Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Moje cesta ke čtenářství - úvaha

Moje cesta ke čtenářství - úvaha


Kategorie: Literatura, Knihovnictví a informační vědy

Typ práce: Eseje

Škola: Univerzita Hradec Králové Pedagogická fakulta, Hradec Králové

Charakteristika: V seminární práci autorka mapuje vlivy, které působily při rozvíjení jejího vztahu k literatuře. Zdůrazňuje význam rodičů a knihovny. Zamýšlí se také nad vlivem školy a přístupu jednotlivých učitelů. Kritickým pohledem hodnotí seznamy povinné četby, které podle ní od literatury spíše odrazují než aby podporovaly vztah k ní.

Obsah

1.
Máma nám čte
2.
Babička a kouzelné sluchátko
3.
Knihovna
4.
Povinná četba gymnaziální
5.
Naše zlatá češtinářka
6.
Literatura, hudba a mluvené slovo

Úryvek

" A ještě netrpělivěji jsme s bratrem očekávali příjezd babičky, která s sebou vozívala kouzelné sluchátko a podnikala s námi různé výlety žáků třetí B, v čele s Machem a Šebestovou. Že neuhodnete, kdo měl tu čest mít ve vlasech červenou mašli? Jen pes Jonatána nám při našich hrátkách chyběl.
Jak jsme rostli, maminku přestávalo bavit vyprávět nám už po stodvacátéprvní o tom, proč vlk sežral Karkulku a vyjmenovávat všech sedm Sněhurčiných trpaslíků. Není proto divu, že jen co jsme přelouskali slabikář, a zvládli přečíst složitější věty než Ema má maso, máma ho umí mlít, a ještě k tomu má Emu, vydali jsme se do ráje zvaného „knihovna“. Prostředí plné obrázků, veselých barev, polštářů, deskových her a v neposlední řadě spousty zajímavých knížek, nás uchvátilo hned při první návštěvě. Odcházeli jsme vždycky s plným batůžkem knížek, až milá paní knihovnice měla obavy, abychom se pod tou tíhou nezlomili.
Pravda, po čase jsem Děti z Bullerbynu a spol. vyměnila za jiné hrdiny – Hochy od Bobří řeky, Rychlé šípy a spolu s nimi se snažila dodržovat zásady modrého života a vyhledávat podobná dobrodružství. Možná i díky panu Foglarovi, jsem dodnes skautkou.
Jak už to tak bývá, zanedlouho přišel čas, kdy povinnosti měly přednost před zábavou. To se samozřejmě promítlo i do výběru literatury. Dodnes bych ráda poznala ty hlavy, které se rozhodly nebohým primánům dávat do povinné literatury takové skvosty jako je Epos o Gilgamešovi, a sekundánům F. L. Věka…Ráda bych se jich zeptala, s jakým úmyslem, tak činili… ačkoliv možná snad radši ne. Pokud by totiž odpověděli, že v nás chtěli probudit zájem o literaturu, asi bych se rozesmála…což by se jim nemuselo pozdávat jako vhodná reakce.
Naštěstí jsme s přestupem na vyšší gymnázium narazili na „zlatou“ profesorku češtiny. Byla si dobře vědoma, že sami od sebe nebudeme po večerech louskat Homéra apod., a proto nám vždy pečlivě vybírala ukázky z probíraných děl, které by nás mohly zajímat, a společně s námi se poté zamýšlela nad charakteristikami hrdinů a jejich myšlenkovými pochody, na souvislosti s životem autora, historické pozadí….moc dobře tehdy věděla, že takovéto hodiny nás ke čtení přivedou spíše, než cár papíru s povinnou literaturou, který jsme beztak všichni začátkem září ztratili..."

Poznámka

Práce byla použita pro předmět Teorie výchovy na Univerzitě Hradec Králové.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x4daddfee880d7.zip (10 kB)
Nezabalený formát:
Moje_cesta_ctenarstvi.doc (36 kB)
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.

Diskuse