Všeobecná státověda - okruhy pro PF UP Olomouc
Kategorie: Právo
Typ práce: Vysokoškolské okruhy
Škola: nezadáno/škola není v seznamu
Charakteristika: Práce se zabývá všeobecnou státovědou. Věnuje se státu, státní moci, její legitimitě a legalitě, suverenitě lidu, moci ustavující a ustavené. Všímá si vzniku, zániku, trvání státu, kontinuity a diskontinuity, funkce a klasifikace ústav a pojmu konstitucionalismus. Sleduje problematiku struktury a obsahu ústavy, organizace státu, státních orgánů, způsobů ustanovování do funkcí, pravomoci a působnosti státního orgánu, státního občanství, suverenity, území. Uvádí témata územní svrchovanosti, územní výsosti, forem státu a jejich členění, jednoty a dělby moci z horizontálního a vertikálního hlediska, parlamentní, prezidentské a smíšené formy vlády. Rozebírá monarchii, stát unitární a regionální autonomii, konfederaci, federaci, základní práva a svobody, demokracie (reprezentativní, přímou). Rozpracovává volby, volební systémy, parlamentarismus, parlament, bikameralismus, pravomoci parlamentu a postavení jeho členů. Stejně podrobně probírá moc výkonnou a soudní. Závěr patří vztahu mezinárodního a vnitrostátního práva.
Obsah
1. | Stát – pojem, znaky, funkce
|
2. | Státní moc, její legalita a legitimita
|
3. | Suverenita lidu, moc ustavující a ustavená
|
4. | Vznik, zánik a trvání státu, kontinuita a diskontinuita
|
4.1. | Vznik státu podle Jelínka
|
4.2. | Příčiny vzniku nového státu
|
4.3. | Období moderních států
|
5. | Pojem ústavy – klasifikace a funkce ústav, konstitucionalismus
|
5.2. | Konstitucionalismus (teorie ústav)
|
5.3. | Druhy ústav z hlediska jejich typologie
|
6. | Struktura a obsah ústavy
|
6.1. | Obsahové náležitosti Ústavy
|
6.3.1. | Model ústavního obsahu
|
7. | Organizace státu, státní orgány, způsoby ustanovování do funkcí
|
7.1.2. | Zvláštní složky organizace státu
|
8. | Pravomoc a působnost státního orgánu
|
8.1. | Hledisko typických právem vymezených státních činností
|
9. | Státní občanství - pojem, obsah, nabývání, pozbývání
|
10. | Státní suverenita – vývoj a obsah pojmu
|
10.1. | Vztah mezi státní suverenitou a územím
|
11. | Státní území – pojem, základní znaky, rozsah
|
11.1. | Problém fiktivních území
|
12. | Územní svrchovanost a územní výsost
|
12.1. | Vztah státní moc a území
|
12.2. | Princip teritoriality
|
12.3. | Závislé státní území
|
13. | Formy státu a jejich členění
|
13.1. | Monarchie a republika
|
13.2.1. | Základní členění forem vlády
|
14. | Jednota a dělba moci – horizontální a vertikální hledisko
|
14.1. | Unitární stát a federace
|
15. | Parlamentní forma vlády, charakteristika a příklady
|
15.1. | Parlamentní monarchie
|
15.2. | Parlamentní republika
|
15.3. | Systém vlády parlamentu
|
16. | Prezidentská forma vlády, charakteristika a příklady
|
17. | Smíšené formy vlády - poloprezidentská forma vlády, kancléřská forma vlády
|
17.1. | Neoprezidentská forma vlády (ve Francouzské republice)
|
17.2. | Kancléřská republika SRN
|
17.3. | Švýcarská forma vlády shromáždění
|
18. | Monarchie - pojem, typy
|
18.1. | Parlamentní monarchie
|
18.2. | Dualistická monarchie
|
19. | Stát unitární a regionální autonomie
|
20. | Konfederace, pojem, znaky, odlišení od federace
|
21. | Federace, pojem, znaky, dělba kompetence, typologie federací
|
21.1. | Důvody a podmínky vzniku federace
|
22. | Základní práva a svobody – vývoj, ideové zdroje, charakteristika, občanské povinnosti
|
22.1. | Charakteristika základních práv a svobod
|
23. | Klasifikace základních práv a svobod
|
23.2. | Úmluvy mezinárodního zakotvení práv
|
23.3. | Základní povinnosti
|
24. | Pojem a znaky demokracie, způsoby demokratického rozhodování
|
24.1. | Vládnutí v podmínkách právního státu
|
25. | Reprezentativní (zastupitelská) demokracie
|
26. | Přímá demokracie a její formy
|
27. | Volby – pojem, funkce, volební právo, principy
|
27.2. | Druhové odlišnosti voleb ve vztahu k jiným ustavovacím technikám
|
28. | Volební systémy – principy, rozdíly
|
28.1. | Znaky volebního systému
|
28.2. | Techniky volební reprezentace (volební systémy)
|
28.2.2. | Poměrný (proporcionální) systém
|
29. | Parlamentarismus, parlament, bikameralismus
|
30. | Pravomoci parlamentu a postavení jeho členů
|
30.1. | Základy právního postavení parlamentu
|
31. | Pojem a obsah moci výkonné, orgány moci výkonné, organizační struktura
|
31.1. | Koncepční typy vlád
|
31.2. | Charakteristika státní exekutivy, vládní a výkonné orgány moderního státu
|
32. | Principy organizace a činnosti moci výkonné
|
33. | Pojem, funkce a úkoly soudnictví
|
33.2. | Zásady organizace a fungování soudnictví
|
34. | Vláda - pojem, modely, ustavení, pravomoc
|
34.1. | Působnost, pravomoc a formy rozhodování vlády moderního státu
|
35. | Hlava státu - pojem, modely
|
35.1. | Hlava státu v monarchii
|
35.2. | Hlava státu v republice
|
35.4. | Působnost a pravomoc
|
35.5. | Postavení hlavy státu v jednotlivých formách vlády
|
36. | Druhy soudů a soudnictví
|
36.4. | Dělení podle stupňové soustavy
|
37. | Principy soudního rozhodování
|
38. | Nezávislost soudů a soudců
|
39. | Ústavní soudnictví - modely, pravomoc, typy kontroly
|
39.1. | Specializované ústavní soudnictví
|
40. | Vztah mezinárodního a vnitrostátního práva
|
Úryvek
"39) Ústavní soudnictví - modely, pravomoc, typy kontroly
má pravomoc rozhodovat o souladu zákonů s ústavou – tato pravomoc vzniká až se vznikem psaných ústav. Původně šlo o tzv. Judical Review (difízní) ústavní soudnictví, kdy byl každý soud oprávněn rozhodovat o ústavnosti právních předpisů, zákony však neruší, jen se při řešení konkrétního sporu rozhodnou, zda teď či onen zákon nepoužije s tím, že jej nepoužije ani příště (precedens)
Specializované ústavní soudnictví je charakteristické tím, že pouze specializovaný soud má pravomoc posuzovat zákony.
Znaky ústavního soudnictví:
- abstraktní kontrola ústavnosti právních předpisů (aniž by vznikl spor)
- konkrétní kontrola na základě případu
- kompetenční spory mezi ústředními orgány státu
- spory ve federaci mezi federaci a členskými státy a čl. státy navzájem
- ústavní stížnosti (FO, PO se obrátí k ochraně ústavního soudu)
- rozhodování o ústavnosti politických stran
- rozhodování ve volebních věcech
- zbavení základních práv u FO
- souzení nejvyšších státní funkcionářů (zbavení mandátu, porušení ústavní povinnosti)
- spor musí být ukončený, hrozí bezprostřední zásah o práv jedince
- stěžovatel má procesní legitimaci, věc se musí bezprostředně týkat žalobce a žalovaného
- nesmí jít o smluvené, hrané spory
- věc musí být soudně řešitelná
Specializované ústavní soudnictví
- pouze specializovaný soud má pravomoc posuzovat zákony (obvykle ústavní)
- spojeno s normativní teorií (Československo, Rakousko, počátky už za Rakouska-Uherska)
- u nás pouze jeden ústavní soud – koncentrované ústavní soudnictví
Znaky ústavního soudnictví:
- abstraktní kontrola ústavnosti právních předpisů (nevznikl spor), následná x preventivní
- konkrétní kontrola na základě případu
- spory ve federaci mezi federaci a členskými státy a členskými státy navzájem
- ústavní stížnosti (FO, PO se obrátí k ochraně ústavního soudu) – omezeno lhůtami, významem problému, nutnost vyčerpat všechny řádné opravné prostředky
- rozhodování o ústavnosti politických stran
- rozhodování ve volebních věcech
- kompetenční spory mezi ústředními orgány státu
- zbavení základních práv u FO
- souzení nejvyšších státní funkcionářů (zbavení mandátu, porušení ústavní povinnosti"
Poznámka
Jedná se o vypracované okruhy do předmětu Všeobecná státověda (pro I. ročník právnická fakulty Univerzity Palackého v Olomouci). Práce má převážně heslovitou formu. Nutná následná kontrola textu.
Vlastnosti
Číslo práce: | 10528 |
---|
Autor: | kamar - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 81 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2007 |
Počet stažení: | 105 |
Velikost souboru: | 117 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera10528
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.
Diskuse