Obsah
Úryvek
"Nerovnovážné stavy:
Přebytek - vzniká pokud prodávající prodává až moc draze, neboť pak se zboží přestane kupovat
Nedostatek - vzniká pokud prodávající prodává příliš levně, ale ne pod cenou za kterou to koupil
Ideální stav
= stav při ceně, kde jsou výrobci ochotni prodat a kupující schopni koupit → kompromis
- ideální cena je tedy chápána jako výslednice střetu mezi nabídkou a poptávkou
- na trhu dochází k neustálému střetávání nabídky a poptávky a dosažení ekonomické rovnováhy se
proto jeví jako dlouhodobá tendence, k níž vývoj na trhu směřuje
→ stav absolutní ekonomické rovnováhy je tedy ideál, který neexistuje
TRŽNÍ MECHANISMUS
TRH
= oblast ekonomiky, kde mezi sebou jednotlivé ekonomické subjekty směňují zboží a služby
- výrobci zjišťují tržní prvky: nabídka, poptávka, cena a podle těchto informací se na trhu chovají
→ tržní vztahy získávají všeobecný charakter a také vzniká konkurence
- typy • Dílčí trh - prodává a kupuje se pouze jeden druh zboží
• Agregátní trh - trh veškerého zboží na určitém území
- vedle toho můžeme trh členit na: Trh peněz, Trh práce, Trh cenných papírů atd.
TRŽNÍ SUBJETKY
1) Jednotlivci a domácnosti a) kupující - za účelem uspokojování potřeb
b) prodávající - výrobní faktory: půda, práce, kapitál
2) Firmy a) kupující za účelem výroby
b) prodávající za účelem zisku z výrobků a služeb
3) Stát = tržní subjekt, který svými zásahy do ekonomiky ovlivňuje průběh reprodukčního procesu
- o vlivu státu se nepochybuje, předmětem odborných diskusí je míra tohoto vlivu
a) kupující - kupuje státní zakázky ve velkém množství, navíc jeho finance nikdo nehlídá
b) prodávající - prostřednictvím státních firem
FUNGOVÁNÍ
- na trhu se postupně vytváří cena podle představ kupujících a prodávajících
- změna jednoho prvku uvede do pohybu ostatní prvky
- peníze: prostředek, který udržuje mechanismus v chodu → umožňuje směnu
Dokonalá konkurence (v podstatě nemožná)
- podmínky: 1) Početné zastoupení výrobců → s počtem výrobců roste i konkurence
2) Dostatečná výroba žádaného zboží
3) Vstup na trh pro každého výrobce
4) Stejná kvalita výrobků téhož druhu
5) Stejná cena výrobků
- dokonalá konkurence slouží k tomu, aby výrobci museli snižovat své náklady a tak se udrželi na
trhu mezi ostatními výrobci s nižšími cenami, ale spotřebitelé nesmí dostávat nekvalitní zboží
→ nezbytná představa pro fungování trhu
Nedokonalé konkurence
- formy:
1) Monopol = výsadní postavení na trhu, neboť nikdo jiný to nevyrábí, je založené na:
• přírodní zvláštnosti: těžba, pěstování
• administrativní výsada: tisk bankovek udělen pouze jedné tiskárně
• rozhodující podílu na trhu: ČEZ - monopolní postavení umožňuje určovat si cenu
2) Oligopol = několik významných monopolu na trhu tvoří skupinku
- oslabuje tržní mechanismus • výrobní zdroje nejsou plně využívány
• výroba probíhá pod hranicí produkčních možností
- podoby:
1) Cenová konkurence - nízké ceny vyvolávající větší prodej
2) Necenová konkurence - zvyšování kvality produkce, inovace, reklamy i zdokonalování obalu
- nedokonalosti:
1) Deformuje ceny, čímž oslabuje funkce trhu"
Poznámka
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 28883 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2014 |
Počet stažení: | 82 |
Velikost souboru: | 12 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x536377b49ce13.zip (12 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.