Obsah
1. | Postavení a úloha veřejného sektoru v ekonomice. Ekonomické základy moderního státu. Alokační, stabilizační, redistribuční a regulační úloha státu
|
1.1. | Postavení a úloha veřejného sektoru v ekonomice
|
1.2. | Rozsah veřejného sektoru v ekonomice – ukazatele
|
1.3. | Ekonomické základy moderního státu
|
1.5. | Zdroje ve společném vlastnictví
|
1.6. | Čisté kolektivní statky
|
1.7. | Externality a smíšené statky
|
1.8. | Distribuční úloha státu
|
1.9. | Regulační úloha státu
|
1.10. | Stabilizační úloha státu
|
1.11. | Dva pohledy na úlohu vlády
|
1.11.1. | Normativní přístup
|
1.11.2. | Pozitivní přístup
|
2. | Veřejné statky vs. veřejně poskytované soukromé statky. Veřejné a soukromé poskytování kolektivních statků. Základní podmínky efektivnosti pro veřejné statky
|
2.1. | Definice veřejných statků
|
2.1.1. | Statky, jejichž výlučná spotřeba je nemožná
|
2.1.2. | Statky, jejichž výlučná spotřeba není žádoucí
|
2.2. | Částečně veřejné statky
|
2.3. | Neefektivnost soukromého sektoru při zajišťování veřejných statků
|
2.4. | Statky, u kterých je výlučnost spotřeby možná, ale nákladná
|
2.5. | Veřejně poskytované soukromé statky
|
2.6. | Veřejné statky a veřejně poskytované soukromé statky
|
2.7. | Veřejně poskytované soukromé statky
|
2.8. | Prostředky přidělování veřejných statků
|
2.9. | Vztahy mezi veřejným a soukromým poskytování statků, jejich změny
|
2.10. | Podmínky efektivnosti pro veřejné statky
|
3. | Ekonomická analýza čistých veřejných statků. Podstata a výstupy analýzy dílčí a celkové rovnováhy. Modely zabezpečování veřejných statků (Wicksell-Lindahl). Soukromé náklady veřejných fondů
|
3.1. | Čisté kolektivní statky
|
3.2. | Ekonomická analýza veřejných statků
|
3.2.1. | Poptávkové křivky pro veřejné statky
|
3.2.3. | Analýza dílčí rovnováhy
|
3.2.4. | Analýza celkové rovnováhy
|
3.3. | Wicksellův a Lindahlův model zabezpečování veřejných statků
|
3.4. | Soukromé náklady veřejných fondů
|
3.5. | Podmínka efektivnosti pro veřejné statky
|
4. | Ekonomická analýza statků: smíšené statky. Model klubů, model optimalizace smíšených statků. Pseudotržní mechanismy projevování preferencí. Alternativní modely veřejné spotřeby (Lindahlův model)
|
4.1. | Smíšené veřejné statky
|
4.2. | Buchananův model klubů
|
4.3. | Pseudotržní mechanismy projevování preferencí
|
4.3.3. | Procesy vyjevující poptávku: Clarke-Grovesův systém
|
4.3.4. | Procesy vyjevující poptávku: Groves-Ledyardův systém
|
4.4. | Alternativní modely veřejné spotřeby
|
5. | Rovnost a efektivnost. Vztahy mezi rovností a efektivností. Pareto efektivnost a její omezení. Princip kompenzace. Měření neefektivnosti
|
5.1. | Rovnost a efektivnost
|
5.2. | Vztah rovnosti a efektivnosti
|
5.3. | Paretovská efektivnost
|
5.5. | Pareto efektivnost a princip kompenzace
|
5.6. | Měření neefektivnosti
|
6. | Společenská funkce blahobytu – její použití a kritika. Utilitarismus a rawlismus. Důsledky pro praxi. Problémy ekonomie blahobytu. Odvození společenské funkce blahobytu
|
6.1. | Křivka společenského užitku a rozdělení příjmů
|
6.2. | Volba v rámci společnosti
|
6.3. | Utilitarismus a rawlismus
|
6.4. | Problémy ekonomie blahobytu
|
6.5. | Odvození společenské funkce blahobytu
|
7. | Efektivnost ve veřejném sektoru. Příčiny neefektivnosti. Faktory ovlivňující efektivnost a jejich uplatnění. Efektivnost a objektivizace výdajů ve veřejném sektoru
|
7.1. | Pohled na efektivnost veřejného sektoru
|
7.2. | Faktory ovlivňující efektivnosti
|
7.3. | Objektivizace výdajů
|
7.4. | Vybrané problémy efektivnosti
|
8. | Spolupráce a partnerství veřejného a soukromého sektoru při zajišťování veřejných statků. Formy a principy spolupráce. Přínosy a možná rizika
|
8.1. | Vývoj spolupráce veřejného a soukromého sektoru, účinnost a cíl spolupráce
|
8.2. | Formy spolupráce při poskytování veřejných statků
|
8.2.1. | Principy racionálního postupu veřejného sektoru při spolupráci se sektorem soukromým
|
8.3. | Public Private Partnership
|
8.3.1. | Charakteristika, definice
|
8.3.2.1. | Motivace soukromého sektoru
|
8.3.2.2. | Motivace veřejného sektoru
|
9. | Daně jako nástroj redistribuce. Zdanění a efektivnost – vliv na spotřebu. Daňové dopady a důsledky zdanění, ovlivňující faktory. Přesun daní
|
9.1. | Daňové dopady a důsledky danění
|
9.2. | Zdanění a efektivnost – vliv na spotřebu
|
9.3. | Daně, jejichž náklady nesou spotřebitelé
|
9.4. | Rozdělení reakce na zdanění
|
9.5. | Daně, jejichž náklady nesou výrobci
|
9.6. | Daňové dopady, rozložení daňová zátěže
|
9.7. | Důchodový a substituční efekt
|
9.9. | Zdanění a efektivnost – dopad zdanění
|
9.11. | Vliv elasticity poptávky a nabídky
|
10. | Požadavky na daňový systém. Přístupy k daňové spravedlnosti. Použití paušálních versus nepaušálních (deformujících) daní. Podstata Ramseyova pravidla. Optimální zdanění
|
10.1. | Požadavky na daňový systém
|
10.5. | Spotřební vs. příjmové daně
|
10.6. | Daně z příjmů obyvatelstva
|
10.7. | Optimální daňový systém
|
10.8. | Daňová spravedlnost
|
10.9. | Optimalita daňového systému v ČR
|
10.10. | Jaké daně pomohou ekonomice (Ramseyovo pravidlo)
|
10.12. | Optimální daňový systém
|
11. | Vliv typu daně na nadměrné daňové břemeno. Efekt ohlášení. Ekologické daně: vázanost daně na koupi a na užívání
|
11.1. | Vliv typu daně na nadměrné daňové břemeno
|
11.2. | Negativní nadměrné daňové břemeno
|
11.5. | Spotřební vs. příjmové daně
|
11.7. | Ekologické daně: vázanost daně na koupi a na užívání
|
12. | Teorie veřejné volby. Politický trh. Analýza strany nabídky na politickém trhu. Analýza strany poptávky na politickém trhu. Volič jako racionální subjekt a racionální ignorant
|
12.3. | Analýza strany nabídky na politickém trhu
|
12.4. | Analýza strany poptávky na politickém trhu
|
13. | Teorie veřejné volby. Role zájmových skupin a byrokracie na politickém trhu. Niskanenův model vlivu byrokracie na efektivnost rozhodnutí. Downsova ekonomická teorie politiky
|
13.3. | Niskanenův model vlivu byrokracie na efektivnost rozhodnutí
|
13.4. | Ekonomická teorie politiky
|
13.4.1. | Downsova ekonomická teorie politiky
|
14. | Teorie veřejné volby. Vybrané teoretické koncepce – teorie politického cyklu, dobývání renty, logrolling. Alternativní pravidla veřejné volby. Tvorba koalic
|
14.1. | Teorie politického cyklu
|
14.4. | Alternativní pravidla veřejné volby
|
14.4.1. | Pravidlo jednomyslné shody
|
14.4.2. | Většinová pravidla
|
15. | Role vlády ve veřejné volbě. Rozhodování o alokaci s účastí centrální vlády. Vznik mrtvé váhy v důsledku alokačního rozhodnutí vlády. Vliv vládního rozhodnutí na vznik úspor z rozsahu. Problém standardu
|
15.1. | Konstituční veřejná volba a racionalita společenské smlouvy
|
15.2. | Rozhodování o alokaci s účastí centrální vlády
|
15.3. | Vliv vládního rozhodnutí na vznik úspor z rozsahu
|
Úryvek
"1. Postavení a úloha veřejného sektoru v ekonomice. Ekonomické základy moderního státu. Alokační, stabilizační, redistribuční a regulační úloha státu. (Úplné základy, co je to veřejný sektor, proč existuje, jak se měří apod. Popsat jednotlivé úlohy státu. Dva pohledy na úlohu vlády: normativní a pozitivní přístup.)
Postavení a úloha veřejného sektoru v ekonomice
Veřejný sektor je významnou součástí ekonomiky ve všech demokratických státech světa. Zahrnuje činnosti a vztahy mezi různými subjekty, z nichž významnou úlohu hraje stát a jeho orgány. Oblast veřejného sektoru se řídí specifickými pravidly a principy rozhodování, které nejsou podmíněny pouze charakterem vlastnictví nebo tržním mechanismem, ale především zásadami kolektivního vyjednávání.
Veřejný sektor je nedílnou součástí smíšené ekonomiky, která je vlastně určitým kompromisem mezi ortodoxním pojetím úlohy tržní regulace a tržního mechanismu, a objektivní potřebou určité korekce různých tržních selhání prostřednictvím státu a jeho orgánů.
Základem moderní společnosti a její ekonomiky zůstává soukromé podnikání a individuální rozhodování jednotlivců, domácností, firem a institucí. Nicméně existují případy, kdy tržní mechanismus nedosahuje nejefektivnějšího výsledku.
Rozsah veřejného sektoru v ekonomice můžeme zjistit např. podle těchto ukazatelů:
• podíl veřejných výdajů na HDP
• podíl veřejných příjmů na HDP
• podle počtu pracovníků v veřejném sektoru
• ideální podíly nebo počty samozřejmě neexistují
Studium ekonomie veřejného sektoru můžeme rozdělit do tří oblastí:
a) poznání, ve kterých ekonomických aktivitách by se měl veřejný sektor angažovat a jak by měly být tyto aktivity organizovány
b) pochopení a předvídání následků vládních opatření
c) vyhodnocení alternativních opatření
Ekonomické základy moderního státu
Moderní státy poskytují prostřednictvím státního rozpočtu celou řadu služeb (bydlení, vzdělávání, ochrana a obrana, justice…). Rozsah, v němž se stát zapojuje do poskytování statků a služeb prostřednictvím rozpočtu, a druhy poskytovaných služeb, se liší u každého státu a mění se i s časem. Vyvstávají nám tím následující otázky:
• Proč státy poskytují právě ty druhy statků a služeb, které poskytují?
• Je na těchto statcích a službách něco zvláštního, co odůvodňuje jejich alokaci prostřednictvím rozpočtu veřejného sektoru?
• Jaké činnosti by měl stát prostřednictvím rozpočtu alokovat?
Neexistuje jediné ekonomické odůvodnění státu. Stát existuje spíše proto, aby se zabýval celou řadou různých problémů a zároveň při tom hraje řadu různých rolí, které se liší a někdy jsou i ve vzájemném rozporu .
Tržní selhání
Tržní selhání se vztahuje na takové situace, v nichž podmínky nezbytné pro dosažení tržně efektivního řešení neexistují, nebo jsou porušovány. Pokud je tržní systém ponechán sám sobě, není pravděpodobné, že bude fungovat efektivně.
Faktory způsobující neschopnost trhů dosahovat efektivních výstupů zahrnují:
a) existenci veřejných statků,
b) existenci externalit,
c) nedokonalou konkurenci,
d) neúplné informace,
e) nejistotu."
Poznámka
Důležité informace jsou tučně značeny. Součástí práce jsou grafy a tabulky, rozsah čistého textu činí cca 86 stran.
Otázky jsou zpracované v rozsahu cca 4 až 11 stran.
Vlastnosti
Číslo práce: | 24317 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 95 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Částečně |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2012 |
Počet stažení: | 7 |
Velikost souboru: | 1303 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera24317
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.