Mikroekonomie - přednášky
Kategorie: Ekonomická teorie
Typ práce: Zápisky z přednášek
Škola: nezadáno/škola není v seznamu
Charakteristika: Zpracované přednášky z Mikroekonomie přinášejí výklad následujících témat: teorie chování spotřebitele, poptávky, výroby firmy v krátkém a dlouhém období, příjmu a zisku firmy, firmy v dokonalé konkurenci, monopolu, monopolistické konkurence, oligopolu, teorie her, cen v nedokonalé konkurenci, moderní teorie firmy, tržního selhání a teorie veřejné volby. V jednotlivých tematických částech jsou vysvětleny relevantní pojmy, koncepce a související otázky a uvedeni významní autoři. Text je doplněn komentovanými rovnicemi, grafy, tabulkami a schématy.
Obsah
1. | Teorie chování spotřebitele
|
1.5. | Optimum spotřebitele
|
2.2. | Faktory určující poptávku
|
2.4. | Důchodová spotřební křivka
|
2.5. | Englova spotřební a výdajová křivka
|
2.6. | Odvození křivky poptávky po statku
|
2.7. | Substituční a důchodový efekt
|
3. | Teorie chování firmy. Výroba v dlouhém a krátkém období
|
3.1. | Výroba v krátkém období
|
3.2. | Výroba v dlouhém období
|
5. | Firma v dokonalé konkurenci
|
5.1. | Rovnováha firmy a zisk
|
5.2. | Rovnováha v krátkém a dlouhém období
|
6.5. | Nulový zisk a ztráta monopolu
|
7. | Monopolistická konkurence
|
7.3. | Teorie E. H. Chamberlina
|
8.3.2. | Stackelbergův model
|
8.3.5. | Model cenového vůdce
|
9.4. | Dilema členů kartelu
|
9.5. | Výplatní matice cenových strategií dvou firem
|
10. | Ceny v nedokonalé konkurenci
|
10.1. | Zlomová křivka poptávky
|
10.2. | Vzorec pro výpočet ceny v nedokonalé konkurenci
|
10.3. | Tvorba cen přirážkou
|
10.4. | Steindlův model ceny
|
10.5. | Administrovaná cena
|
10.7. | Cenová diskriminace
|
10.7.1. | Cenová diskriminace 1. stupně
|
10.7.2. | Cenová diskriminace 2. stupně
|
10.7.3. | Cenová diskriminace 3. stupně
|
11.2. | Firma v institucionalismu
|
11.3. | Klasická teorie firmy a její kritéria
|
11.4. | Zisk a jeho role a přístupy k zisku
|
11.5.1. | Jednoduchý manažerský model
|
11.5.2. | Scitovského model
|
11.5.3. | Williamsonův model
|
11.6. | Růstová teorie firmy
|
11.7. | Behavioristické modely
|
11.7.2. | Behavioristická teorie firmy podle Cyerta a Marche
|
11.8. | Model zaměstnanecké firmy
|
12.1. | Nedokonalá konkurence
|
12.3. | Asymetrické informace
|
12.4. | Další příčiny tržního selhání
|
13.1. | Rozhodování politických stran
|
13.4. | Aktéři politického rozhodování
|
Úryvek
„MODERNÍ TEORIE FIRMY
Neoklasická teorie = ek.hlavního proudu
existují zde 3 tržní subjekty 1. domácnosti, 2. firmy, 3. stát – role tehdy pofiderní
ekonomická rovnováha:
Kdy je spotřebitel, firma v rovnováze? Co to rovnováha je?
- stav kdy účastníci nemají potřebu měnit své chování
- fa je v rovnováze, když MR = MC (už to fa nemůže zlepšit)
- poptávka a nabídka → rovnovážná cena
- Paterovo optim.řešení (nikdo si nemůže pohoršit)
- Neokl.teorie něco nebere na vědomí:
Strukturu vlastnických vztahů (každý má jiný zájem)
Nebrali do úvahy pojem transakční náklady (Ny spjaty s uzavíráním smluv)
Nezohledňovali faktor času – tzn.že neoklasikové uvažovali staticky
Mění se jednání aktérů na trhu
Oportunismus = souvisí s chováním
Firma v institucionalismu
1) Firma a transakční náklady
- příčinou vzniku firem jsou transakční N – abych mohli snižovat transakční náklady vytvoříme firmu – skupinu lidí, kteří spolu neobchodují ale spolupracují a poslouchají podnikatele (vlastníka, manažery).
- Snaha o úsporu transakčních nákladů vysvětluje problematiku zvětšování firem, jinak řečeno fůze. Typy fůzí:
a) horizontální fúze – spojení několika firem, stejného výrobního programu (automobilky)
b) vertikální fúze – původně externí služby se „vtahují“ dovnitř firmy
c) konglomerátní fúze – spojení nesouvisejících firem
2) Firma jako pletenec smluv (Nexus of Contracts)
- existují firmy, v nichž podnikatel nevlastní vůbec nic, protože si VF najímá, proto se dá na firmu pohlížet jako na pletenec smluv, které mezi sebou uzavřeli vlastníci VF . (např. mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem je pracovní smlouva, mezi firmami a bankou je úvěrová smlouva, atd.)
- firma je pletenec smluv, které uzavřeli vlastníci VF, aby firma mohla vyrábět s co nejnižšími transakčními N.
3) Nákladově optimální velikost firmy
- firma a řízení jsou spolu spjaty
- jsou zde N- viditelné (N na platy manažerů, technické prostředky….)
- neviditelné (tušíme je, ale neumíme je ocenit)
- firma je ovlivňována N na řízení
- nalezení rovnováhy (optima) firmy – metodou pokus-omyl
- zvětšování firmy nejde do nekonečna
Alternativní cíle firmy
- dříve byl pouze jeden cíl …maximalizace zisku. V dnešní době jde podnikateli také o jiné cíle. Firma může mít alternativní cíle:
- maximalizace obratu
- zvýšení tržního podílu
- uspokojivá výše zisku
- přežití na trhu
- růst a expanze
- dosažení solventnosti (platební schopnosti)
- ekonomická nezávislost (zvýšení samostatnosti)
- jiné
Klasická teorie firmy a její kritéria –
Mezi neokl. patřili Robinsonová a Chamberlin
Chápali firmu z hlediska nákladů
Základem = maximalizace zisku
Klas. ekonomie má určitou omezenost:
Příčiny (problémy)
Nedokonalá konkurence
Složitá vlastnická struktura (problém vlastník x manažer)
Problém řízení – složité řízení v současnosti i v minulosti
Nedostatek informací (nemůže nikdy očekávat, vždy bude něco chybět, ale rozhodovat se musí)
Měnící se okolí je faktor, na který by měla ekonomie reagovat (informační technologie, globalizace)
Rizika
Možné konflikty mezi skupinami firmy
Neoklasická ekonomie uznává základní případ – zjednodušená situace = modelová situace
Zisk a jeho role a přístupy k zisku
3 přístupy
1) kompenzační a funkcionální teorie – zisk je odměna (kompenzace) za rizika a aktivitu podniku
2) teorie monopolní – zisk je důsledkem monopolního postavení na trhu
3) teorie inovační – zisk je odměna za přínos do procesu výroby, který přinese inovace“
Poznámka
Práce obsahuje grafy, schémata a tabulky, rozsah čistého textu činí cca 35 stran.
Důležité pojmy jsou značeny barevně, tučně či podtržením.
Práce se na jednom místě odkazuje na blíže nespecifikovanou učebnici.
V práci se objevují pravopisné chyby, překlepy a věcné omyly (záměna jména Ernst Engel za Ernest Engel, Harsanyi za Harsany, Williamsonův model za Williamsův model, O. Eaton Williamson za O. Baton Williamson, Marrisův model za Marristův model, teorie Marche za teorie Marce).
Text obsahuje krátkou pasáž dokumentu dostupného na http://dspace.upce.cz/bitstream/10195/32428/1/CL575.pdf (postup Simonova modelu).
Vlastnosti
Číslo práce: | 22224 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 65 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2011 |
Počet stažení: | 3 |
Velikost souboru: | 149 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera22224
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.
Diskuse