Seminarky.cz > Studijní podklady > Otázky ke zkoušce > Vysokoškolské okruhy > > Ucelená rehabilitace - kontrolní otázky

Ucelená rehabilitace - kontrolní otázky


Kategorie: Zemědělství

Typ práce: Vysokoškolské okruhy

Škola: Česká zemědělská univerzita v Praze Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Praha 6 - Suchdol

Charakteristika: Soubor obsahuje vypracované kontrolní otázky z Ucelené rehabilitace na FTVS pro studenty ČZU.

Obsah

Soubor obsahuje vypracované kontrolní otázky z Ucelené rehabilitace na FTVS pro studenty ČZU.

Úryvek

"Kontrolní otázky

1. Jaké jsou historické fáze vývoje vztahu společnosti k jedincům s různým typem postižení?
• represivně lhostejný - raný starověk (6 - 5. st. př. n. l.)
- likvidace postižených (Sparta)
• výběrově utilizační - starověk (5. - 1. st. př. n. l.)
- využívání k určité činnosti, otrocké práce, mletí na ručním mlýnku
• charitativní - středověk (křesťanství)
- 1. azylová zařízení, kláštery, almužny, sbírky, sirotčince)
- rozvoj osobnosti nebyl zajištěn (pouze péče, nutné potřeby - jídlo, oblečení)
• humánně filantropický - renesance (15. - 16. st.)
- myšlenky lidskosti => myšlenka péče a pomoc postiženým
• altruisticko segregační - osvícenství (17. - 19. st.)
- Komenský, Roterdamský, Rousseau, Valentin Hoj
• rehabilitačně emancipační - moderní společnost (19. - 20. st.)
- speciální instituce, zařazení do pracovního procesu
• preventivně integrační - postmoderní společnost (konec 20. st.)
- myšlenka integrace do škol, společnosti, běžného života
• nevyřazování/inkluzitiva - začátek 21. stol, myšlenka integrace a inkluze (nenaplněna)
- nebo:
• represe = likvidace - Sparta, nacismus, dnes prenatální diagnostika
• utilizace = tolerance, využití - za komunismu (ať nejsou vidět)
• charita, humanismus - středověk, kláštery, sv. Anežka
• integrace, inkluze - od 70. let

2. Ve kterých obdobích historie docházelo k represi a likvidaci zdravotně postižených?
- starověk - 6. - 5. st. př. n. l., Sparta
- typické také pro kočovné národy
- období nacismu - myšlenka čisté rasy
- dnes - prenatální diagnostika

3. Uveďte příklady osobností, které vynikly v určitém oboru navzdory zdravotnímu (tělesnému, smyslovému) postižení:
a) ve starověku - Homér (slepý básník), Ezop (tělesně postižený bajkař), Claudius (DMO, římský císař)
b) ve středověku - Jan Lucemburský (slepý český král), Jan Žižka (slepý husitský vůdce)
c) v novověku (cca 15. - 19. stol) - Beethoven (hluchý skladatel), Francisco de Goya (hluchý, následně i
slepý malíř)
d) v moderních dějinách - Stephen Hawking (fyzik, amyotrofická laterální skleróza), Andrea Boccelli
(slepý zpěvák)

4. S rehabilitačním přístupem u nás na začátku 20. století jsou spojena např. jména: Jedlička, Chlup, Bakule, Gottstein. Kdo byli tito pánové?
- Rudolf Tomáš Jedlička - chirurg, radiolog
- 1913 založil Jedličkův ústav pro tělesné postižené děti
- Jan Chlup - učitel, znal se s Jedličkou => díky němu se seznámil s jeho koncepcí UR
- založil Kociánku v Brně - kladl důraz na včasnost a individualitu
- profesní příprava postižených
- František Bakule - pedagog, hudebník, 1. ředitel Jedličkova ústavu
- zavedl uměleckou výchovu (volné kreslení, sloh, vícehlasý sborový zpěv)
- Joseph Gottstein - ortoped
- otevřel soukromý ortopedicko-medikomechanický ústav pro tělesně postižené
- léčebná péče byla bezplatná
- hlavník úkolem bylo vzdělání a vyučení dětí

5. Myšlenky humanismu a altruismu, významné pedagogické myšlenky, včetně zmínek o nezbytnosti speciálního přístupu při vzdělávání osob se speciálními potřebami, o významu individuální výuky, zapojení pohybu do vzdělávání, učení příkladem a mnohé další - to vše se pojí s jednou významnou českou osobností. Jakou? V jakém století? Uveďte příklad z díla.
- osobnost - Jan Amos Komenský
- století - 16. - 17. (1592 - 1670)
- dílo - př. Didaktika magna, Brána jazyků, Škola hrou

6. Co je to ucelená rehabilitace?
= koordinované a plynulé úsilí společnosti s cílem sociální integrace jedince
= komplex různých přístupů, aby se nějak postižený člověk mohl zařadit do společnosti

7. Jaké má složky?
- složky - léčebná, sociální, pedagogická, pracovní

8. Co je obsahem jednotlivých složek?
- léčebná - fyzioterapie, ergoterapie, psychologie, logopedie, předpracovní rehabilitace, arteterapie,
dietetoterapi, kinezioterapie, animoterapie,…
- sociální - situace klienta v rodině, situace rodiny, potřeby vzdělání, kultury, tělovýchovy, politiky,…
- finanční situace (důchody, dávky, podpory), osobní asistence,…
- pedagogická - somatopedie, psychopedie, etopedie, surdopedie, tyflopedie, logopedie
- realizovat právo na výchovu a vzdělání i ve ztížených podmínkách
- pracovní - návrat do zaměstnání, hledání nové práce, zajistit podmínky vykonávání (bezbariérovost)
- zaměřená na klienta a zaměstnavatele

9. WHO vytváří mezinárodně používané klasifikace ICF a ICD. Jaký je jejich celý název a český ekvivalent? Jaký je mezi nimi rozdíl?
- ICF = International Classification of Functioning
= Mezinárodní klasifikace funkčních schopností
- impairment, disability, handicap
- řeší se to, v čem jsme omezení, co nemůžeme dělat
- ICD = International Classification of Disease
= Mezinárodní klasifikace nemocí
- zajímá se o to, jaké máme onemocnění, ne o fungování se zdravotním znevýhodněním
- jsou zde okódovány různé onemocnění, poruchy, zdravotní problémy atd.

10. Co zachycuje hodnotící dotazník WHODAS? Uveďte příklad jeho užití v bakalářské práci zaměřené na kasuistiku pohybové intervence u osoby s tělesným postižením."

Poznámka



PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x5fd34a81d4b4a.zip (31 kB)
Nezabalený formát:
Kontroln__ot_zky__1_.docx (35 kB)
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.

Diskuse