Obsah
2. | Babička a kouzelné sluchátko
|
4. | Povinná četba gymnaziální
|
6. | Literatura, hudba a mluvené slovo
|
Úryvek
" A ještě netrpělivěji jsme s bratrem očekávali příjezd babičky, která s sebou vozívala kouzelné sluchátko a podnikala s námi různé výlety žáků třetí B, v čele s Machem a Šebestovou. Že neuhodnete, kdo měl tu čest mít ve vlasech červenou mašli? Jen pes Jonatána nám při našich hrátkách chyběl.
Jak jsme rostli, maminku přestávalo bavit vyprávět nám už po stodvacátéprvní o tom, proč vlk sežral Karkulku a vyjmenovávat všech sedm Sněhurčiných trpaslíků. Není proto divu, že jen co jsme přelouskali slabikář, a zvládli přečíst složitější věty než Ema má maso, máma ho umí mlít, a ještě k tomu má Emu, vydali jsme se do ráje zvaného „knihovna“. Prostředí plné obrázků, veselých barev, polštářů, deskových her a v neposlední řadě spousty zajímavých knížek, nás uchvátilo hned při první návštěvě. Odcházeli jsme vždycky s plným batůžkem knížek, až milá paní knihovnice měla obavy, abychom se pod tou tíhou nezlomili.
Pravda, po čase jsem Děti z Bullerbynu a spol. vyměnila za jiné hrdiny – Hochy od Bobří řeky, Rychlé šípy a spolu s nimi se snažila dodržovat zásady modrého života a vyhledávat podobná dobrodružství. Možná i díky panu Foglarovi, jsem dodnes skautkou.
Jak už to tak bývá, zanedlouho přišel čas, kdy povinnosti měly přednost před zábavou. To se samozřejmě promítlo i do výběru literatury. Dodnes bych ráda poznala ty hlavy, které se rozhodly nebohým primánům dávat do povinné literatury takové skvosty jako je Epos o Gilgamešovi, a sekundánům F. L. Věka…Ráda bych se jich zeptala, s jakým úmyslem, tak činili… ačkoliv možná snad radši ne. Pokud by totiž odpověděli, že v nás chtěli probudit zájem o literaturu, asi bych se rozesmála…což by se jim nemuselo pozdávat jako vhodná reakce.
Naštěstí jsme s přestupem na vyšší gymnázium narazili na „zlatou“ profesorku češtiny. Byla si dobře vědoma, že sami od sebe nebudeme po večerech louskat Homéra apod., a proto nám vždy pečlivě vybírala ukázky z probíraných děl, které by nás mohly zajímat, a společně s námi se poté zamýšlela nad charakteristikami hrdinů a jejich myšlenkovými pochody, na souvislosti s životem autora, historické pozadí….moc dobře tehdy věděla, že takovéto hodiny nás ke čtení přivedou spíše, než cár papíru s povinnou literaturou, který jsme beztak všichni začátkem září ztratili..."
Poznámka
Práce byla použita pro předmět Teorie výchovy na Univerzitě Hradec Králové.
Vlastnosti
Číslo práce: | 21486 |
---|
Autor: | nezaregistrovatelna - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Ne |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2010 |
Počet stažení: | 122 |
Velikost souboru: | 10 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x4daddfee880d7.zip (10 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.