Seminarky.cz > Studijní podklady > Zápisky z přednášek > > Sociální komunikace - výpisky z přednášek

Sociální komunikace - výpisky z přednášek

Kategorie: Komunikace, Psychologie, Sociologie

Typ práce: Zápisky z přednášek

Škola: nezadáno/škola není v seznamu

Charakteristika: Práce obsahuje výpisky z přednášek na téma sociální komunikace. Seznamuje se sociální percepcí a interakcí s druhými. Uvádí činitele ovlivňující sociální percepci, Johariho okno, a vyjmenovává zlepšující i zhoršující vlivy pro komunikaci. Dále se zabývá nejen druhy komunikace a indikátory tělesné přitažlivosti, ale také konflikty, pracovním pohovorem a asertivitou. V závěru informuje o tom, co je to etika i sociální interakce, a jaké jsou nejčastější atribuční chyby.

Obsah

1.
Sociální percepce
1.1.
Proces atribuce (=přisuzování)
1.2.
Subjektivní omyly
1.3.
Základní atribuční chyby
2.
Interakce s druhými
2.1.
Sociální
2.2.
Apatie přihlížejících
2.3.
Pluralistická ignorance
2.4.
Sociální lenivost a fenomén skrytí se v davu
2.5.
Konformní tlak
3.
Činitelé ovlivňující sociální percepci
4.
Johariho okno
5.
Komunikaci zlepšují a zhoršují
6.
Komunikace
6.1.
Oblíbené komunikační omyly
6.2.
Neverbální komunikace
6.3.
Haptická komunikace
6.4.
Kinezika
7.
Indikátory tělesné přitažlivosti
7.1.
Neverbální indikátory přitažlivosti
8.
Konflikty
8.1.
Základní prvky konfliktu
9.
Pracovní pohovor
10.
Asertivita
10.1.
10 práv asertivního člověka
10.2.
Využití asertivity
10.3.
Výhody a nevýhody asertivity
11.
Co je to etika
12.
Sociální interakce
13.
Atribuční chyby

Úryvek

"Sociální percepce = sociální vnímání člověka člověkem (jak vnímáme a jak jsme vnímáni)

SOCIÁLNÍ PERCEPCE

Sociální percepce je druh kompromisu mezi tím, co člověk na základě zkušeností očekává a tím, co se skutečně v okolním světě nachází (objektivní věci existující nezávisle na nás x subjektivita percipujícího)
Má sociální rozměr
Rozdíly mezi tím, jak to je a jak to vidím
Zajímají nás příčiny chování

Proces atribuce (=přisuzování)


Proč a jakým způsobem hodnotí
Každý z nás je v roli naivních vědců – nějaké vysvětlení pro okolní jevy – subjektivní  omyly
Dispoziční = vnitřní– hodnotíme na základě vlastností
Situační – hodnocení jevů na základě situace
Okolí nás nutí vysvětlovat neočekávané chování

Základní atribuční chyby:

Základní chyba – příklon k dispoziční atribuci a odklon od situační atribute - podceňování

Haló efekt – jestliže nás nějaká nápadná vlastnost zaujme, můžeme v celém tom světle hodnotit celou osobnost (kdo je sympatický, inteligentní, je charakterní; kdo má brýle, je inteligentní; pyknik – pohodový člověk); za inteligentního považujeme toho, kdo s námi souhlasí

Efekt svatozáře – graduovaný pracovníci bývají lépe hodnoceni bez zřetelu na výkon

Kukaččí vejce – pracovníka, který si často stěžuje nebo je v opozici máme tendenci hodnotit záporně
Chyba, kterou uděláme těsně před hodnocením velmi ovlivňuje

Chyba prostředí – průměrný pracovník může být hodnocen lépe pokud ostatní jsou horší – stejný pracovník ve výborné skupině je hodnocen hůře, nepříznivěji hodnotíme ty, které se stýkají s našimi nepřáteli a naopak

Efekt setrvačnosti – vyplývá z předchozích zkušeností s člověkem

Golemovský efekt – nadřízený sám sebe nadhodnocuje a podřízené podhodnocuje

Chyba centrální tendence (sériový efekt) – pokud hodnotíme větší skupinu v krátkém časovém období, vyhýbáme se extrémních hodnot a zůstává průměr – větší množství hledisek hodnocení

Logická chyba – soukromá logika – vysvětlujeme si podle svých logických principů

INTERAKCE S DRUHÝMI
Jaký vliv má skupina lidí na náš výkon
Některé výkony jsou přítomností jiných lidí sociálně facilitovány

Sociální facilitace – zjednodušení provedení úkolu, vyšší motivace – soutěživost – jen u jednoduchých úkolů (u složitých – snižování výkonu)

Apatie přihlížejících – pokud sami máme reagovat na vzniklé nebezpečí, zareagujeme rychleji (do 2 – 6 min.), ale pokud je v místnosti více lidí, jen 40% zareaguje do 6 min
Rozložení odpovědnosti, strach, jestli umíme reagovat a pomoci, posouzení situace (95% pomůže nemocnému člověku), strach z nákazy

Příčiny: lhostejnost, strach z tělesného zranění a ze smrti, zdlouhavé soudní jednání, nepřipravenost, neumíme pomoct, hrozí, že si situaci vyložíme jako naléhavou a ona není,…
Přítomnost lidí je vhodná k tomu, abychom situaci vymezili jako nenaléhavou a rozložili zodpovědnost za jednání
Pluralistická ignorance – vyložení situace jako nenaléhavé  spíše se nepomůže

Sociální lenivost a fenomén skrytí se v davu – deindividualizace (klesá výkon), poslušnost davu"

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč

    Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199

    Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
    2. Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
    3. Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
    4. Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
    5. Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky Vodafone:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
    3. Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
    4. Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
    5. Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
    6. Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
    7. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.

    Nápověda pro zákazníky T-mobile:

    1. Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
    2. Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
    3. Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
    4. Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
    5. Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
    6. Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
    7. Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
    8. V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
    Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
  2. Platit kartou 38 Kč

    Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"

    Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.


    Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".

    Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.

  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
    Jedním stiskem tlačítka, obratem a za výhodnou cenu!
    JEN PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE
    Cena za stažení je pouze 630 kreditů (=35Kč).
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
    Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
    Zašlete SMS zprávu ve tvaru: SEMmezera15204
    - na telefonní číslo: 8877
    Cena jedné SMS je 1,70€ včetně DPH. Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS. Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
    SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
    Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
    Pro stažení této práce zadejte stahovací kód (bez uvozovek):


Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse