Seminarky.cz > Diplomky, bakalářky > Bakalářské práce > > Návrh uživatelského rozhraní - bakalářská práce

Návrh uživatelského rozhraní - bakalářská práce

Kategorie: Informatika, Psychologie

Typ práce: Bakalářské práce

Škola: Vysoká škola ekonomická v Praze Fakulta informatiky a statistiky, Praha 3 - Žižkov

Charakteristika: Bakalářská práce se zaměřuje na představení jednotlivých druhů vlivů na tvorbu uživatelského rozhraní počítačových systémů a to z pohledu člověka jako jedince a aspektům z oblasti psychologie a dalších oborů. Dále je zkoumán vývoj uživatelského rozhraní a proces tvorby rozhraní. Práce je uložena ve formátu pdf (AcrobatReader)

Obsah

1.
Úvod
2.
Člověk – první strana rovnice
2.1
Psychologie člověka, vnímání, pozornost, paměť
2.2
Lidské chování
2.3
Interakce člověka s počítačem
3.
Zaměřeno na uživatele počítačových systémů
3.1
Charakteristiky uživatelů
3.2
Rozdělení uživatelů dle rolí
3.3
Poznej svého uživatele
4.
Evoluce uživatelského rozhraní
4.1
Příkazová řádka a menu
4.2
Grafická uživatelská rozhraní
4.3
Objektově orientovaná uživatelská rozhraní
4.4
Sociální rozhraní
5.
Proces návrhu uživatelského rozhraní
5.1
Návrh zaměřený na uživatele
5.2
Iterační proces návrhu
6.
Závěr
7.
Použitá literatura

Úryvek

"2.1.2 Lidské vnímání a pozornost

Už se vám v minulosti stalo, že se na obrazovce objevila hláška a zase zmizela, ještě než jste ji stačili přečíst? To může být dosti frustrující zkušenost pro mnohé z nás. Lidský vizuální systém potřebuje jistou krátkou dobu, aby mohl reagovat na stimul a přejet očima na místo, kde jsou prezentovány informace. Nějakou dobu zabere i samotné čtení zobrazované zprávy, a to možná i víckrát, aby byla zpráva navíc pochopena. Proto, abychom mohli například určit dobu, po jakou musí být zpráva zobrazena, musíme pochopit lidská omezení a schopnosti vnímat. Vnímání, to není pouze akt vidění. Je kombinací informací vnímaných našimi smysly se znalostmi uloženými v naší paměti. Proces vnímání porovnává nové zkušenosti se starými a očekáváními (Bailey, 1982). Lidský vjemový systém připojí k informaci, kterou obdrží význam, ať už je či není tento význam zamýšlený nebo přesný. Kolem nás je tolik informací, že naše smysly je neustále zpracovávají, ať už si toho jsme či nejsme vědomi.
Pro lepší ilustraci tohoto jevu lidského vnímání lze uvést příklad, který bývá v zahraniční literatuře označován jako „cocktail party phonomenon“ tedy večírkový fenomén. Představme si, že se nacházíme na večírku, v místnosti plné lidí, všichni jsou zabráni do konverzace, tedy v místnosti je poměrně rušno. Jistě si dokážeme představit, co se stane, zmíní-li někdo, i když třeba stojí až v druhém koutě místnosti, naše jméno. Do této chvíle jsme si ani neuvědomovali konverzace ostatních lidí, ale najednou téměř okamžitě, přejde naše pozornost tam, kde bylo vyřčeno, co nás upoutalo.
Když se fyzicky změní naše okolí nebo změna ve významu informací, které zpracováváme, okamžitě změníme svou pozornost na tuto informaci, ať již jde o změny ve světle, zvuku, pohybu, barvě či změnu v komplexitě zpracovávaných informací.

2.1.3 Zpracování informací – paměť a poznání

Theo Mandel, autor knihy o aspektech návrhu uživatelského rozhraní (Mandel, 1997) popisuje paměť, tedy komponenty lidského zpracování informací (senzorická paměť, krátkodobá paměť, STM, a dlouhodobá paměť, LTM) takto: Senzorická paměť
Jedná se o soustavu zásobníků, kam se ukládají informace získané automaticky našimi smysly. Zpracováváme velké množství těchto informací, aniž bychom si to vůbec uvědomovali. Musíme být schopni udržet velmi podrobná data, abychom mohli automaticky zpracovat informace, které jsou monitorovány našimi smysly. Tyto smyslové procesory fungují jako rozhledny hledající informace v obklopujícím světě. Nemusí být až tak chytré, ale musí být velmi pozorné a také rychle reagovat na změny, které se kolem dějí. Protože se toho děje tolik, nemůže tento smyslový systém udržovat informace moc dlouho a musí také vstřebávat nové a nové informace. Stane-li se něco, co upoutá naši pozornost, je informace předána vyšším paměťovým funkcím.
Konstantní nebo opakovaná stimulace unaví smyslové mechanismy a ty se stanou méně pozorné a méně schopné rozlišovat změny. Tento proces se nazývá habitace, a vztahuje se na všechny smyslové informace, včetně informací na obrazovkách počítačů a fyzickém prostředí. A proto jsou všechny prvky počítačového rozhraní důležité a musí být navrženy tak, aby sloužily přesně určenému účelu uživateli.

Krátkodobá paměť

Druhou fází zpracování informací je krátkodobá paměť (STM). Poznaná a vstřebaná informace je předána ze senzorické paměti k dalšímu zpracování. STM obdržuje informace i z dlouhodobé paměti (LTM) díky procesu poznání. STM je nejslabším článkem, hrdlem láhve, v celém procesu zpracování informace. Její zásobník je kapacitně omezen na pět až devět prvků, nově příchozí informace vytlačí tu starší. V případě, že zásobník je zaplněn a i doba, po kterou může být informace udržena je časově omezena (maximálně asi 30 sekund, což je údajně možno tréninkem i prodloužit). V krátkodobé paměti dochází k myšlení, ke zpracování informace.
(Například potřebujeme-li vynásobit 6 * 538 z hlavy, dochází k tomuto myšlenkovému procesu právě v krátkodobé paměti).
Způsob fungování STM je poměrně jednoduchý. Je velmi důležité brát na omezení krátkodobé paměti člověka při interakci s počítači v potaz. Lidé mají několik strategií, jak udržet informaci v STM. Mezi ně patří ty, které Mandel označuje jako trénink a zkracování (rehearsal a chunking). Je použita ta metoda, která je zrovna pro danou informaci příhodnější a přitom se dají navíc kombinovat. Telefonní číslo může být natrénováno jednoduše opakováním nahlas či pro sebe."

Poznámka

Obsahuje schémata, obrázky a tabulky. Práce je ve formátu pdf (AcrobatReader).

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 38 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 630 kreditů (=35Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera13817
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 1,70€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse