1. | Co je předmětem psychologie, její význam, základní rozdělení a
|
funkce aplikovaných disciplín psychologie ve společnosti?
2. | Jakým způsobem jsou dělány psychologické výzkumy, co je
|
charakteristické z hlediska kvalitativních a kvantitativních
přístupů, jejich kritéria?
3. | Co determinuje lidskou psychiku – jaké jsou vlivy dědičnosti,
|
zrání, sociálního prostředí, kultury?
4. | Jaké jsou psychofyziologické vztahy mezi mozkem a psychikou,
|
hlavní funkce CNS vzhledem k psychickýchfunkcím a stavům?
5.Vnímání – vymezení, hlavní principy a fáze, co je to vjem a
iluze, vývoj vnímání?
6. | Pozornost – vymezení, význam, základní vlastnosti a fáze,
|
druhy, vývoj pozornosti.
7. | Představivost – vymezení, vliv asocianismu, asociační zákony,
|
funkce představivosti a fantazie, denní snění?
8.Představivost – druhy představ, manipulace s představami,
kognitivní přístup a Paiviova teorie, produkty lidské fantazie?
9. | Vědomí a nevědomí – vymezení, jejich funkce a význam
|
v psychice, teoretické přístupy (James, Freud, Jung aj.)?
10. | Jaké jsou stavy vědomí, spánek – jeho funkce, fáze, význam,
|
sny a jejich význam?
11.Pozornost – vymezení, význam, základní vlastnosti a fáze,
druhy, vývoj pozornosti.
12.Paměť – vymezení, druhy a fáze kódování, základní druhy a
rozdělení paměti, jejich funkce?
13.Paměť – důležité vlivy a principy v procesech zapamatování,
zapomínání, vybavování?
14. | Učení – vymezení, habituace aj. geneticky dané druhy učení,
|
behavioristické teorie učení (Pavlov – klasické podmiňování,
Thorndike – instrumentální, Skinner – operantní)?
15.Učení – ostatní teorie učení (Tolman – latentní učení, Köhler –
učení se vhledem, Bandura – observační učení, komplexní a
sociální učení)?
16. | Myšlení – vymezení, vztah myšlení, řeči a jazyka, pojem a
|
jejich druhy, základní myšlenkové operace?
17.Myšlení – řešení problémů, tvořivost, divergentní myšlení?
18. | Myšlení – druhy a fáze usuzování, heuristiky při rozhodování?
|
19.Emoce – vymezení, jejich funkce, složky, regulace, vliv na
kognitivní funkce, základní dimenze prožívání?
20. | Emoce – základní teorie emocí (fyziologické, kognitivní,
|
evoluční), jejich význam v praxi?
21.Emoce – emoční inteligence a její význam, empatie, druhy
emocí, vývoj emocí?
22.Motivace – funkce a vymezení, motiv, potřeba, cíl, druhy
motivů, teorie motivace (Maslow, Hull, Murray, Freud aj.)?
23. | Motivace – vymezení frustrace, aspirace, vnitřní a vnější
|
motivace, vůle a její hlavní mechanismy a význam?
24. | Schopnosti a inteligence – vymezení, základní rozdělení, vliv
|
dědičnosti a kultury, měření inteligence (IQ, testy)?
25.Temperament a charakter – vymezení, teorie temperamentu
(Kretschmer, Sheldon, Eysenck aj.)
"1. Co je předmětem psychologie, její význam, základní rozdělení a
funkce aplikovaných disciplín psychologie ve společnosti?
Předmět psychologie:
- je věda, která studuje lidské chování, duševní procesy a tělesné prožívání, včetně jejich
vzájemných vztahů
- psychologie používá- kritického myšlení a je vědecká.
-(pseudopsychologie je nevědecká)
Význam psychologie:
- psychologie nám pomáhá vědecky vyhodnotit, jak probíhá lidské chování a mentální procesy
Cíle:
- Popis- říká nám „co“ probíhá (popis, utřídění; kategorizace)
- Vysvětlení- říká “proč” k chování nebo mentálnímu procesu dochází
- Předpověď- určuje podmínky za nichž se pravděpodobně určité chování nebo mentální
procesy objeví
-Změna - využívání psychologického poznání k zabránění nežádoucímu chování či podpoře
žádoucích cílů
Disciplíny
Základní- Mají nejobecnější charakter, jsou teoretické.
- obecná psychologie - přináší obecné poznatky o psychice člověka, studuje chování,
motivaci i prožívání, má význam při zpracování základních teoretických otázek
- sociální psychologie - zabývá se vlivem společenských faktorů a vzájemné společenské
interakce na lidskou psychiku
- psychopatologie - zájem o změny (chorobné) psychických jevů, které vychází z různých
příčin (společenských, neurologických, endokrinologických, etc.)
- psychologie osobnosti - struktura, vývoj a dynamika osobnosti
Aplikované- Zkoumají psychické jevy, které se projevují v souvislosti s určitou praxí,
podávají však jen obecnější poučky, které je nutno užít (aplikovat).
- pedagogická psychologie - zkoumá psychologické základy, činitele a zákonitosti výchovy,
vzdělávání a vyučování
- psychologie práce - otázky bezpečnosti práce, pracovní kolektiv, studuje vliv pracovního
prostředí na pracovní výkon
- psychologie reklamy - efektivita jednotlivých druhů reklam, užití barev, log a značek a
jejich působení na koncového uživatele (zákazníka)
- psychologie sportu - zabývá se tréninkem, vlivem psychiky na výkonnost sportovce,
osobností trenéra apod."