Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Paměť a učení

Paměť a učení



Kategorie: Andragogika, Pedagogika, Psychologie

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Práce dává rady k efektivnímu učení a dotýká se problematiky učebních typů. Obsahuje také krátký test na určení učebního typu.

Obsah

1.
Úvod
2.
Jak se dobře učit
3.
Učební typy
4.
Test na učební typ

Úryvek

"Doma i ve škole často slýcháme, že se máme učit, ale málokdy a málokdo nám vysvětlí jak. Je také pozoruhodné že toto „ jak se učit“ se prostě nevyučuje. Přitom platí stará moudrost, že inteligence a nadání samo o sobě nestačí, aby žák ve škole prospíval. K čemu je vysoký inteligenční kvocient, když se učíme málo nebo špatně? Když se jednou ptali A. Einsteina , jak přišel k takovým znalostem odpověděl : „ Z 90% díky potu a z 10% díky nápadům“. Tedy ani ve vědě není úspěch bez učení a práce.

V žádném případě se učit nenaučíme tak, že budeme každý den sedět několik hodin nad knihami a budeme jen biflovat, až nás bude bolet hlava, a školy budeme mít plné zuby. Učit se naučíme tréninkem. Stejně jako ve sportu. Tam také neběžíme, neplaveme nebo neboxujeme jen tak slepě, ale nejdříve trénujeme techniku a taktiku. Přeneseno na učení: čas učení si naplánovat a rozdělit tak, aby zbylo dost času pro zábavu a uvolnění se. A za druhé : učební látku zpracovat tak zhuštěně, důkladně a šikovně, aby co nejvíc zůstalo v paměti.

Než se začneme učit měli bychom zjistit, jestli máme všechny potřebné pomůcky, naše pracovní plocha je dostatečně uklizená a osvětlená. Psychologové se domnívají , že správná pracovní plocha by měla být nejméně 1 x 0.5 m velká a výška pracovního stolu by se měla pohybovat mezi 70 – 80 cm.

I. Jak se dobře učit

Touto otázkou se zabývala řada psychologů, kteří díky pozorování a zkoumání jedné třídy v Anglii přišli na toto:

1. učení musí být řádně naplánováno
2. musíme se učit ve křivce výkonu
3. učit se samostatněji
4. opakovat
5. pozorně číst

1) Učební látku zvládneme mnohem lépe, když si čas nutný k učení naplánujeme. Neboť v opačném případě se nám učení nahromadí a my ho nemáme šanci stihnout. Nejdříve si tedy látku musíme rozdělit do rovnoměrných časových intervalů. K tomu potřebujeme „ časový plán“ – nějaký zápisník do kterého si přesně vedeme co kdy a z čeho píšeme. Tak máme vše černé na bílém a jsme připraveni na všechny termíny. K tomu jeden příklad: na pátek je ohlášena písemná práce z matematiky. Dnes je pondělí , Učební látku si rozdělíme na několik částí – každý den zvládnu jednu část a ve čtvrtek jen opakuji.
2) Při plánování se nesmí opomenout jedna věc : začlenění přestávek. Neboť problémy s učením vznikají i následkem příliš dlouhého učení. Pokud se učíme dlouho jsme otráveni a upadáme do stresové situace. Dostaví se malátnost, únava , bolest hlavy… Jedno základní pravidlo říká, že asi 1/5 učební doby tvořit přestávky. Největší výkonnost přichází v poledne a na večer. ( od 6 hodin rána až po 12 hodin je nejvyšší výkonnost, pak klesá až do 17 hodin, pak jde výš a po deváté večerní klesá)."

Poznámka



PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x508d0ec33bc84.zip (11 kB)
Nezabalený formát:
Pamet_a_uceni.doc (41 kB)
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.

Diskuse