Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Autorita, důvěra a pochopení ve vztahu mezi rodiči a dospívajícími dětmi - esej

Autorita, důvěra a pochopení ve vztahu mezi rodiči a dospívajícími dětmi - esej

Kategorie: Pedagogika, Sociologie

Typ práce: Eseje

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Práce formou eseje promýšlí aspekty autority, důvěry a pochopení ve vztahu mezi rodičem a dospívajícími dětmi. V úvodu načrtává některé typy rodičovských přístupů k dospívajícímu a poté se obrací k rysům vnímání sociálních vztahů a chování typickým pro dospívající. V návaznosti vyzdvihuje význam vhodné rodičovské autority pro mladistvého a poukazuje rovněž na důležitost vzájemného porozumění v rodině. Poté se snaží nalézt optimální poměr mezi důvěrou a ochranou ve vztahu dospívajícího a rodiče, kde varuje před přílišnou snahou rodičů své děti chránit, a v závěrečných částech se vrací k místu pochopení ve výchově dospívajících.

Obsah

1.
Rodiče a dospívající potomek
2.
Vnímání norem a spravedlnosti během dospívání
3.
Izolace mladistvých od světa dospělých
4.
Dospívající a rodičovská autorita
5.
Potřeba porozumění u dospívajících
6.
Důvěra a ochrana ve vztahu mezi dospívajícím dítětem a rodiči
7.
Pochopení problémů a potřeb dospívajícího dítěte
8.
Závěr: přenášení modelů výchovy do další generace

Úryvek

"Hranice v autoritě, důvěře a pochopení jsou často velmi křehké. Situace, které jednoho rodiče nechávají zcela chladným, jiného dostávají do nepříčetnosti. Někteří rodiče se na dospívání svých ratolestí těší pramálo, spíše s obavami čekají citové otřesy, které jak jsou přesvědčeni, nevyhnutelně provází dospívání. Často se stává, že rodiče své vlastní obavy přenesou na děti a tím vyvolají problémy, jichž se obávali. Jiní naopak nadějně očekávají pozitivní změnu, třeba v chování nebo uvažování. Z těchto přístupů není správný ani jeden.

Dospívající tvor si začíná plně uvědomovat svá práva a co je to spravedlnost. Hodně věcí vnímá mnohem citlivěji než jeho vychovatelé. Pozorněji sleduje, co smí, co ne a zda se stejnými pravidly řídí dospělí nebo ostatní sourozenci. Dospívající dokáží velice přísně soudit bezpráví, ale tvoří si i vlastní ideály o věcech a lidech. Podle Zdeňka Matějíčka (Po dobrém nebo po zlém) by bylo zajímavé, moci si prohlédnout svět tak, jak si ho představují náctiletí. Problémy mezi dospělými a dětmi v tomto věku jsou běžné. Každá generace má na tu novou generaci a nový svět jiný názor, chce to čas, než dojdou ke shodnutí, i když ani to nemusí nastat.

Mladiství začínají lépe chápat sebe i druhé nebo o sobě a druhých alespoň uvažuje. Jejich city jsou často prudké a intenzivní, navíc ve stavu jakoby napětí a rozkolísanosti. Prudkost jejich povahy může vést k přehánění, a tak kritika přechází v zcela nekritické odmítání všeho ze světa dospělých. Místo dospělého usuzování a hodnocení nastupuje vzdorovitý postoj vůči všemu a všem. Vztah rodičů a dospívajících je z velké části založen na upřímnosti tj. souladu mezi cítěním, myšlením a jednáním vůči němu i ostatním. Mladí lidé dokáží dospělým odpustit mnohé nedokonalosti i menší rozumovou nebo kulturní vyspělost. Jsou ochotni jim i pomoci, ale neodpustí, pokud někdo předstírá něco, co není. V tomto věku se dítě snaží, co nejvíce uniknout ze světa dospělých. Více dá na názor vrstevníků než dospělých. Proto nerozvážnosti, kterých se dopouští, často vycházejí ze strachu nebýt zesměšněn, nepřijít o přátele a podobně. Jsou schopni bránit své přátele s nadlidským úsilím, i když ví, že se nezachovali správně ani kamarádi, ani oni, ale dospělému to nepřiznají, pokud v něj nemají důvěru.

Pomoci jim rodiče mohou i jako správná autorita, ne formou násilí a nátlaku, to jen podporuje jejich postoj proti, jde spíše o vedení a pomoc. Děti by neměly býti podřízenými, spíš dospělého následovat. S autoritou by měly získat oporu, jistotu a pocit bezpečí. Je důležité mít nad sebou autoritu jako dítě i jako dospělý někoho, kdo je pro nás vzorem, od kterého se můžeme učit pro další život. Je výhodou pro rodičovskou autoritu, pokud má dítě možnost vidět rodiče při práci v zaměstnání, aby si mohlo ověřit, že to co rodič tvrdí nepředstírá, ale opravdu dokáže. Dříve to bylo běžné. Rodiče pracující na poli měli děti neustále při sobě. Dnes je to o poznání těžší, rodiče dojíždějí do práce i do jiných měst a jsou od dětí daleko. Autorita se může vztahovat i jen na určitou oblast dovedností př. elektronika, rybaření, vaření, kutilství nebo důležitá životní rozhodnutí. Celkové autority člověk dosahuje špatně, nikdo není dobrý ve všem, nemůže být autoritou ve všech oblastech. Snaha o to je jen předstíráním, které dítě pozná. Adolescent ocení i rady spojené s osobní zkušeností, pokud mu nejsou denně vnucovány. Autoritě rodičů neprospívá, pokud před dítětem řeší spory, z kterých je patrná neúcta k tomu druhému (urážejí se, vzájemné ponižování se, osočování, zlehčování). Dítě vše vidí, trpí tím a ztrácí úctu k dospělým celkově. V jejich myšlení to jen dělá mnohem větší zmatek. Oba rodiče jsou pro něj autorita. Tím, že se navzájem shazují, nedocílí toho, že mají převahy nad tím druhým, jen sami ztrácejí tvář před dítětem. Do autority nepatří jen rozumové ocenění schopností a dovedností, ale je založen i na mnohem hlubších základech, protože rodiče jsou s dítětem od jeho narození a mají ho rádi i on je, i když v tomto období je to občas pro ně těžké si to přiznat. Každý člověk potřebuje jistotu, že někomu na něm záleží, má ho rád a je pro někoho důležitý. Tento pocit může dospívajícímu v mnohé pomoci. Má-li jistotu opory a pomoci když je třeba, je jeho vývoj plynulejší."

Poznámka

Zpracováno jako seminární práce pro předmět Pedagogika rodiny. Text není výrazněji členěn.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 38 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 630 kreditů (=35Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera22964
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 1,70€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse