Seminarky.cz > Studijní podklady > Výpisky z knih, recenze > > Špatenková, Naděžda a kol.: Krizová intervence pro praxi

Špatenková, Naděžda a kol.: Krizová intervence pro praxi

Kategorie: Psychologie

Typ práce: Výpisky z knih, recenze

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Práce je výtahem z knihy Krizová intervence pro praxi od Naděždy Špatenkové. Odpovídá na otázky, co je krize, co prožívají lidé v krizi, co ovlivňuje její průběh a intenzitu či kdo a jestli vůbec může pomoci lidem v krizi. Zaměřuje se především na krizi ze ztráty něčeho či někoho. Předkládá jednotlivé kroky krizové intervence, tedy psychologické pomoci spočívající v setkáních a rozhovorech s klientem.

Obsah

1.
Distanční forma krizové intervence
1.1.
Telefonická krizová intervence (TKI)
1.1.1.
Výhody TKI
1.1.2.
Nevýhody TKI
1.2.
Průběh TKI
1.2.1.
Navázání kontaktu s klientem
1.2.2.
Aktivní naslouchání
1.2.3.
Identifikace zakázky a očekávání klienta
1.2.4.
Dotazování / mapování
1.2.5.
Respektování individuálních potřeb každého klienta
1.2.6.
Řešení klientova problému
1.2.7.
Ukončení hovoru
1.3.
Obtížné hovory na lince
1.3.1.
Agresivní telefonáty
1.3.2.
Opakované telefonáty „starých známých“ klientů
1.3.3.
Sexuálně zaměřené telefonáty
1.4.
Využití internetu
1.5.
Pracovník krizové intervence a jeho krize
2.
Ztráta jako krize a krize jako ztráta
2.1.
Materiální ztráta
2.1.1.
Ztráta minulosti
2.1.2.
Ztráta bezpečí
2.1.3.
Krizová intervence v případě materiální ztráty
2.2.
Funkcionální ztráta
2.3.
Vztahová ztráta
2.3.1.
Krizová intervence u pozůstalých
2.4.
Intrapsychická ztráta
2.4.1.
Narození postiženého dítěte
2.4.2.
Pomoc v rodině
2.5.
Rolová ztráta
2.5.1.
Proč se lidé obávají ztráty zaměstnání
2.5.2.
Přímá neformální pomoc
2.5.3.
Odchod do důchodu
2.5.4.
Ztráta rodinných rolí
3.
Násilí
3.1.
Násilí v rodině
3.1.1.
Ženy jako oběti rodinného násilí
3.1.2.
Krizová intervence v případě násilí páchaného na ženách
3.2.
Ženy jako oběti sexuálního násilí
3.2.1.
Krizová intervence v případě znásilnění
3.3.
Děti jako oběti rodinného násilí
3.4.
Senioři jako oběti domácího násilí
3.5.
Muži jako oběti násilí
4.
Sebevražda
4.1.
Varovné signály a diagnostika suicidálního ohrožení
4.2.
Specifika suicidálního jednání u dětí a dospívajících
4.3.
Krizová intervence v případě suicidálního jednání

Úryvek

"Distanční forma krizové intervence

Telefonická krizová intervence (TKI)
Tradiční model vyhledávání formalizované (instituciolizované) pomoci mnoha klientům nevyhovuje. Model je založen na tom, že se klient někam objedná (dlouhé čekací lhůty nejsou výjimkou), dostaví se ve stanovenou dobu na příslušné místo a ne požádán, aby o sobě poskytl základní osobní informace a sdělil svůj problém člověku, který mu z různých důvodů „nemusí sedět“. Pro některé klienty je tato situace velmi stresující, ne-li přímo ponižující.
Telefon nebo internet představují nástroje, které přibližují pomoc řadě klientům, kteří nejsou schopni si o ni říci jiným způsobem nebo ji jiným způsobem obdržet. Může se např jednat o klienty v ebrietě , intoxikaci, panice, při započatém sebevražedném pokusu, ale také o devianty, potenciální nebo skutečné pachatele trestných činů. Distanční formy pomoci jsou vhodné také např. pro klienty, kteří z nejrůznějších důvodů nemohou do poradny nebo ambulance přijít sami – malé děti, starší lidé, nemocní, imobilní. Pro ně může telefonický nebo internetový kontakt znamenat téměř jedinou možnost pomoci tísni nebo osamělosti.

Výhody TKI
1. Okamžitá pomoc > jakékoliv prodlení může zapříčinit neaktuálnost poskytnutí pomoci;
2. Snadná dostupnost > pomoc je právě tak blízko, jak daleko je nejbližší telefon;
3. Bezbariérovost.
4. Bezpečí a kontrola klienta > klient může být tam, kde se cítí bezpečně.
5. Anonymita klienta i interventa
6. Jiné výhody > můžeme mít neformální oděv, sedět hodně pohodlně.

Nevýhody TKI
1. Absence vizuálního klíče;
2. Redukce informací o klientovi;
3. Časový stres + možnost přerušení kontaktu;
4. Nedostatečná zpětná vazba.

Průběh TKI
1) Navázání kontaktu s klientem

Zvedat zpravidla po třetím zazvonění. Pozor na to, že ohlášení: „Linka důvěry, dobrý den“ můžeme podle Knoppové říkat neutrálně, laskavě, přelaskavě, agresivně, výhružně, unaveně, otráveně, rutinérsky, kvákavě apod.
Komplikací při navázání kontaktu s klientem může být smích a pláč > Nakonečný upozorňuje, že smích mže mít různý význam – vedle prosté radosti může vyjadřovat jízlivost, zlomyslnost apod. Pláč má zase katarzní účinek (slzy vyplavují z těla toxické látky a napomáhají obnovit rovnováhu, která byla při fyziologické reakci na náročnou životní situaci narušena), jednak užitek signalizující (skrze pláč zpravidla postižený signalizuje svému okolí potřebu útěchy, pomoci, péče)."

Poznámka

Práce obsahuje tabulky.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 38 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 630 kreditů (=35Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera11777
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 1,70€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse