Seminarky.cz > Studijní podklady > Otázky ke zkoušce > Vysokoškolské okruhy > > Speciální pedagogika - okruhy ke zkoušce

Speciální pedagogika - okruhy ke zkoušce

Kategorie: Pedagogika, Pedagogika - speciální

Typ práce: Vysokoškolské okruhy

Škola: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Pedagogická fakulta, České Budějovice

Charakteristika: Vypracované otázky z předmětu Speciální pedagogika pro ZŠ. Zabývá se postupně jednotlivými oblastmi jako surdopedie nebo psychopedie. Obsahuje také základní pojmy a směry speciální pedagogiky. Vhodné jako příprava ke zkoušce. Obsahuje zápisky z přednášek i ze seminářů.

Obsah

1.
Speciální pedagogika
1.
předmět
1.
2. cíle
1.
3. postavení v systému věd
1.
4. členění oboru
1.
5. aktuální trendy
2.
Základní metody
2.
1. diagnostika
2.
prevence
2.
3. komplexní rehabilitace
3.
Terapie v SPPG
4.
Školský poradenský systém a platná legislativa
5.
Skupiny žáků se SVP, včetně SPU
6.
Podpůrná opatření a jejich realizace
7.
Žák s postižením a v rodině a škole komunikace s rodinou
7.
1. příprava třídy na integraci žáky se SVP

Úryvek

"SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA

M. Sovák = vědní obor, zabývající se teorií a praxí rozvoje, výchovy a vzdělávání osob postižených různými nedostatky tělesnými, smyslovými, duševními nebo poruchami chování
J. Pipeková (1989) = pedagogická disciplína orientovaná na výchovu a vzdělávání i na pracovní a společenské možnosti zdravotně a sociálně (u nás romská komunita) znevýhodněných osob, na řešení výzkumných problémů oboru.
Předmět péče
zdravotně, eventuálně sociálně znevýhodněná osoba
Cíl speciální pedagogiky
Maximální rozvoj osobnosti postiženého nebo znevýhodněného jedince a maximální stupeň socializace
Úkoly
teoreticky a prakticky přispívat k zvyšování úrovně výchovy a vzdělávání osob se speciálními potřebami pomocí speciálních metod a prostředků
musí zkoumat a ověřovat vnitřní a vnější podmínky života OSVP, speciální metody a prostředky výchovy a vzdělávání, aplikovat vše do praxe. Formulace zásad výchovy a vzdělávání
Soudobé trendy
Principy je třeba dodržovat
kontinuity a flexibility (mentální postižení se dá měnit, podle toho, jak s ním pracujeme; práce s handicapovanými má význam, dostavují se výsledky)
normality (je normální být nějakým způsobem postižený, i hendikepovaní mají právo žít normální život)
personalizace (zosobnění), přizpůsobování prostředí jedinci, ne jedinec prostředí; uspokojování individuálních potřeb
participace - i hendikepovaní se budou podílet na rozhodování, spoluúčast hendikepovaných jedinců v běžných školních i životních situacích
partnerství - rodič ani hendikepovaný není podřízený, je na úrovni odborníka
decentralizace - z velkých ústavů se přechází k menším zařízením v obci
deinstitucionalizace - zařazování dětí z ústavu do rodin (adopce, pěstounská péče)
koordinace – podílí se na péči více odborníků, žádný z odborníků nebude dělat něco jiného, dohodnou se, co se bude upřednostňovat a na co se bude dbát
integrace – soužití postižených s ostatními (intaktními – nepostiženými)
-vládní výbor pro zdravotně postižené občany vydává koncepce: Národní plány

ZÁKLADNÍ POJMY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY

DEFEKT (z lat. defektus = úbytek)
ztráta, chybění nebo poškození anatomické stavby organismu a porucha ve funkcích organismu
tento termín se zpochybňoval (když má auto defekt, je na odpis, to ale u organismu neplatí)
příčiny: dědičnost, onemocnění, úraz, vrozený
Defekt podle doby vzniku
zděděný – vyskytuje se ve více generacích
vrozený – u předků se taková vada nevyskytovala
získaný – většinou vzniká po narození vlivem života (např. ohluchnutí po zánětu mozkových blan)
Druhy defektu
Orgánové – postihují orgány nebo jejich části (př. Rozštěp, amputace)
Funkční – porucha funkce orgánu, aniž by byla poškozena jeho tkáň (př. Tupozrakost, koktavost)
Dělení defektu podle hloubky postižení (stupně)
lehký – nehrozí bezprostřední nebezpečí narušení vztahu ke společnosti (80%)
střední – hrozí nebo se již vyvinula porucha sociálních vztahů (17%)
těžký – porucha postihuje jedince ztrátou sociálních vztahů (3%)
DEFEKTIVITA
důsledkem defektu, projevuje se poruchami ve funkční i psychické výkonnosti, poruchami k sobě i k prostředí
defekt, který nabyl sociální dimenzi
příčinou je nevhodná reakce prostředí na defekt

Znaky defektivity
není přímo úměrná stupni defektu
DYSAPTIBILITA
aptibilita – schopnost vykonávat nějakou činnost způsobena v rozsahu, jaký je u člověka považován za normální
dysaptibilita – omezení nebo nedostatek schopnosti vykonávat normální lidské činnosti (týká se sdružených, integrovaných činností)

defekt X dysaptibilita
defekt – týká se jednotlivých funkcí organismu
HANDICAP
znevýhodnění = nepříznivá situace člověka, vyplívající z poruchy dysaptibility, která znemožňuje plnění úloh, jež jsou pro danou osobu normální
je prožíván jako reálné hodnocení, postoj okolí, …

Speciální vzdělávací potřeby
změna pohledu
dítě s postižením vyžaduje při výuce speciální pomoc nebo změnu v postupu práce učitele a využití speciálně pedagogických metod práce
nepostižení se díváme jako na situaci, vyžadující odlišnou strategii výuky, jiné uspořádání učebny či jiný postoj vyučujících
ŽÁCI SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI
Žáci se zdravotním postižením – tělesným, zrakovým, sluchovým, mentálním, artismem, vadami řeči, souběžným postižením více vadami a vývojovými poruchami učení nebo chování
Žáci se zdravotním znevýhodněním – zdravotním oslabením, dlouhodobým onemocněním a lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování
Žáci se sociálním znevýhodněním – z rodinného prostředí s nízkým sociálním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, s nařízenou ústavní výchovou nebo vloženou ochrannou výchovou a žáci v postavení azylantů a účastníků řízení a udělení azylu
Dnes jsme v období, kdy se spíše používá pojem inkluze než integrace
INTEGRACE
Dle Sováka nejvyšší stupeň socializace = úplné začlenění jedince s postižením do společnosti (stav)
dnes zařazování dělí s postižením do běžných škol v místě bydliště (proces), zařazování do stávající struktury
INKLUZE (z. lat. Inclusio = zahrnutí)
úplně splynutí dětí s postižením se společností intaktních usiluje o proměnu těchto struktur
postižení se chápe jako jinakost, rozličnost, jako normální
znamená poskytování prostředků potřebným žákům, ale i změnu postoje a organizace škol"

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 65 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 59 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 990 kreditů (=55Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 2,50€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera32318
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 2,50€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse