Seminarky.cz > Studijní podklady > Otázky ke zkoušce > Vysokoškolské okruhy > > Historický kontext nauky o podniku a podnikání

Historický kontext nauky o podniku a podnikání

Kategorie: Podniková ekonomika, Globalizace

Typ práce: Vysokoškolské okruhy

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Práce seznamuje s historickými a soudobými pohledy na nauku o podniku a podnikání. Nejprve zachycuje historický rozvoj podnikatelské terminologie a pojetí firmy z hlediska různých vědních oborů. Poté charakterizuje dva základní pohledy na podnik a celá druhá polovina práce pak postihuje změny v chápání podnikání a podnikatelských formách odehrávající se v souvislosti s globalizací.

Obsah

1.
Historické souvislosti nauky o podnikání
2.
Pohledy dalších vědních oborů
3.
Historický pohled na pojetí podniku
3.1.
Klasický – evropský
3.2.
Manažerský – anglosaský
3.3.
Historický pohled na organizační pojetí podniku
4.
Svět lidského potenciálu
5.
Soudobé typy a formy podnikání a podniků
6.
Nová typologie firem
7.
Globální aspekty soudobého podnikání
8.
Obecná východiska
8.1.
Globalizace jevů a procesů
8.2.
Produktivita práce
8.3.
Harmonizace kultur
8.4.
Vztah invence a hmoty
8.5.
Světové informační sítě
8.6.
Kdo bude vítěz a kdo poražený?
8.7.
Proměny podnikání a podnikatelského prostředí
8.8.
Nové tendence rozvoje v kontextu s předchozím vývojem

Úryvek

"Historické souvislosti nauky o podnikání
Podíváme-li se na podnikání z historického hlediska, dostáváme velmi zajímavé souvislosti.
Robert D. Hisrich [1985, s. 19] se pokusil o popis vývoje teorie podnikání a pojmu podnikatel a dospěl k následujícím závěrům. Pojem podnikatel se objevuje zejména ve francouzském jazyce již ve středověku ve smyslu „zprostředkovatel, prostředník, osoba zodpovídající za velké projekty“.
Z vojenské terminologie se v 17. století pojem podnikatel přesouvá do širšího společenského kontextu a váže se již rovněž na pojem rizika, zisku nebo ztráty z kontraktu (zejména vládního).
V roce 1725 Richard Cantillon zřetelně odděluje pojem podnikatel, tedy osobu nesoucí riziko projektu-podnikání, od pojmu rentiér, tedy osoby poskytující kapitál za určitou cenu – rentu. Jde o zásadní bod v myšlení teoretiků věnujících se podnikání. Byla to bezprostřední reflexe tehdejší podnikatelské praxe. Další posun v myšlení nastal (Beaudeau, 1797), když podnikatel byl chápán jako osoba nesoucí riziko projektu, osoba plánující, dohlížející, organizující a vlastnící určitý projekt (podnik). Tuto etapu formování podnikatelství jako teorie dovršil Jean Baptiste Say (1803) tím, že jednoznačně oddělil zisk podnikatele od zisku z kapitálu. Obdobně uvažoval i Francis Walker (1876), který rozlišoval mezi osobami, jež poskytují zdroje a dostávají úroky, a osobami, jejichž zisky pocházejí z manažerských schopností.
Joseph Schumpeter (1934) podnikateli přidává vlastnost inovátora, který rozvíjí nevyzkoušené techniky. Podobné vlastnosti přiřazovali podnikateli David McClelland (1961) či Peter Drucker (1964). Albert Shapero (1975) konstatuje, že podnikatel se chápe iniciativy, vytváří sociálně ekonomické mechanizmy a počítá s rizikem nezdaru.
Gifford Pinchot (1983) přichází s pojmem intrapodnikatel, což je podnikatel v rámci již existující organizace. Uvedený názor posouvá pohled na podnikání do další roviny, kterou prakticky však do značné míry naznačil několik desítek let před tím Tomáš Baťa.
Karl Vesper (1980) prohlásil hlubokou myšlenku, objasňující neustále dilema o podnikání, podnikatelství atd., když konstatoval, že podnikatel je jinak viděn ekonomy, psychology, byznysmeny i politiky. Nutno zde upozornit na dvě polohy uvedené myšlenky."

Poznámka

Součástí práce je tabulka a schémata o rozsahu cca 1 strany.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 38 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 630 kreditů (=35Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera23995
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 1,70€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse