Spotřebitelské chování

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Práce se zabývá mezním užitkem a chováním spotřebitele. V první části autor definuje užitek a rozlišuje jej na celkový a mezní. Dále se zaobírá přebytkem spotřebitele a přebytkem výrobce. Závěr pojednává o struktuře trhu a jeho efektivnosti.

Obsah

1.
Užitek
2.
Celkový užitek
3.
Mezní užitek
3.1
Princip klesajícího mezního užitku
3.2
Rovnováha
4.
Přebytek spotřebitele
5.
Přebytek výrobce
6.
Celkový přínos směny
7.
Struktura trhu a jeho efektivnost
8.
Dokonalá konkurence
9.
Úplný (čistý) monopol
10.
Oligopol
11.
Monopolistická konkurence
12.
Efektivnost trhu

Úryvek

„3) Struktura trhu a jeho efektivnost
Pro strukturu trhu jsou podstatné tyto podmínky:
1) počet firem operujících na daném trhu
2) velikost firem
3) povaha výrobku
4) podmínky vstupu do odvětví (a výstupu z odvětví)
Dokonalá konkurence – je struktura trhu, kdy na trhu působí mnoho malých firem, z nichž žádná nemá významný podíl na nabídce. To znamená, že žádná z firem nemůže výrazně ovlivnit cenu na tomto trhu. Cena je utvářena působením nabídky a poptávky. Firma je tedy tzv. příjemcem ceny. Výrobek je stejnorodý a spotřebiteli je lhostejné, od které firmy jej získá, neboť jeho vlastnosti jsou stejné. Vstup do odvětví je volný. Dokonalá konkurence vede k utváření cen na úrovni blízké nákladům příležitosti.
Úplný (čistý) monopol – jediná firma dodává na trh celou produkci odvětví. Produkt je jedinečný. Vstup do odvětví je velmi nesnadný. Firma může ovlivňovat cenu, ale bere v úvahu poptávkovou křivku. Cena monopolní firmy je vyšší než náklady příležitosti. Proto je tato struktura méně efektivní.
Oligopol – je zde malý počet firem, z nichž některé mají významný podíl na trhu, tj. mohou ovlivňovat cenu. Výrobek je buď stejnorodý (cement) nebo diferencovaný (pivo různých značek). Vstup do odvětví je volný, někdy se však mohou vyskytnout bariéry. Jsou zde určité prvky monopolu, ale i konkurence. Jsou různé druhy oligopolu – firmy postupují ve shodě, kdy se domluví např. na úrovni cen; cenová válka – jedna silná firma sníží ceny a snaží se zničit menší firmy.
Monopolistická konkurence – větší množství malých nebo středních firem. Vstup do odvětví je snadný, výrobek je však diferencovaný, tzn. Že výrobek každé firmy má poněkud odlišné vlastnosti. Výrobky různých firem jsou do jisté míry zaměnitelné a do jisté míry si vytvářejí své oddělené trhy. Je zde určitý prvek monopolizace, který umožňuje firmě zvýšit cenu nad náklady příležitosti (lidé zůstávají věrní jedné své značce a tu neustále kupují i za cenu vyšší ceny). Na druhé straně jsou zde i prvky konkurence a proto se monopolistická konkurence nejvíce blíží konkurenci dokonalé.
Efektivnost trhu
Jestliže trhy plní všechny své funkce (přenos informací, funkce stimulu podnikání, funkce rozdělování důchodů), říkáme, že fungují efektivně. Pokud se vyskytnou jisté deformace v těchto funkcích, trh funguje neefektivně.
Nejefektivnější je tedy dokonalá konkurence. Méně efektivní , ale celkem ještě uspokojivá je monopolistická konkurence. Čistý monopol je pak struktura s nejhorší efektivnosti fungování trhu. Co se týká oligopolu, tak ten má spoustu variant, které jsou více nebo méně efektivní; celkově však oligopol nepatří k efektivně fungujícím trhům.“

Poznámka

Práce obsahuje grafy. Čistý text práce dosahuje cca 2,5 stran.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 15 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 15 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány GP webpay, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 180 kreditů (=10Kč).
  4. Platit převodem z ČSOB a Poštovní spořitelny, službou PaySec 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Rychle, bezpečně a pohodlně.
    Zaplatit za tuto práci přes PaySec >>> Kliknutí na odkaz Vás přesměruje do platebního rozhraní
    Kliknutím na ikonku Vás přesměrujeme do platebního systému, kde si vyberete převod z ČSOB, Poštovní spořitelny nebo platbu PaySec
  5. SMS platba (Slovensko) - 0,60€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera2491
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 0,60€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou, PaySecem nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse