Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Šikana ve školách

Šikana ve školách

Kategorie: Pedagogika, Psychologie

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Autorka práce nejprve definuje pojem šikana. Zabývá se fyzickou agresí, slovní agresí, zastrašováním zbraněmi, krádežemi, ničením, manipulací s věcmi, násilnými a manipulativními příkazy. Uvažuje, kde se bere násilí, a proč dochází k šikanování. Popisuje možný průběh šikanování a spouštěcí mechanismy šikany. Analyzuje doporučované postupy odborníků a přidává také postřehy z vlastní zkušenosti. Věnuje se jak prevenci šikany, tak strategiím při řešení již probíhajícího nátlaku a agrese.

Obsah

1.
Výběr tématu
2.
Pojem šikana
2.1
Fyzická agrese
2.2
Slovní agrese a zastrašování zbraněmi
2.3
Krádeže, ničení a manipulace s věcmi
2.4
Násilné a manipulativní příkazy
3.
Původ násilí
3.1
Fylogeneze
3.2
Stres z přemnožení
3.3
Nesprávná výchova
3.4
Vliv médií
4.
Vznik a vývoj šikanování
5.
Proč dochází k šikanování
6.
Součásti mechanismu šikanování
6.1
Agresorovy metody k získání moci
6.2
Tlak skupinových norem
6.3
Tendence k závislému jednání
7.
Spouštěcí mechanismy
7.1
Typy iniciátorů šikanování
7.2
Typy obětí
7.3
Riziková konstelace skupiny
7.4
Nedostatky a poruchy prostředí
8.
Následky šikanování
9.
Prevence
9.1
Rady Z. Joukla a kritické poznámky
9.2
Vlastní zkušenost
10.
Reakce na šikanu
10.1
Co očekávat od účastníků
10.2
Pádné důvody k vyšetřování
10.3
Rozlišení počátečního a pokročilého stadia
10.3.1
Vyšetřování u počátečního stadia
10.4
Náprava
10.4.1
Metoda vnějšího nátlaku
10.4.2
Metoda usmíření
11.
Co mohou dělat rodiče
12.
Co může dělat oběť?
13.
Co mohou dělat běžní žáci?
14.
Závěr

Úryvek

V případě, že se jedná o počáteční stádium, můžeme se pokusit o nápravu smi. V opačném případě bychom pak měli co nejrychleji zajistit obětem ochranu a využít možnost spolupráce s některým z odborných pracovišť. Kromě toho však sami žádné závažnější kroky nepodnikáme.
Jestliže tedy zjistíme, že se šikanování zatím nachází v počátečním stádiu, můžeme se pustit do vyšetřování. V žádném případě však nezačínáme výslechem agresorů. Jednak bychom se nic nedozvěděli, ale připustili bychom také ovlivňování ostatních, umožnili zničení důkazů a ohrozili zdraví oběti. Důležité je také zabránit tomu, aby se agresor dozvěděl “jak to prosáklo ven” a tím ochránit informátory před pomstou agresorů.
Cílem vyšetřování je zjisti odpovědi na tyto otázky:
- Kdo je obětí, popř. kolik je obětí?
- Kdo je obětí i agresorem, popř. kolik je těchto “obojetných” žáků?
- Kdo je agresorem, popř. kolik je agresorů? Kdo z nich je iniciátorem a kdo je aktivní účastník šikanování?
- Co, kdy, kde a jak dělali agresoři konkrétním obětem?
- K jak závažným agresivním a manipulativním projevům došlo?
- Jak dlouho šikanování trvá?
Výpovědi k jednotlivým otázkám je nutné důkladně zapsat a uspořádat do kvalitního důkazního materiálu. Nejdůležitější je vypracování přehledu hlavních typů agresorů s přesnými údaji kdy, kde, jak a komu co udělali. Je to důležité pro úspěšné uplatnění metody vnějšího nátlaku (viz dále). Potřebujeme to však i pro sebe, abychom byli chráněni před stížnostmi rodičů agresorů.

Jaká je tedy samotná strategie vyšetřování?
Obsahuje 5 základních kroků - nejdříve hovoříme s informátory a oběťmi o vnějším obrazu šikanování (1). Přitom se je snažíme podpořit a povzbudit a také je ubezpečíme o tom, že jejich ochrana a bezpečnost je zajištěna. Ve spolupráci s nimi pak vytipujeme vhodné svědky, kteří budou pravděpodobně ochotni o celé věci objektivně a pravdivě vypovídat (2). (Pokud přesto narazíme na nevhodné svědky, je od počátku důležité pracovat s citovým napětím a navodit moment překvapení, šokovat!). Následují individuální, v případě nejasností i konfrontační rozhovory se svědky (3) - ale nikoliv konfrontace obětí a agresorů! Většinou je také chybou společné vyšetřování svědků a agresorů, protože i svědkové mají před agresorem často “nahnáno” a bojí se případné pomsty. Ale i v případě, že vedeme konfrontaci se svědky, je vhodné bedlivě sledovat verbální i neverbální projevy a doporučováno je také přiblížit se oběma žákům na minimální vzdálenost a pozorovat je zblízka - tak je totiž těžší lhát. Čtvrtým krokem je zajištění ochrany obětem, ale pořadí tohoto kroku není pevně dáno (u ostatních kroků ale ano!). Někdy je totiž oběť hned na počátku v bezprostředním ohrožení a proto je nutné ji bezodkladně chránit. U počátečních stádií však většinou nejsou mimořádná bezpečnostní opatření zapotřebí. Až jako poslední pak přistoupíme k rozhovorům s agresory, případně ke konfrontacím mezi nimi (5). Je výhodné, když agresor neví, že je šikanování prozrazeno, pak je totiž vyšetřováním “z čistého nebe” zaskočen a nemá připravenou nepravdivou výpověď. Velmi účinné je, když je vyšetřovaný zaskočen ukázkou jednoznačných důkazů a detailního popisu své role při šikanování. Vždy je však nutné dbát na to, aby nepoznal, kdo na něj co prozradil. Důležitost tohoto rozhovoru pro odhalení pravdy je však většinou zanedbatelná (výjimkou ale může být případ, kdy žádní svědkové neexistují). Hlavním cílem je paralyzování jejich agrese vůči bližním. To znamená, že toto setkání slouží k tomu, abychom agresory okamžitě zastavili a ochránili jejich oběti, ale i je samé před následky jejich činů. Ve většině případů se dá použít princip přitlačení ke zdi, kdy je např. upozorníme, že při jakékoliv známce šikanování je okamžitě vyloučíme ze školy a naopak budou-li spolupracovat, bude to polehčující okolnost."

Poznámka

Práce je psána formou eseje, nemá striktní logické členění.

Vlastnosti

Náhled

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 15 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 15 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány GP webpay, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 180 kreditů (=10Kč).
  4. Platit převodem z ČSOB a Poštovní spořitelny, službou PaySec 10 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Rychle, bezpečně a pohodlně.
    Zaplatit za tuto práci přes PaySec >>> Kliknutí na odkaz Vás přesměruje do platebního rozhraní
    Kliknutím na ikonku Vás přesměrujeme do platebního systému, kde si vyberete převod z ČSOB, Poštovní spořitelny nebo platbu PaySec
  5. SMS platba (Slovensko) - 0,60€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera2538
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 0,60€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou, PaySecem nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse