Obsah
1.2. | Stránka formálně logická
|
1.3. | Rozhodovací procesy a rozhodovací problémy
|
1.4. | Typy rozhodovacích procesů
|
1.5. | Rozhodování za rizika a nejistoty
|
1.6. | Racionálně ekonomický model rozhodování
|
1.7. | Administrativní model rozhodování
|
6.2. | Autonomní pracovní skupiny
|
8.1. | Obecné zásady úspěšné komunikace
|
8.2.2. | Písemná komunikace
|
8.2.3. | Elektronická komunikace
|
8.3. | Komunikace organizace jako celku
|
8.3.1. | Komunikace uvnitř organizace
|
8.3.2. | Komunikace s vnějším prostředím |
Úryvek
"1.2 Prvky vůdcovství
Vůdcovství má pro řízení značný význam, hlavně v aspektu následování vůdce – lídra. Lidé se snaží následovat toho, komu věří, že splní jejich očekávání.
Vůdcovství se skládá ze čtyř prvků:
Moc
je schopnost ovládat dění a běh událostí. Ke skutečně legitimní moci jsou potřeba schopnosti a prostředky k realizaci, tj. ke sdělování příkazů, resp. zadávání úkolů, kontrole a k sankcím za nesplnění úkolu.Moc také může vycházet z odbornosti jednotlivce nebo skupiny:
• moc znalostní – lékaři, právníci, univerzitní profesoři
• moc z důvěry – umožňuje lidem, kterým ostatní důvěřují, prosazovat své myšlenky – náboženství, herecké hvězdy, váleční hrdinové
• moc z možností poskytovat odměny – jedinečnost dodavatele – dodá, nedodá, firma funguje či nefunguje,
• moc donucovací – spočívá v možnosti trestat.
Schopnost rozumět motivaci lidí
Pochopení proměnlivosti motivace vyžaduje psychologickou znalost konkrétních lidí a situací, ve kterých se ocitají.
Schopnost inspirovat následovatele
Někteří manažeři mají výjimečné osobní kouzlo a přitažlivost. Využívají jej pro dosažení věrnosti a oddanosti následovatelů, kteří se snaží podporovat to, co si manažer přeje.Oddanost nemusí být vždy zcela nezištná. Jde o to, komu v okamžiku nebezpečí lidé nejvíce důvěřují.
Schopnost vytvářet celkové motivující klima
Psychologické studie mezilidských vztahů. Hlavním úkolem manažera je vytvářet a udržovat prostředí příznivé pro výkonnost.Jednotlivce je možné motivovat dokonalým pracovním prostředím a chválením jeho výkonnosti. Postihy špatné práce mají negativní důsledky.
Základní princip vůdcovství zní:
„lidé mají snahu následovat toho, kdo je podle jejich názoru schopen uspokojovat jejich osobní cíle“
mnozí manažeři pochopili, co jejich podřízené motivuje a jak motivace funguje. Čím efektivněji ji aplikují, tím je větší pravděpodobnost, že se stanou lídry.
Vedení lidí je prvkem sociálních vztahů skupin v pracovním procesu.
• má být sdíleno (shared) členy pracovních skupin.
• manažer potřebuje ty, kteří ho budou následovat (followers), a
• skupiny potřebují své vedoucí (leaders).
Klíčovými aspekty vedení lidí jsou
• řídící hodnoty,
• povaha úkolů,
• charakter vedeného týmu a
• organizační schéma.
Vést znamená dělat správné věci, zatímco řídit znamená dělat věci správně.
Dnešní organizace jsou v mnoha případech až příliš řízené, ale nedostatečně vedení. Lidé „nahoře“ se lépe vyznají ve vytyčování principů, praktik a procedur než v tvorbě strhující a všeobsažné vize. Jsou to manažeři. Zajímají se o to, jak dosáhnout lepší výkonnosti a jak efektivněji řídit své systémy a struktury.
2. Vedení sdílenou vizí
Vize je vnímána jako obraz budoucnosti, zaměření změn, směr usilování řízených pracovníků. Vize při řízení pracovních kolektivů plní řadu úloh:
• je to forma stanovení cílů, vize ukazuje směr, cestu;
• představuje motivační nástroj chování pracovníků, alternativu k příkazům;
• je nástrojem koordinace jednání více lidí (podřízených).
Znaky dobré vize lez spatřovat v následujících momentech:
• smysluplnost a přitažlivost = pro koncipování vize je třeba respektovat, že je určena podřízeným pracovníkům, které musí zaujmout;
• z jejího zadání musí být zřejmá i její naléhavost;
• přitažlivost = vize by měla být v zájmu pracovníků, zákazníků i vlastníků;
• srozumitelnost, snadná zapamatovatelnost = vize musí být jasně a jednoduše formulována;
• vyšší míra obecnosti = umožňuje volit vlastní cesty jejího dosažení, je flexibilní s ohledem na drobné výkyvy, odchylky, změny."
Poznámka
Přednáška č. 8 je totožná s obsahem práce
Formy komunikace.
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 25153 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 21 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Částečně |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2012 |
Počet stažení: | 96 |
Velikost souboru: | 40 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x50d40d9d203c9.zip (40 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.